Volvo 740 framvagnsbalk på 940??

Arn87
22 september 2009 · 402 Inlägg

Tjena, jag håller på att trimma o fixa massa med bilen. Har nu kommit till gränsen för vad mina motorkuddar klarar av.
Bänkade bilen i lördags o då såg det ut som motorn skulle hoppa ur bilen i princip.
Så jag skulle vilja byta motorkuddar men det är jue tydligen hydraliska motorkuddar på 940n och har inte hittat några bra utbytes till 940 men därimot till 740.
Men vad jag har hört så kan man inte bara skruva dit motorkuddar från 740 på en 940 så jag tänkte om det kanske går att byta hela framvagnsbalken till en till 740.

Någon som vet om det passar??

//Jocke

XeptiQ Whatever :)
22 september 2009 · 1 652 Inlägg

hmm ja de bör väl funka med lite modifieringar.
blir väl nästan som att du bygger om fronten va?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Arn87
22 september 2009 · 402 Inlägg

XeptiQ skrev:
hmm ja de bör väl funka med lite modifieringar.
blir väl nästan som att du bygger om fronten va?

Nu förstod du nog lite fel, det är bara framvagnsbalken jag ska byta. (den balken som har två motorfästen) det har inget med fronten att göra.

//Jocke

snapshot
22 september 2009 · 908 Inlägg

hmm.. ja dem är väl i stort sett lika om inte 100% lika.. är inte helt säker men, tror nog de ska gå.)

XeptiQ Whatever :)
23 september 2009 · 1 652 Inlägg

hmm de lättaste är la och kolla att ha dem liggandes bredvid varandra och se skillnaden. annars vet jag inte.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 september 2009 · 13 744 Inlägg

måste vara bättre att byta fästena som sitter bultad i framvagnen smile

bara 16V som har svetsade fästen till framvagnen

fick svetsa nya på min 745 när jag monterade 940 framvagn på den

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
_mattsson_
23 september 2009 · 140 Inlägg

740 å 940 har ju lika balk å är ju samma bil så varför byta balk då...

Ricke W
23 september 2009 · 374 Inlägg

Framvagnsbalken är samma, fästena i blocket är samma. Ta en närmare titt, tänk efter och återkom om det är något som fortfarande är oklart.
De hydraliska brukar hänga med hyffsat, kan ju vara så att dina håller på att ge upp.

Om du är uppe på den nivån att fräscha hydraliska inte räcker så får du nog skaffa förstärkt med tex TBG11-motorkuddar eller något annat kraftigare.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Arn87
23 september 2009 · 402 Inlägg

Ricke W skrev:
Framvagnsbalken är samma, fästena i blocket är samma. Ta en närmare titt, tänk efter och återkom om det är något som fortfarande är oklart.
De hydraliska brukar hänga med hyffsat, kan ju vara så att dina håller på att ge upp.

Om du är uppe på den nivån att fräscha hydraliska inte räcker så får du nog skaffa förstärkt med tex TBG11-motorkuddar eller något annat kraftigare.

Tack så mycke, läste nämligen på S.A.M att jag var tvungen att ha någon adapter för att kunna ha samma motorkuddar som 740n men man får väl kolla efter lite nogrannare själv.

Skulle vilja ha hårdare då jag nästan är uppe på 500nm i vrid så tror även att med nya så kommer motorn att röra på sig mycket.
Sen så efter vintern kommer jag ha mera effekt också så det är lika bra att skaffa förstärkta på än gång.

//Jocke

Raggarn84
3 januari 2014 · 387 Inlägg

Ifall et är någon ny som läser denna tråd och undrar samma om de passar så kan jag svara att Ja, de passar. Satte precis in en 740 balk i 940. Det enda som man får göra är att ta loss de skruvar som håller motorkudden från 940 balken och sätta på 740 balken, för de är olika.. annars är de lika dana..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang