9164
Sök

Högnivå för att driva både bas- och högtalarsystem?

2 014 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Till min fasa finns endast högnivåutgång tillgänglig på huvudenheten som sitter i min nya bil. Att installera en annan huvudenhet kommer absolut inte på fråga eftersom det förstör hela det estetiska intrycket av den främre interiören. En huvudenhet med endast högnivå är alltså vad vi har att arbeta med.

Med hjälp av endast denna högnivåutgång vill jag kunna driva både högtalarsystem (4 kanaler) och bassystem (1 kanal). Jag vet att det finns ett sätt att smidigt uppnå detta; jag har lyckats utröna att slusteget DLS Performance CA51 har dessa funktioner. Problemet med detta steg är dock att uteffekterna är ganska klena på 4x50W och 1x170W RMS.

Jag skulle helst vilja kunna driva högtalarsystemet på minst 80W RMS och bassystemet på minst 400W RMS, och undrar då om det finns något sätt att åstadkomma detta? Själv är man inte särskilt kunnig inom det här med bilstereo överhuvudtaget tyvärr, så mina frågor kanske låter lite skumma.

Går det att splitta högnivåutgången så att den kan driva två slutsteg? Det optimala hade varit om man kunde kört något liknande exemplet nedan:

BMW Business CD
|- DLS Performance CA41 4-channel Amplifier
  |- DLS Ultimate UR35i 3-way Speaker System (Framdörrar + A-stolpe)
  |- DLS Ultimate UR5i 2-way Speaker System (Bakdörrar + Hatthylla)
|- DLS Performance CAD11 Mono-channel Amplifier
  |- DLS Ultimate Iridium 10i Subwoofer

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 914 Inlägg
20 september 2009
du kan ju köpa hög -> lågnivå omvandlare på t.ex. www.brl.se
sen kan du välja vilka du vill tongue (stirra dig inte blind på vilka wattantal stegen har) det visar inget om hur det låter,

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 september 2009
bara en liten tanke. Man kan köpa en högnivå => lågnivåomvandlare och sedan för att få signalen till flera steg kan man använda output på steg1 till input på steg2. Är det en relevant lösning mån tro?

2 914 Inlägg
20 september 2009
michieff skrev:
bara en liten tanke. Man kan köpa en högnivå => lågnivåomvandlare och sedan för att få signalen till flera steg kan man använda output på steg1 till input på steg2. Är det en relevant lösning mån tro?

om du syfta på mig så glömde jag skriva att köra med splittar och sen dela av vid stegen så rätt högtalare resp. bas får rätt frekvenser.
Senast redigerat av kalle_kalle (20 september 2009)

16 197 Inlägg
20 september 2009
varför köpa omvandlare när dls steegen har högnivåingång??  dom behöver inte ens remote.. dom har "auto-on"  så fårt dom får signal så slår dom på sig.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
20 september 2009
kalle_kalle skrev:
michieff skrev:

om du syfta på mig så glömde jag skriva att köra med splittar och sen dela av vid stegen så rätt högtalare resp. bas får rätt frekvenser.

varför splitta innan men stegen har RCA out?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
20 september 2009
Det funkar att köra med en bra hög-lågnivå omvandlare och då du ska ha  flera kanaler så kan en sån här funka MTX RE-Q5 http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=798 med separata gain kontroller och remoten kan man ta från boxen med.

Finns andra med filter och eq/tidskomp osv oxå som Helix och Audisons större modeller, kankse hade vatt nåt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 014 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Tacksam för all hjälp, men kom ner lite på min nivå som inte är helt inne på vad alla facktermer betyder.

Jag känner till att det finns omvandlare, men om en sådan skulle användas så tycker jag det verkar logiskt att ändå splitta högnivån i två delar och sen sätta omvandlaren på den ena av dessa. Den förra går sedan till 4-kanalsteget och den senare till monokanalsteget. Korrekt?

För att hålla nere såväl kostnader som åtgång av utrymme så kör jag helst med endast två slutsteg, och inget av de slutsteg jag är intresserad av har lågnivåutgång.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

547 Inlägg
20 september 2009
Båda stegen har ju högnivåingång... Vilket betyder att du kan dra högtalarkablarna från stereon rakt in i slutsteget och på detta sätt få signal till steget. Som evilaudio sa så har dom även "Auto-Start" på högnivåingången vilket gör att steget startar när du sätter på stereon utan att du behöver ha remotekabel.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 september 2009
jaha de har INTE lågnivåutgång, bara ingång?

jadu jag vet inte om man kan splitta högnivån i två men en sån här makapär SKA lösa dina problem med högnivån. http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=798

Den splittar upp högnivån i 2 lågnivåpar.

2 014 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Sandvik skrev:
Båda stegen har ju högnivåingång... Vilket betyder att du kan dra högtalarkablarna från stereon rakt in i slutsteget och på detta sätt få signal till steget. Som evilaudio sa så har dom även "Auto-Start" på högnivåingången vilket gör att steget startar när du sätter på stereon utan att du behöver ha remotekabel.

Precis, frågan var som sagt om det är OK att splitta högnivåingången.

Det finns ju bara EN högnivåutgång på huvudenheten, och denna ska alltså klara av att driva två stycken slutsteg är det tänkt.

Om jag inte är helt ute och seglar så är väl högnivåkablar detsamma som högtalarkablar? I så fall borde det väl vara en fördel att byta ut originalkablarna mot ordentliga doningar om man ska splitta dem?

Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
michieff skrev:

jadu jag vet inte om man kan splitta högnivån i två men en sån här makapär SKA lösa dina problem med högnivån. http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=798

Den där grejen såg mycket intressant ut! Det framstår väl rent spontant - för en oinvigd som mig - som den bästa lösningen hittills!

Commodum Habitus Ex

16 197 Inlägg
20 september 2009
Alecci skrev:
Sandvik skrev:

Det finns ju bara EN högnivåutgång på huvudenheten, och denna ska alltså klara av att driva två stycken slutsteg är det tänkt.

Om jag inte är helt ute och seglar så är väl högnivåkablar detsamma som högtalarkablar? I så fall borde det väl vara en fördel att byta ut originalkablarna mot ordentliga doningar om man ska splitta dem?

de e ju omöjligt att du bara har EN högnivågutgång om du högtalare bak å fram i din bil..  iaf om de e orginalprylar.

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 september 2009
Alecci skrev:
michieff skrev:

Den där grejen såg mycket intressant ut! Det framstår väl rent spontant - för en oinvigd som mig - som den bästa lösningen hittills!

Ja den ger visserligen en lågnivålösning till stegen och jag vet inte riktigt vad som är bäst, högnivå eller lågnivå i ditt fall. De får någon på evils nivå förtälja smile

547 Inlägg
20 september 2009
Alecci skrev:
Sandvik skrev:

Missade jag, ursäkta.
Så du har alltså bara 1+ och en- högtalarkabel? Center då antar jag.
Isåfall har du ju orginalsteg gömda någonstans?

".....What?"
"A pooltable!"

2 014 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Ah, en miss av mig. Det går alltså fyra stycken kompletta högtalarkablage - 4x2 (4 st plus & 4 st minus) - från huvudenheten. 4-kanalssteget vill naturligtvis ha alla dessa inkopplade (8 st kablar totalt), och monokanalsteget vill ha två ingångar (4 st kablar totalt).

Jag har alltså totalt 8 st kablar som på något sätt ska bli 12 st.

Återigen, mycket tacksam för all hjälp!

Commodum Habitus Ex

16 197 Inlägg
20 september 2009
Alecci skrev:
Ah, en miss av mig. Det går alltså fyra stycken kompletta högtalarkablage - 4x2 (4 st plus & 4 st minus) - från huvudenheten. 4-kanalssteget vill naturligtvis ha alla dessa inkopplade (8 st kablar totalt), och monokanalsteget vill ha två ingångar (4 st kablar totalt).

Jag har alltså totalt 8 st kablar som på något sätt ska bli 12 st.

Återigen, mycket tacksam för all hjälp!

men du kan ju splitta bakutgången till rear å sub.

547 Inlägg
20 september 2009
En tanke, inte säker på att den funkar men.

Om han splittar frontutgångarna till 4-kanalaren och kopplar rear till bassteget, på detta vis kunde han ju balansera nivån mellan högtalarna och basen via stereon.

Eller förstör detta ingångsimpedansen på något vis?

".....What?"
"A pooltable!"

2 014 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
Grundfrågan är i alla fall besvarad; att det går att splitta högnivån. Sen om man ska splitta enbart den bakre (till bakingång och bas), enbart den främre (till fram- och bakingång) eller bägge två (främre till framingång och ½ bas, bakre till bakingång och ½ bas) är ju nästa fråga?

Commodum Habitus Ex

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 september 2009
CA-51:an kopplas bara in via kanal A-D på högnivån. Signalen till basen går internt i steget.

Så det är ännu enklare än du fårr svar på.
(OJ vad nyttig manualen är ibland wink )

http://dls.se/files/525/1/Man_CA22_23_3 … _swe_2.pdf
Se sida fem wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök