Amatör behöver lite råd.

Lyrpan
22 september 2009 · 3 Inlägg

Så ja, jag är väl som man kanske redan listat ut rätt så mycket till amatör eller tja, nybörjare kring det här med ljudbygge i bilen osv. Dock har jag tänkt och ge mig på det lite då jag tycker det skulle sitta fint med lite extra krut i bilen. Men också därav så känner jag ett litet behov att fråga folk som - antagligen - kan det här med ljud lite bättre än jag.

Så jo, rent generellt tycker jag ljudet i min lilla bil är dugligt men tänkte smått uppgradera med en bas och ett slutsteg. Och jag har tittat på det här paketet "JBL GTOBASSPKT122" som kan köpas från BRL och paketet ifråga innehåller en bass vid namn GTO1204BR och ett slutsteg vid namn GTO752E.

"Förstärkare: 2x75W RMS 4ohm. 2x110W RMS 2ohm. 1x220W RMS 4ohm bryggkopplat. THD 0,07%. Stabil i 2ohm. Hög/lågpass-filter (32-320Hz (12dB/okt). Frekvensomfång 10Hz-100kHz. S/N 108dB. RCA in/utgång. Ingångs känslighet 100mV-6volt. Övrigt: Variabel bas boost +6dB/50Hz. Mått: 264x54x312mm.
Baslåda: 12 tum. Gummiupphängning. Plåtchassi. Impedans 4ohm. Känslighet 93dB. Frekvensområde 35-300Hz. Effekttålighet 1200W max. 300W RMS. Lådmått (hxdxb) 370x414x520mm."

Tänkte höra om det är dugliga grejer? Har inte tänkt och köra stenhårt med värsta ljudet och tänkte hålla mig inom en rimlig budget så tänkte höra vad folk hade att säga om det? Plus om detta är ett dugligt paket ifråga så är min fråga om det ska "bryggkopplas" och hur jag då ska gå tillväga med detta?! Som sagt inte värsta experten. 

Tack på förhand smile

nucleardonkey
22 september 2009 · 251 Inlägg

Hej!
Brorsan köpte samma paket för 2 månader sen till sin 740. Blev riktigt bra ljud för pengarna.
Kan helt klart rekommenderas.
Och ja de ska bryggkopplas.

Senast redigerat av nucleardonkey (22 september 2009)

Honda Civic VT "Grandmas old sleeper" (1991)
Honda Shuttle "Wagon" (1989)
Lyrpan
22 september 2009 · 3 Inlägg

Låter kanon! Då kommer jag just till nästa fråga, om jag nu ska bryggkoppla betyder det att jag måste ha två högtalarkablar istället för en, så att den ena går in i R-R och den andra går in i L-L?! Har jag förstått det hela rätt då?

nucleardonkey
22 september 2009 · 251 Inlägg

Nej då det räcker med en. Tror det står anvisat på slutsteget. Man tar t.ex plus från kanal 1 och minus från kanal 2, plus från R och minus från L. Hoppas du blev lite klokare. Fråga annars i butiken du handlar i, lättare o visa tongue

Senast redigerat av nucleardonkey (22 september 2009)

Honda Shuttle "Wagon" (1989)
Honda Civic VT "Grandmas old sleeper" (1991)
Lyrpan
22 september 2009 · 3 Inlägg

Ah okej! Så man behöver "bara" plugga in just en i R+ och en i L- för att det ska bryggas? Å i och med det så låter man R- och L+ vara?! Då borde jag förstått! Om inte annat så tar jag och frågar i butiken tongue

Men tack för hjälpen hur som helst big_smile

Pro_fxr jobbar påre
22 september 2009 · 751 Inlägg

de är inte alltid såå dock... de står i manualen hur de är precis för ditt steg bryggas=)..

Audi A5 (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang