Beg. bilar - "Måsten" efter köpet?

badassmotherfucker
25 september 2009 · 42 Inlägg

Hejsan,

Jag har precis skaffat mig en begagnad bil, riktigt fint skick, nybesiktigad med komplett servicebok och nyligen bytt kamrem, vilket självklart känns riktigt bra, men jag kan tänka mig att ni som experter har lite mera tips på vad som i princip alltid måste göras efter ett köp av en begagnad bil.

Så, vad gör du ALLTID efter ett köp av en begagnad bil?

Bjork OEM <3
25 september 2009 · 6 957 Inlägg

Hur ny är den? verkar ju nyservad så det är ju gjort smile

Jag brukar ge den en ordentlig tvätt och beställa nya fräscha reg.plåtar tongue

OEM <3
Remiss
25 september 2009 · 1 339 Inlägg

Vad är det för bil? Årsmodell?

Jiimpa
25 september 2009 · 767 Inlägg

Bullet--- skrev:
kontrollera kylarvatten( mängd och färb), samma sak med olja och alla andra vätskor under huven, kontrollera eventuella läckage, kolla remmar, funktion av kylarfläkt,rost, bussningar, almänt oljud ifrån motor eller låda, stötdämäpare, bromsar, däck,det är vad jag kommer på just nu

det där kollar man ju innan man köper bilen yikes
jag brukar slänga i en doftgran och städa ur den lite om ägaren innan inte gjort det:)
sen tanka och ta några mil med den smile

Senast redigerat av Jiimpa (25 september 2009)

Stripen
25 september 2009 · 24 Inlägg

Är allt som det ska med bilen, tvätta/polera? Nya regplåtar beroende på vad det är för årsmodell på de som sitter på. Kolla så att det finns bogserlina, sjukhuskudden osv. Sedan hinkar du i bensin, en ny platta i cd-spelare och ta dig en rejäl runda! smile

IceEyes Varningar: För många..
25 september 2009 · 2 552 Inlägg

Bullet--- skrev:
kontrollera kylarvatten( mängd och färb), samma sak med olja och alla andra vätskor under huven, kontrollera eventuella läckage, kolla remmar, funktion av kylarfläkt,rost, bussningar, almänt oljud ifrån motor eller låda, stötdämäpare, bromsar, däck,det är vad jag kommer på just nu

Kanske bättre att checka det där innan köpet tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
M103
25 september 2009 · 1 570 Inlägg

Kolla ALL el, smålampor i bilen, handskfacksbelysning, stolsvärme! sånt man kanske inte tänker på att kolla en solig dag under sommarhalvåret smile

Annars brukar jag bara kolla repor, stenskott och fixa dom. Kolla om det är någon rost på nåt dolt ställe.

En rejäl motortvätt med följande polering och putsning av alla metallytor och slangar brukar jag göra också. Verkligen vara pedantisk så håller jobbet resten av året. Sällan är motorerna superrena.

Sen är det bara att vaxa och glida hela nätterna! smile

Slash Saabifierad
25 september 2009 · 2 026 Inlägg

Vad pratar vi om för bil? finns det någon notis när oljan är bytt? isåfall passa på att byt. Bara för att oljan är fin på stickan betyder inte att oljan är helt ny.

Fixa fram startkablar, bra att ha liggandes om du någon gång behöver starthjälp eller om någon annan behöver det. Isskrapor och en parkeringsskiva är också bra att ha liggandes i bilen.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Jiimpa
25 september 2009 · 767 Inlägg

Bullet--- skrev:

Jiimpa skrev:

Bullet--- skrev:
kontrollera kylarvatten( mängd och färb), samma sak med olja och alla andra vätskor under huven, kontrollera eventuella läckage, kolla remmar, funktion av kylarfläkt,rost, bussningar, almänt oljud ifrån motor eller låda, stötdämäpare, bromsar, däck,det är vad jag kommer på just nu

det där kollar man ju innan man köper bilen yikes
jag brukar slänga i en doftgran och städa ur den lite om ägaren innan inte gjort det:)
sen tanka och ta några mil med den smile

Mycket av det jag skrev kan hända precis när som helst, bilen kan verka okej när man köper den, alla vätskor är ok, man provkör bilen, verkar fin fint, sen kan det ju gå en vecka, sen kryper felen fram, många har fula knep när dem säljer bilar och döljer fel.

Jo självklart kan allt krångla och det är bra att hålla koll på bilen lite då och då men rost, bussningar eller dåliga däck samt om det låter från motorn hör ju ändå mer till att kolla innan köproll

Rquired Allmänt envis
25 september 2009 · 12 512 Inlägg

Måste efter köpet? Njuta av bilen förstås? roll smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 september 2009 · 10 427 Inlägg

Vad är det för bil?

Du måste köra den hårt för att visa vem som bestämmer i det nya ägarförhållandet. cool

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
lodiseN
25 september 2009 · 806 Inlägg

Jag trycker upp den på varvstoppet och gör svarta märken, kör skiten ur den och byter lite delar. Det kallar jag kärlek! AJUSSTE service är för fjollor

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
FredrikNyblad
25 september 2009 · 16 Inlägg

Håller med om det mesta ovanstående. Vätskor, nya regskyltar, tokpolering. Men en sak som jag nu lagt märke till att jag ofta gör efter köp är att lacka om torkararmarna. Trots att lacken på bilen är fin så ser ofta torkarmarna ut att ha stått under Saharas sol i 40 år.

Memme I'am AWESOME..
25 september 2009 · 2 783 Inlägg

Måsten är -

Kolla överrallt i bilen, ta bort den stereon om sitter i å in med min vanliga som åker med i alla bilar, maskoten i fönsteret, å kärningen ska fixa till sättet så att hon sitter bra!tongue Det e väl mitt xD

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
badassmotherfucker
26 september 2009 · 42 Inlägg

Jag förstår att frågan kanske var lite underlig, men jag har ändå fått en del riktigt trevliga tips, så nu är det bara att ta en tur till affären och inhandla det som behövs. smile

Och självklart ska jag njuta av bilen så mycket det bara går. wink

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
26 september 2009 · 3 585 Inlägg

steifan skrev:
Vad är det för bil?

Du måste köra den hårt för att visa vem som bestämmer i det nya ägarförhållandet. cool

1+

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Jokke_
26 september 2009 · 453 Inlägg

ToTTeN skrev:

steifan skrev:
Vad är det för bil?

Du måste köra den hårt för att visa vem som bestämmer i det nya ägarförhållandet. cool

1+

+2 tongue

decib3L Körv
26 september 2009 · 3 535 Inlägg

Ja, men fortfarande undrar alla vad du har för bil? tongue
Tänk på alla som läser denna tråden och blir besvikna över att det aldrig nämns! wink

Truckdriving Man
Malabar
26 september 2009 · 164 Inlägg

Bullet--- skrev:
kontrollera kylarvatten( mängd och färb), samma sak med olja och alla andra vätskor under huven, kontrollera eventuella läckage, kolla remmar, funktion av kylarfläkt,rost, bussningar, almänt oljud ifrån motor eller låda, stötdämäpare, bromsar, däck,det är vad jag kommer på just nu

Känns lite udda att kolla upp bilen EFTER köpet...roll

Jag rekondar alltid bilen interiört, på så vis får man bort alla "rester" från den tidigare ägaren. Sen är det bara tanka och köra.

14 dagar efter köpet brukar jag ringa upp den förre ägaren och berätta att jag är nöjd med bilen (vilket jag alltid varit) och alla tidigare ägare till mina bilar har alltid uppskattat den gesten.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang