7234
Sök

Chiptrimning - Hur påverkas garanti/försäkring?

26 september 2009
Trådstartare
Hejsan allihopa,

Jag hade tänkt att chiptrimma min nyinköpta bil. Det är dock ingen ny bil, utan en cirka 11 år gammal begagnad bil, men jag vill ändå passa på att fråga hur denna chiptrimning skulle påverka eventuella garantier (om det ens finns några kvar) samt om min försäkring påverkas nämnvärt (helförsäkring för tillfället)?

392 Inlägg
8 921 Inlägg
27 september 2009
Beror helt på vad det är för bil och chip leverantör, finns chip som är godkända av biltillverkaren och då är det inga problem med försäkring och evt garantier.
Läs vad som står i försäkringsvilkoren så ser du att det flesta inte ersätter om bilen är chippad, med undantag av dom godkända
Senast redigerat av Hamilton (27 september 2009)

Fotograf på Tierp iDag

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 september 2009
Om vi säger jag skulle låta BSR chippa min bil samt då montera OptiFlow som dom rekomenderar, skulle då min försäkring påverkas? har IF helförsk..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 september 2009
The_Mechanic skrev:
Om vi säger jag skulle låta BSR chippa min bil samt då montera OptiFlow som dom rekomenderar, skulle då min försäkring påverkas? har IF helförsk..

Hmm, Om jag köper ett ps3 och chippar de, finns garantin kvar? Nej... tror de är likadant med bilarna..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Grävmaskinist
216 Inlägg
27 september 2009
XeptiQ skrev:
The_Mechanic skrev:

Hmm, Om jag köper ett ps3 och chippar de, finns garantin kvar? Nej... tror de är likadant med bilarna..

OffT: Finns de ens chipp till PS3:er?

OnT: Gäller inte, dock kan du köpa till en motorförsäkring av KCR (kanske även BSR) när dom chippar din bil. Tror inte du behöver vara orolig om du gå till ngn stor och bra tillverkare som BSR och KCR.

\Fidde

I brist på annat :)
526 Inlägg
28 september 2009
Vad gäller mitt försäkringsbolag, LF, så gäller alla försäkringar som vanligt UTOM maskinskadeförsäkringen, dvs. om motorn skulle skjuta i luften så är du shit-out-of-luck. Men alla seriösa firmor ersätter sådana fel som kan härledas till trimmet :-)

BSR är ett exempel där det inte kan gå fel...eller...nästan aldrig :-)

2 911 Inlägg
28 september 2009
De flesta försäkringsbolag gör automatiskt försäkringen ogiltig om effekthöjande ingrepp har gjorts på bilen.

Gäller allt från större avgassystem till chipp (om de kan bevisas).

Jag har varit med om att en vanlig volvo 940 utan turbo med 3" halvsats monterats nekades ersättning efter en singelolycka då försäkringsbolaget ansåg att bilen var trimmad och att detta påverkat utgången i händelsen.

Bästa är att läsa i ditt försäkringsbolags villkor, det står där klart och tydligt.

Sen ska det också tilläggas att det finns säkerligen de som har trimmad sina bilar och fått ersättning men man ska inte ta det som en säkerhet till att man verkligen får det i alla lägen.

Sök