Co2 utsläpp?

Abbee HobbyFotograf och Blivande Biolog
25 september 2009 · 310 Inlägg

Tjo!

Vad tycker egentligen garagetfolk om alla bilars co2 utsläpp som ökar den globala uppvärmingen ?


Ser ni det som ett problem eller skiter ni helt i det?

Catch the moment, soon It'll be over
Prolac
25 september 2009 · 123 Inlägg

global uppvärmning in my ass

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
Abbee HobbyFotograf och Blivande Biolog
25 september 2009 · 310 Inlägg

Prolac skrev:
global uppvärmning in my ass

Oki,

Jag känner typ så när man är på bilträffar osv, och man ser prestandabilar och fräcka byggen. Men när man står och väntar på bussen till stan och suv efter suv rullar förbi med endast en person i. Då känns det inte riktigt ok

Catch the moment, soon It'll be over
Prolac
25 september 2009 · 123 Inlägg

mja man kan joo inte tvinga alla att samåka haha nej men så här tror jag att det är.

#1media har förstorat upp det hela än hur det egentligen ser ut.
#2 var nog värre för ett xx antal år sen visst antal bilar har joo ökat men iaf


edit sen finns det nog massa mer men det lämnar jag över till nån annan

Senast redigerat av Prolac (25 september 2009)

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
Mortalis VW-nörd?
25 september 2009 · 4 332 Inlägg

Skiter i co2 utsläppen, men skitiga gamla dieslar som släpper ut svart rök är inte okej, däremot vill jag gärna se ett annat bränsle, med samma egenskaper (vill inte åka skördetröska eller elbil som inte låter nåt), för att slippa vara beroende av diktaturer i mellanöstern (framförallt)

Senast redigerat av Mortalis (25 september 2009)

Hybriden
25 september 2009 · 677 Inlägg

Sverige står för 0.002% ( någonstans där)  av jordens koldioxid utsläpp... tror inte om vi slutar köra bil kommer göra någon skillnad...
Bara media och miljökramarna som tror att vi kan göra någon skillnad..
Men jag har gjort mitt, plockade bort katalysatorn vilket leder till minskade Co2 utsläpp

DasAuto
25 september 2009 · 2 751 Inlägg

Bergkuist skrev:
Sverige står för 0.002% ( någonstans där)  av jordens koldioxid utsläpp... tror inte om vi slutar köra bil kommer göra någon skillnad...
Bara media och miljökramarna som tror att vi kan göra någon skillnad..
Men jag har gjort mitt, plockade bort katalysatorn vilket leder till minskade Co2 utsläpp

Nej de komme säkert inte göra någon stor nytta. Men ännu roligare är att Svenska politiker tror att vi är på något sätt världens bästa land när det handlar om Co2.. men vi är långt ifrån det. Finns andra medel att lösa det än att höja bensinskatten.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Abbee HobbyFotograf och Blivande Biolog
25 september 2009 · 310 Inlägg

Jo det fattar jag med att man inte kan tvinga folk att samåka/åka kollektivt, Dock tror jag att folk kommer bli tvungna att göra så i framtiden eftersom oljan kommer bli dyr, om inte något nytt förnybart och relativt billigt drivmedel ersätter de fossila bränslena.

Själva "miljöfarligheten" på förbränningsmotorer har nog droppat en hel del med hjälp av ny teknik, men faktum kvarstår att eftersom vår ekonomi bygger på konstant tillväxt så ökar hela tiden mängden utsläpp och då kvittar det nästan hur "rena" avgaserna är OM de inte är HELT fria från allt annat än co2 och vatten.

Vilket är långt ifrån fallet idag, trots att vi är rätt skonade från det här i sverige

Inget fel med konstant tillväxt, men man måste veta följderna av den.

Vill såklart gärna fortsätta köra på bensin och diesel, men man måste ju inse fakta med.

Catch the moment, soon It'll be over
kolvas
25 september 2009 · 4 001 Inlägg

Det var mer CO2 i luften under jura-perioden än vad det är nu och så vitt jag vet så körde inga dinosaurier bil...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Abbee HobbyFotograf och Blivande Biolog
25 september 2009 · 310 Inlägg

kolvas skrev:
Det var mer CO2 i luften under jura-perioden än vad det är nu och så vitt jag vet så körde inga dinosaurier bil...

mm jo det är sant. Du sätter fingret på en mkt viktig punkt.

Egentligen vet man ju inte vad som händer, Men jag tror att om vi ökar co2 halten snabbt (som vi har gjort) så kommer jordens ekosystem inte hänga med, visst den kommer säkert återhämta sig och jag tror inte att det kommer bli någon dommedag.

Dessutom, om haven som tar upp en hel del av luftens co2 och funkar som en gigantisk buffertlösning, kommer de förr eller senare att förlora sin buffertförmåga och havens pH-sjunker.

och OM detta sker fort, är risken stor att de fotosyntetiserande organismer som lever i haven inte hinner anpassa sig till de nya förhålladerna och då går syrehalten i luften ner och kommer direkt att påverka människornas förmåga att reproducera sig.

men sen kan det ju gå bra med.

Catch the moment, soon It'll be over
Holiace
25 september 2009 · 1 754 Inlägg

kolvas skrev:
Det var mer CO2 i luften under jura-perioden än vad det är nu och så vitt jag vet så körde inga dinosaurier bil...

När jordens varelser var stora (dinosaurier) så var luften mycket syretätare också. Saker förändras och CO2 är inte problemet.

Problemet är alla andra farliga gaser...

Jag kan inget om allt.
kolvas
25 september 2009 · 4 001 Inlägg

Bullet--- skrev:
sågt ett intressant program om sånt här, det var ett par forskar typer som gjort efterforskningar och tester på jord långt ner i marken, och vad dem sa var att koldioxid halten går upp o ner ända sen jorden skapades, och just nu ligger vi i en period där det stiger, och nu har vi teknologin att göra tester, så dem flesta forskare hakar upp sig att människan själv har skapat detta problem.

Jo, det verkar vara det mest logiska, men det är inte politiskt korrekt att ha den inställningen.
Men det brukar vara ganska enkelt att ifrågasätta "Al Gore"-teorin med t.ex hur det såg ut under slutet på 60-talet då CO2-nivåerna sjönk trots att industraliseringen fortsatte att öka.

Men vi kan ju se hur det gick med den stora skogsdöden & försurningen av sjöarna och istiden som skulle komma i början på 2000-talet och allt annat som de icke ifrågasatta miljöforskarna hela tiden bombar våra politiker med.

ytterligare en intressant aspekt på det hela är att vid ett "normalt" forskningsförfarande så söker man efter brister i sin egna forskning men CO2-forskarna söker efter bekräftelser och det är mycket lättare sätt att jobba på men det är ett erkänt dåligt sätt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Moparboy440
25 september 2009 · 4 682 Inlägg

den s.k. globala uppvärmningen beror inte på "växthuseffekten" utan av helt andra orsaker. det har bl.a. nånting med solvinden å göra , men ja e ingen fysiker så ja kan inte riktigt förklara det.
temperaturen har i.a.f ökat lika mycket på mars som på jorden, å så vitt jag vet så kör marsianer inte bil..
Co2 hysterien är ett påhitt av politiker som inte har något vettigt att erbjuda folket, men vill ändå att slippa till makten. Å då e kampen mot Co2 utsläppen ett lätt medel att ta till för att locka väljare.

snackcalahan
25 september 2009 · 482 Inlägg

Det är befängt att tro att vi människor har skappat det som händer i världen just nu, Allt som händer nu skulle ha hänt ändå visst vi kanske skyndar på det hela lite . Men så vit jag har förståt så har det gått i cykler i 10000tals år och att innan en istid så blir det såna här tempratur ökningar och extremare väder.
Tycker även att det är slöseri att åka omkring i en suv om man inte bor riktigt illa till, Gillar inte att se typ volvo s80 och saab 95 or som åker med bara en person i det hade ju räkt med nån mindre typ smart förstår inte varför man måste h så nya bilar heller är väldigt mycke matrial som går åt att tillverka en bil är så onödigt att köpa nytt i stället för att kosta på en gammal lite men det är väll status som gör det

just real power
no turbo shit
Hybriden
25 september 2009 · 677 Inlägg

Abbee skrev:
Jo det fattar jag med att man inte kan tvinga folk att samåka/åka kollektivt, Dock tror jag att folk kommer bli tvungna att göra så i framtiden eftersom oljan kommer bli dyr, om inte något nytt förnybart och relativt billigt drivmedel ersätter de fossila bränslena.

Själva "miljöfarligheten" på förbränningsmotorer har nog droppat en hel del med hjälp av ny teknik, men faktum kvarstår att eftersom vår ekonomi bygger på konstant tillväxt så ökar hela tiden mängden utsläpp och då kvittar det nästan hur "rena" avgaserna är OM de inte är HELT fria från allt annat än co2 och vatten.

Vilket är långt ifrån fallet idag, trots att vi är rätt skonade från det här i sverige

Inget fel med konstant tillväxt, men man måste veta följderna av den.

Vill såklart gärna fortsätta köra på bensin och diesel, men man måste ju inse fakta med.

Seriöst?

Hela jordens TRANSPORTSEKTOR dvs bilar,båtar,flyg,tåg mm står endast av 20% av jordens koldioxid utsläpp, 40% står industrier och resten kommer från kossar o annat djävulskap.

Visste du föresten att Kina byggde en massa kolkraftverk förra året? hur miljövettiga är dem?
Men nej det är ju självklart att vi svenskar ska drabbas av "vi kan rädda världen" regeringen.

När ska de fatta att 9 miljoner MÄNNISKOR kan inte rädda världen från den farliga "växthuseffekten"

När man bodde i USA var allt mycket lättare med miljö o skit, host farsan där använde olja som gödningsmedel..

Kom inte o säg att alla kan göra sitt för att minska, hur fan kan vi minska nästan den OBEFINTLIGA mängd koldioxid vi släpper ut?
Sen bussar är  inte miljövänliga heller

Senast redigerat av Bergkuist (25 september 2009)

MilleN
25 september 2009 · 9 108 Inlägg

Under arbetstid är det skitviktigt, övrig tid håller jag med de flesta i den här tråden wink

Abbee HobbyFotograf och Blivande Biolog
25 september 2009 · 310 Inlägg

Bergkuist skrev:

Abbee skrev:
Jo det fattar jag med att man inte kan tvinga folk att samåka/åka kollektivt, Dock tror jag att folk kommer bli tvungna att göra så i framtiden eftersom oljan kommer bli dyr, om inte något nytt förnybart och relativt billigt drivmedel ersätter de fossila bränslena.

Själva "miljöfarligheten" på förbränningsmotorer har nog droppat en hel del med hjälp av ny teknik, men faktum kvarstår att eftersom vår ekonomi bygger på konstant tillväxt så ökar hela tiden mängden utsläpp och då kvittar det nästan hur "rena" avgaserna är OM de inte är HELT fria från allt annat än co2 och vatten.

Vilket är långt ifrån fallet idag, trots att vi är rätt skonade från det här i sverige

Inget fel med konstant tillväxt, men man måste veta följderna av den.

Vill såklart gärna fortsätta köra på bensin och diesel, men man måste ju inse fakta med.

Seriöst?

Hela jordens TRANSPORTSEKTOR dvs bilar,båtar,flyg,tåg mm står endast av 20% av jordens koldioxid utsläpp, 40% står industrier och resten kommer från kossar o annat djävulskap.

Visste du föresten att Kina byggde en massa kolkraftverk förra året? hur miljövettiga är dem?
Men nej det är ju självklart att vi svenskar ska drabbas av "vi kan rädda världen" regeringen.

När ska de fatta att 9 miljoner MÄNNISKOR kan inte rädda världen från den farliga "växthuseffekten"

När man bodde i USA var allt mycket lättare med miljö o skit, host farsan där använde olja som gödningsmedel..

Kom inte o säg att alla kan göra sitt för att minska, hur fan kan vi minska nästan den OBEFINTLIGA mängd koldioxid vi släpper ut?
Sen bussar är  inte miljövänliga heller

Ursäkta, men jag tror inte att jag har skrivigt någonstans att jag avser endast sveriges befolkning och isåfall ber jag om ursäkt, jag menade hela jordens befolkning.


Jag har inte sagt att alla kan göra sitt för att minska, har inte alls beskyllt någon. Bara att folk måste fatta att detta inte håller i längden.Sen att jorden är varmare vissa perioder och kallare vissa, är cykler som vi inte kan påverkar vad jag vet.

MEN, Om vi boostar co2-halten på jorden så pass att ekosystemen inte hänger med så kan det bli katastrofer, men detta är såklart inget man kan simulera på ett vettigt sätt.

Men jag säger också att vi kanske inte kan påverka det så pass mycket att det leder till katastrof, men kanske till att "bara" känsliga ekosystem går under.

Hur som helst:
ALLT pekar på att mänskligheten bör minska sitt oljeberoende.

Jag har inget svar på det, Men jag fattar inte varför folk tkr det är så negativt att minska på oljeberoendet (asså förutom dom som tjänar pengar på det) :S

Catch the moment, soon It'll be over
Hybriden
25 september 2009 · 677 Inlägg

Abbee skrev:

Bergkuist skrev:

Abbee skrev:
Jo det fattar jag med att man inte kan tvinga folk att samåka/åka kollektivt, Dock tror jag att folk kommer bli tvungna att göra så i framtiden eftersom oljan kommer bli dyr, om inte något nytt förnybart och relativt billigt drivmedel ersätter de fossila bränslena.

Själva "miljöfarligheten" på förbränningsmotorer har nog droppat en hel del med hjälp av ny teknik, men faktum kvarstår att eftersom vår ekonomi bygger på konstant tillväxt så ökar hela tiden mängden utsläpp och då kvittar det nästan hur "rena" avgaserna är OM de inte är HELT fria från allt annat än co2 och vatten.

Vilket är långt ifrån fallet idag, trots att vi är rätt skonade från det här i sverige

Inget fel med konstant tillväxt, men man måste veta följderna av den.

Vill såklart gärna fortsätta köra på bensin och diesel, men man måste ju inse fakta med.

Seriöst?

Hela jordens TRANSPORTSEKTOR dvs bilar,båtar,flyg,tåg mm står endast av 20% av jordens koldioxid utsläpp, 40% står industrier och resten kommer från kossar o annat djävulskap.

Visste du föresten att Kina byggde en massa kolkraftverk förra året? hur miljövettiga är dem?
Men nej det är ju självklart att vi svenskar ska drabbas av "vi kan rädda världen" regeringen.

När ska de fatta att 9 miljoner MÄNNISKOR kan inte rädda världen från den farliga "växthuseffekten"

När man bodde i USA var allt mycket lättare med miljö o skit, host farsan där använde olja som gödningsmedel..

Kom inte o säg att alla kan göra sitt för att minska, hur fan kan vi minska nästan den OBEFINTLIGA mängd koldioxid vi släpper ut?
Sen bussar är  inte miljövänliga heller

Ursäkta, men jag tror inte att jag har skrivigt någonstans att jag avser endast sveriges befolkning och isåfall ber jag om ursäkt, jag menade hela jordens befolkning.


Jag har inte sagt att alla kan göra sitt för att minska, har inte alls beskyllt någon. Bara att folk måste fatta att detta inte håller i längden.Sen att jorden är varmare vissa perioder och kallare vissa, är cykler som vi inte kan påverkar vad jag vet.

MEN, Om vi boostar co2-halten på jorden så pass att ekosystemen inte hänger med så kan det bli katastrofer, men detta är såklart inget man kan simulera på ett vettigt sätt.

Men jag säger också att vi kanske inte kan påverka det så pass mycket att det leder till katastrof, men kanske till att "bara" känsliga ekosystem går under.

Hur som helst:
ALLT pekar på att mänskligheten bör minska sitt oljeberoende.

Jag har inget svar på det, Men jag fattar inte varför folk tkr det är så negativt att minska på oljeberoendet (asså förutom dom som tjänar pengar på det) :S

Ber om ursäkt om du tog illa upp av inlägget, är bara så trött på all propaganda.

Asså... igentligen så kommer det hela sluta i att bensin kostar 30 kr litern o samhället rasar samman i Sverige.

Sen har FN klimat forskare upptäckt att det inte är Co2 som är huvudsaken till växthuseffekten utan Svartsot står för cirka 70% men det skiter våra politker helt i eftersom de bara vill få in pengar till afrika o liknande...

Fyfan för sverige

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang