Vilket batteri behöver jag för att driva mitt system?

Antonlw
19 september 2009 · 22 Inlägg

Jag har en ford escort -92 och jag har installerat lite ljud i denna, men som jag fort märkte så räckte inte mitt orginal batteri till för att driva detta.

Jag har följande i bilen
- Torque T5 mds 1700 wrms (driver 2 12" basar)
- mds 4 kanals (driver 1 par 6*9)
- kondensator 2 F
- sony xplod huvudenhet
- 21mm2 plus kabel.

detta funkar just nu inte att driva med ett 55Ah underhållsfritt batteri från biltema.

Har ni några förslag på batteri? ett eller flera?

Volvo V50 (2005)
michieff ljudfantast
19 september 2009 · 1 372 Inlägg

för det första brukar "tumregeln" säga att för varje 1000 wrms så behövs en ny strömkälla, ett batteri. Förutsagt att T5steget verkligen ger 1700wrms i 1ohm och du kör basarna i detta (1ohm alltså) så behöver du fler än ett batteri som strömförsörjare till det steget.

Jag kan fö inte fatta var de får sina astronomiska wattsiffror ifrån. Det finns inget steg jag kan se vid sidan av detta som kostar 4k där du kan kräma ut så många rmswatt på den impendansen.

Hur som helst, använder du ett 4kanals för att driva ett par 6x9? var är ditt framsystem?

Ett bra förslag på batteri då, banner running bull är grymt bra. Men du behöver som sagt fler batterier. Ett fräsht batteri fram till att börja med och ett som finns bak som extrabatteri.

Dream_on
19 september 2009 · 214 Inlägg

varför ens använda konding?.. Bättre med ett ordentligt batteri till att börja med. I dags läget måste de ju bara bli sämre med din konding..

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...
BJonsson
19 september 2009 · 4 074 Inlägg

Antonlw skrev:
Jag har en ford escort -92 och jag har installerat lite ljud i denna, men som jag fort märkte så räckte inte mitt orginal batteri till för att driva detta.

Jag har följande i bilen
- Torque T5 mds 1700 wrms (driver 2 12" basar)
- mds 4 kanals (driver 1 par 6*9)
- kondensator 2 F
- sony xplod huvudenhet
- 21mm2 plus kabel.

detta funkar just nu inte att driva med ett 55Ah underhållsfritt batteri från biltema.

Har ni några förslag på batteri? ett eller flera?

Skaffa dig ett Banner Running Bull 95ah (om du får plats med ett sånt annars får du köra på det mindre) till att börja med,då har du bra ström och räcker det inte och det blinkar och har sig så får du köpa ett till. 21mm2 tycker jag låter lite klent faktiskt,hur grova kablar får du in i steget? Är minus kabeln oxå 21mm2? T5 stegen drar rätt mycket ström så det kan vara ide att inskaffa så grova kablar du får in i steget. sen den där kondingen kan du plocka ur om du köper rejäla batterier.

Senast redigerat av BJonsson (19 september 2009)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
MrCalle Team Autohifi!
19 september 2009 · 865 Inlägg

Hollywood SPV60

Spec:
60 Ah
800A ( Cold Cranking )
1500A ( Pulse Cranking )
3000A ( Short Circuit )
Vikt: 21kg

Finns hos utvalda bilstereohandlare.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
19 september 2009 · 3 585 Inlägg

köp ett av biltemas gråa batterier. skall tydligen vara bra. eller köp 2 och släng bort kondingen

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
jimmyostrom
19 september 2009 · 560 Inlägg

Blir inte sämre med en kondensator, dock så är givetvis ett extra batteri framför en kondensator alltid att föredra.

Men när en kondensator gör att man får mindre ström, då pratar vi extreem bilar som inte finns på garaget kan jag lova wink

Dream_on skrev:
varför ens använda konding?.. Bättre med ett ordentligt batteri till att börja med. I dags läget måste de ju bara bli sämre med din konding..

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
Antonlw
19 september 2009 · 22 Inlägg

Om  jag nu köper att Running bull 95ah som inte får plats i motorrummet, hur kopplar jag in det om jag placerar det i bagaget?

Volvo V50 (2005)
michieff ljudfantast
19 september 2009 · 1 372 Inlägg

Det ska du inte tänka på. Ett batteri i motorrummet måste du ha eftersom detta batteri måste fungera som startbatteri till din motor.

Du bör köpa ett nytt startbatteri av rätt dimension för din hylla och ett running bull 95aH som någon nämnde innan som extrabatteri. Lättaste är att mäta vad du har utrymme för på batterihyllan och köpa det största batteri (bäst spec) du kan ha där.

Antonlw
19 september 2009 · 22 Inlägg

Det va inte så jag menade...

jag har tänkt att ha det batteriet som jag har i motorrummet nu och sätta in ett extra batteri i bagaget.
Och hur ska jag koppla in det extra batteriet i bagaget då?

Volvo V50 (2005)
Frippe_L Gladen Audio
19 september 2009 · 2 388 Inlägg

Antonlw skrev:
Det va inte så jag menade...

jag har tänkt att ha det batteriet som jag har i motorrummet nu och sätta in ett extra batteri i bagaget.
Och hur ska jag koppla in det extra batteriet i bagaget då?

Plus till plus och ner med en jordkabel i karossen från minus. sen koppla in stegen på det stora batteriet, klart. sätt en säkring på kabeln som går bak med närmare än 40cm innan det andra batteriet så inte nåt brinner om kabelisoleringen går av nånstans på vägen bak.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
19 september 2009 · 2 009 Inlägg

Frippe_L skrev:

Antonlw skrev:
Det va inte så jag menade...

jag har tänkt att ha det batteriet som jag har i motorrummet nu och sätta in ett extra batteri i bagaget.
Och hur ska jag koppla in det extra batteriet i bagaget då?

Plus till plus och ner med en jordkabel i karossen från minus. sen koppla in stegen på det stora batteriet, klart. sätt en säkring på kabeln som går bak med närmare än 40cm innan det andra batteriet så inte nåt brinner om kabelisoleringen går av nånstans på vägen bak.

Ap ap en på varje sida ska det sitta......
Annars gör det inte så stor nytta wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Frippe_L Gladen Audio
19 september 2009 · 2 388 Inlägg

BMTech skrev:

Frippe_L skrev:

Antonlw skrev:
Det va inte så jag menade...

jag har tänkt att ha det batteriet som jag har i motorrummet nu och sätta in ett extra batteri i bagaget.
Och hur ska jag koppla in det extra batteriet i bagaget då?

Plus till plus och ner med en jordkabel i karossen från minus. sen koppla in stegen på det stora batteriet, klart. sätt en säkring på kabeln som går bak med närmare än 40cm innan det andra batteriet så inte nåt brinner om kabelisoleringen går av nånstans på vägen bak.

Ap ap en på varje sida ska det sitta......
Annars gör det inte så stor nytta wink

Ja klart det ska det, men det är många som inte säkrar av innan batteriet bak utan bara efter på kabeln till stegen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
19 september 2009 · 2 009 Inlägg

JA där oxå smile
Alla säkringar ska man ha wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
dbjanoz
19 september 2009 · 1 785 Inlägg

Antonlw skrev:
Jag har en ford escort -92 och jag har installerat lite ljud i denna, men som jag fort märkte så räckte inte mitt orginal batteri till för att driva detta.

Jag har följande i bilen
- Torque T5 mds 1700 wrms (driver 2 12" basar)
- mds 4 kanals (driver 1 par 6*9)
- kondensator 2 F
- sony xplod huvudenhet
- 21mm2 plus kabel.

detta funkar just nu inte att driva med ett 55Ah underhållsfritt batteri från biltema.

Har ni några förslag på batteri? ett eller flera?

Din strömkabel är lite under dimensionerad för ett slutsteg på 1700 wrms. Batteri klarar du dig med ett bra batteri eller två lite sämre. Optima, Tudor eller något annat batteri med lågt inre motstånd och som klarar att leverera och ta emot laddning bättre än de usla standard batterierna.

Senast redigerat av dbjanoz (19 september 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
bacoon
21 september 2009 · 32 Inlägg

Kolla på ett ODYSSEY batteri!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang