6139
Sök

Parametrars innebörd

1 129 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
En paremeter för mig är mest en kalkyl som visar vilka lådor som passar högtalare beroende på vilket ljud var o en är ute efter, samt siffror som används i lådritnings program. Men har de flera betydelser som exempelvis hur en högtalares ljudkaraktär är i sig?.

8 156 Inlägg
24 september 2009
Ja, lite är det så.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 september 2009
Parametrarna för ett element är egentligen egenskaper, som beror på konstruktionen utav elementet. Elektriska, mekaniska och elektromekaniska.

Beroende på konstruktionen och således parametrarna gör det att olika basar passar i olika applikationer. Det finns ingen bas som egentligen passar till alla typer av lådor. Trots att det hävdas många gånger....det är alltså skitsnack.

En del utav parametrarna kan man i stor utsträckning säga kommer ge idé om hur elementet beter sig i en applikation. Men det finns egentligen ingen parameter bara i sig självt som ger nåt, utan det är kombinationer utav parametrar och därmed egenskaper som ger nån sorts uppfattning om vad man kan förvänta sig.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

170 Inlägg
24 september 2009
Om Vas är 80liter och fs är 30Hz betyder det att om du har 80liters låda så har luften i lådan samma "mjukhet som konen i basen och då har man således en lägsta möjlig frekvens  på 30Hz, ju lägre Vas ju mindre låda behövs gott resultat och Qts är totalen av Qes och Qms Qts under 0,4 rekommenderas portad och över sluten låda. Är detta korrekta påståenden? rätta mig om jag har fel. Finns det flera parametrar som man har nytta av vid lådbygget?

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

1 129 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Vilka parameter rekomendationer har ni för ex. Basar som ska spela mjuk o fyllig bas i små lådor?.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 september 2009
DC4 skrev:
Om Vas är 80liter och fs är 30Hz betyder det att om du har 80liters låda så har luften i lådan samma "mjukhet som konen i basen och då har man således en lägsta möjlig frekvens  på 30Hz, ju lägre Vas ju mindre låda behövs gott resultat och Qts är totalen av Qes och Qms Qts under 0,4 rekommenderas portad och över sluten låda. Är detta korrekta påståenden? rätta mig om jag har fel. Finns det flera parametrar som man har nytta av vid lådbygget?

Qts är en kombinerad faktor utav den elektriska dämpningen och den mekaniska. Men inte summan som jag tror du menar.

Du är ganska nära sanningen vad gäller Vas och Fs.

Den som vill läsa mer om detta kan med fördel söka på Thiele Small parameters eller liknande på google.

mvh Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 september 2009
Palicuse skrev:
Vilka parameter rekomendationer har ni för ex. Basar som ska spela mjuk o fyllig bas i små lådor?.

För det första om det är liten låda, så är det liten kon som gäller, i princip uteslutande. Jag räknar dessutom här med att det är en sluten som gäller.

Elementet MÅSTE ha en hög BL faktor. Fs värdet vara lågt (absolut under 30) och Qts (eller Qes) värdet skall vara i 0.4-0.6 området. Då kan du få en någorlunda balanserad återgivning.

Finns ett tumregel som stämmer för det mesta; kvoten mellan Fs/Qes, är denna uppåt 80-100 så är det portat du kommer behöva, är det under 40 så funkar det med sluten låda.

mvh Jonas

2 665 Inlägg
25 september 2009
DC4 skrev:

Du är på god väg om VAS. VAS är värdet i liter som har samma fjädringströghet som upphängningen på konen, inte själva konen utan de 2 upphänningarna som koner sitter fast i tillsammans med konen.

FS är elementets resonansfrekvens i fri luft(utan låda). Alltså den frekvens där elementet kommer i självsvängning. Där blir en stor impedans topp på kanske 15-30ohm på en 4ohms bas.
Och när du placerar elementet i en låda höjs resonansfrekvensen pga luftens fjädringtröghet i lådan.

Var FS hamnar beror bla på magnetkraften som kallas BL och på mms som betyder vikt på den rörliga massan. Alltså kon+upphängning+talspole i gram.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
25 september 2009
jonash skrev:
För det första om det är liten låda, så är det liten kon som gäller, i princip uteslutande. Jag räknar dessutom här med att det är en sluten som gäller.
mvh Jonas

Visst är det en grundregel men kolla på alla subbasar för hemmabruk som har låda lika stor som basen men i fyrkant. Typ carver eller sunfire. En sådan låda kan ju inte spela djupbas.
Där justeras frekvensgången med elektoniken och många watt. 500-1000w.
Finns teknik där du återkopplar konens rörelse till elektroniken och kan på så vis ändra parametrarna på basen. Men det är överkurs. (audiopro & yamaha)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
25 september 2009
Rickard-v skrev:
jonash skrev:
mvh Jonas

Visst är det en grundregel men kolla på alla subbasar för hemmabruk som har låda lika stor som basen men i fyrkant. Typ carver eller sunfire. En sådan låda kan ju inte spela djupbas.
Där justeras frekvensgången med elektoniken och många watt. 500-1000w.
Finns teknik där du återkopplar konens rörelse till elektroniken och kan på så vis ändra parametrarna på basen. Men det är överkurs. (audiopro & yamaha)

Överkurs? Nej. Kallas servo, och är inte svårt. Dilemmat är att det är i princip unikt för verje applikation. Men, har man bara bra kraft i steget, samt återkopplar med sans, så kn man få ett sjuhelsikes transientsvar.

Velodyne är nog mest kända inom detta.

Sök