Hur göra med tonade framrutor vid besiktning

lucille biatch
18 september 2009 · 58 Inlägg

hur gör ni som har tonat hela vägen?? ska besikta nu och har tonat på framrutorna. hittills har de vart ok då jag bara tänk plocka ut rutorna och sen sätta in dem igen efter - men fick nu höra att rutorna med all säkerhet kommer spricka när jag plockar ut dem, att de gör de banligtvis hmm

men hur gör alla andra?? river ni toningen och sen tonar om eller hoppas ni på att de håller att plocka ut dem?? surt om de spricker.. eller har ni andra knep och erfarenheter?? smile

Saab 9-5 AERO kombi
Twinkie
18 september 2009 · 70 Inlägg

vad är det för bil?
Kan aldrig tänka mig att dom skulle spricka om du inte gör något väldigt konstigt.
limmade rutor kan spricka när det sitter spänningar i dom, men det är ju bara vindrutan, bakrutan och sidorutor bak som är limmade.....
dörrarnas rutor är aldrig limmade (svårt att hissa upp och ner)

666_Beast
18 september 2009 · 1 863 Inlägg

Ytterligare en tråd i detta ämne, använd sökfunktionen istället!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Jolle87
18 september 2009 · 1 585 Inlägg

veva ner rutorna och dra ur säkringen:P Det har jag hört ska fungera iallafall. Annars är det ju bara att riva toningen och sedan tona rutorna igen när man har fått godkänt av bilprovningen.

Twinkie
18 september 2009 · 70 Inlägg

ääh om din plan var från början att sätta in ett par andra rutor(och du har tillgång till dessa) så gör det..
den som säger att dom spricker vid uttagning är en riktig skojjare..
jag jobbar som bilplåtis, med det vill jag mena att varje dörr jag byter så spricker en ruta?
det har aldrig hänt för mig iaf.. kan inte räkna hur många rutor jag har tagit ur.
hissar/vevar du ner dom och rycker säkringen och det funkar, grattis. men det känns lite som en hörsägen i mina öron.

Magglot
18 september 2009 · 197 Inlägg

En polare byter varje besiktning på sin skoda... aldrig hänt något

båge montör och hobby mekaniker
18 september 2009 · 2 672 Inlägg

varför svara ens folk? visst, man kan väl vara snäll, men detta är ju 40:e (lite överdrivet) tråden denna månaden om tonade framrutor och besiktning! lär er att använda sök funktionen! fungerar underbart bra!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Magglot
18 september 2009 · 197 Inlägg

båge skrev:
varför svara ens folk? visst, man kan väl vara snäll, men detta är ju 40:e (lite överdrivet) tråden denna månaden om tonade framrutor och besiktning! lär er att använda sök funktionen! fungerar underbart bra!

Av den jävla anledningen att jag vill ha svar när jag missar sökfunktionen eller aksnke inte skriver just rätt ord i sök funktionen eller behöver ett snabbt svar...

einherjer
19 september 2009 · 587 Inlägg

Jolle87 skrev:
veva ner rutorna och dra ur säkringen:P Det har jag hört ska fungera iallafall. Annars är det ju bara att riva toningen och sedan tona rutorna igen när man har fått godkänt av bilprovningen.

det har jag testat å fick en 2a i onödan för. anmärkningen hette: sidorutor fram , visuell kontroll ej utförd. bara att slita bort toningen å sen har jag inte haft det mer för det var ett sånt helvete att få bort "limmet" på rutan. skaffa dubbel uppsättning istället är mitt tips till TS.

lucille biatch
19 september 2009 · 58 Inlägg

Jolle87 skrev:
veva ner rutorna och dra ur säkringen:P Det har jag hört ska fungera iallafall. Annars är det ju bara att riva toningen och sedan tona rutorna igen när man har fått godkänt av bilprovningen.

nä har en toning som är på tok för dyr och som ingen och då menar jag ingen solfilmare vill lägga då den e skitsvår!! så de är inget alternativ smile

Saab 9-5 AERO kombi
lucille biatch
19 september 2009 · 58 Inlägg

Twinkie skrev:
vad är det för bil?
Kan aldrig tänka mig att dom skulle spricka om du inte gör något väldigt konstigt.
limmade rutor kan spricka när det sitter spänningar i dom, men det är ju bara vindrutan, bakrutan och sidorutor bak som är limmade.....
dörrarnas rutor är aldrig limmade (svårt att hissa upp och ner)

nä de låter ju vettigt!!! trodde de menade att de var limmade i fästannordningar eller så..

de är en 9-5a smile

Saab 9-5 AERO kombi
volvoentusiasten
19 september 2009 · 4 005 Inlägg

Mina sitter utan lim (soyafilm) så det är bara o dra loss på 10 sek.

Samma sak om polisen stannar en för kontroll.

lucille biatch
19 september 2009 · 58 Inlägg

einherjer skrev:

Jolle87 skrev:
veva ner rutorna och dra ur säkringen:P Det har jag hört ska fungera iallafall. Annars är det ju bara att riva toningen och sedan tona rutorna igen när man har fått godkänt av bilprovningen.

det har jag testat å fick en 2a i onödan för. anmärkningen hette: sidorutor fram , visuell kontroll ej utförd. bara att slita bort toningen å sen har jag inte haft det mer för det var ett sånt helvete att få bort "limmet" på rutan. skaffa dubbel uppsättning istället är mitt tips till TS.

jo jag har jobbat på bilprovningen men i tekniskt kundtjänst och vet att de inte går att rycka säkringen. alla som jag vet har tagit bort rutorna..  så de är de jag får göra. skita i å sätta dit några andra och sätta tillbaka dem när jag kommer hem smile

Saab 9-5 AERO kombi
lucille biatch
19 september 2009 · 58 Inlägg

linuslinje skrev:
Mina sitter utan lim (soyafilm) så det är bara o dra loss på 10 sek.

Samma sak om polisen stannar en för kontroll.

mm men som jag skrev så har jag en udda toning och den drar jag inte bort i första taget big_smile

är den bra soyafilmen? verkar jävligt smart att den går att återannvända men  har inte hört nån som har den innan?? billig med..

Saab 9-5 AERO kombi
Rock-Star
19 september 2009 · 2 982 Inlägg

lucille skrev:

linuslinje skrev:
Mina sitter utan lim (soyafilm) så det är bara o dra loss på 10 sek.

Samma sak om polisen stannar en för kontroll.

mm men som jag skrev så har jag en udda toning och den drar jag inte bort i första taget big_smile

är den bra soyafilmen? verkar jävligt smart att den går att återannvända men  har inte hört nån som har den innan?? billig med..

FÅ se din så kallade udda toning då ?

skogenracing xcOOb
19 september 2009 · 388 Inlägg

kör flera bilar med rutor nere, antingen bara nerkörda eller urkopplade.. funkat!

udda toning som är så dyr så man inte tar bort den, hum varför sätta sån i fram för de första..

666_Beast
19 september 2009 · 1 863 Inlägg

lucille skrev:

einherjer skrev:

Jolle87 skrev:
veva ner rutorna och dra ur säkringen:P Det har jag hört ska fungera iallafall. Annars är det ju bara att riva toningen och sedan tona rutorna igen när man har fått godkänt av bilprovningen.

det har jag testat å fick en 2a i onödan för. anmärkningen hette: sidorutor fram , visuell kontroll ej utförd. bara att slita bort toningen å sen har jag inte haft det mer för det var ett sånt helvete att få bort "limmet" på rutan. skaffa dubbel uppsättning istället är mitt tips till TS.

jo jag har jobbat på bilprovningen men i tekniskt kundtjänst och vet att de inte går att rycka säkringen. alla som jag vet har tagit bort rutorna..  så de är de jag får göra. skita i å sätta dit några andra och sätta tillbaka dem när jag kommer hem smile

Om du jobbat inom bilprovningen så borde du kunna alla knep eller...?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
lucille biatch
19 september 2009 · 58 Inlägg

666_Beast skrev:

lucille skrev:

einherjer skrev:

det har jag testat å fick en 2a i onödan för. anmärkningen hette: sidorutor fram , visuell kontroll ej utförd. bara att slita bort toningen å sen har jag inte haft det mer för det var ett sånt helvete att få bort "limmet" på rutan. skaffa dubbel uppsättning istället är mitt tips till TS.

jo jag har jobbat på bilprovningen men i tekniskt kundtjänst och vet att de inte går att rycka säkringen. alla som jag vet har tagit bort rutorna..  så de är de jag får göra. skita i å sätta dit några andra och sätta tillbaka dem när jag kommer hem smile

Om du jobbat inom bilprovningen så borde du kunna alla knep eller...?

ja att de enda som jag vet funkar är att byta eller ta bort rutorna - MEN bara för jag jobbat med tekniskt support och VET att de funkar att köra dit utan rutor så betyder ju inte de att jag KAN göra det. väldig skillnad där..roll

Saab 9-5 AERO kombi
lucille biatch
19 september 2009 · 58 Inlägg

skogenracing skrev:
kör flera bilar med rutor nere, antingen bara nerkörda eller urkopplade.. funkat!

udda toning som är så dyr så man inte tar bort den, hum varför sätta sån i fram för de första..

svarar dig och fler som undrar:

filmen i sig är inte dyr, den kostar som all annan film - men att sätta dit den är ett rent jävla helvette så till och med de bästa i hela norrlandstrakterna på filma bilar vägrar göra de. en gång och aldrig mer är svar jag fått från samtliga.. den som jag lyckats övertala ska ha 6000 för bara framrutorna.. tog 16 000 för hela bilen när de gjordes för ett år sedan och ansåg de som för lite då det tog 3 hela dagar att göra jobbet.

och varför jag vill ha den??? för att det har suttit solfilm hela vägen fram men farsan skulle vara snäll å besikta bilen utan att jag visste om de då han haft den hemma hos sig på service och ryckte bort skiten. så bilen ser helt ofullständig ut. det är inte en helsvart toning utan en cromad tvåfärgad och som sagt bilens helhetsintryck blev paj utan filmen på framrutorna.

sen är de väl mitt val att lägga pengar på det? det jag undrade var om rutorna verkligen sprack, men min vän som jag frågat hade missförstått mig och trodde de var vindrutan jag menat. jag ville bara veta om de var värt att göra om toningen. för de är de endast om jag kan plocka rutorna för jag lägger inte den energin om jag måste rycka bort den nästa år igen. om jag vet att jag kan plocka bort den så får den sitta till herr blå protesterar. om de var en vecka eller 4 år får vi se men då ha jag iafl gjort ett nytt försök att få bilen som jag vill ha den och skall inte släppa klåfingriga pappa på den igen lol

Senast redigerat av lucille (19 september 2009)

Saab 9-5 AERO kombi
volvoentusiasten
19 september 2009 · 4 005 Inlägg

lucille skrev:

linuslinje skrev:
Mina sitter utan lim (soyafilm) så det är bara o dra loss på 10 sek.

Samma sak om polisen stannar en för kontroll.

mm men som jag skrev så har jag en udda toning och den drar jag inte bort i första taget big_smile

är den bra soyafilmen? verkar jävligt smart att den går att återannvända men  har inte hört nån som har den innan?? billig med..

Den är färdigskuren så man slipper mäta, fungerar riktigt bra, dock är jag inte nöjd med passformen som jag fick till min bakruta.

Det finns en hel del bilar på garaget.org som är antingen sponsrade eller köpt från soyafilm, finns en del guider med.

Jag är också väldigt intresserad av vad det är för bil som kostar 6000 att tona framrutor?

Edit: fel pris.

Senast redigerat av linuslinje (19 september 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang