6233
Sök

Batteriet orkar ej dra runt ljudet. Vad göra?

134 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Har precis kopplat in ett MDS M2 slutsteg och 6,5" högtalare i saaben. Nu kom då problemet att så fort jag slår på basen ( en switch) så dör nästan motorn. Batteriet ligger på 55 ah. Vad ska jag göra för att batteriet ska orka hålla igång bilen + ljudet samtidigt?

Hela ljudsystemet innehåller:
Sony CDX-Gt430u
Sony 6,5"
Sony 4"
Sony 6x9"
och
en Kenwood 2x 6,5" bas.

2 024 Inlägg
26 september 2009
Börja med att kolla över laddningen.
Så länge bilen är igång så är det generatorn som ska försörja allt, inte batteriet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

4 693 Inlägg
26 september 2009
Du har inte råkat kopplat i 0,5 ohm eller något?

Booyakasha!

134 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Softis skrev:
Du har inte råkat kopplat i 0,5 ohm eller något?

Hur kollar jag upp det?

4 693 Inlägg
26 september 2009
Berätta eller rita upp hur du har kopplat. Det är lättast smile Ju lägre ohmtal du kopplar i, desto mer ström går det åt.

Booyakasha!

2 024 Inlägg
26 september 2009
Kvittar hur man kopplar det, det slutsteget ska omöjligen kunna dra så mycket ström att bilen håller på att dö om allt är ok. Fokusera inte på steget nu, utan kolla över laddning och att laddning och batteri är ordentligt jordat, låter som nån anslutning är rktigt dålig.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

2 665 Inlägg
27 september 2009
Det är inte batteriet som håller igång motorn. Det är bensin.

Att den håller på att stanna beror på att det drar mycket ström o då laddar generatorn som tusan o då går generatorn tungt o motor varvet sjunker.

Kolla över alla inkopplingar både på plus sidan och högtalar sidan.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
27 september 2009
Rickard-v skrev:
Det är inte batteriet som håller igång motorn. Det är bensin.

Att den håller på att stanna beror på att det drar mycket ström o då laddar generatorn som tusan o då går generatorn tungt o motor varvet sjunker.

Kolla över alla inkopplingar både på plus sidan och högtalar sidan.

Rickard ibland är du f-n drygare än nya Yes.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Offroad Racing
3 123 Inlägg
27 september 2009
Problemet här behöver inte ha med varken musikanläggning, batteri eller generator att göra... En bil ska orka gå ordentligt på tomgång även när generatorn laddar max. Alltså kan det vara nåt fel på dom grejer som styr tomgången på motorn.

Edit: Jag hade liknande problem på en suzuki förra vintern, fast använde ett gäng extraljus. Hade man allt ljus tänt så orkade inte motorn upp från tomgång utan att man släckte helljuset. (men där var problemet istället att motorn var helt slutkörd)
Senast redigerat av henke_99 (27 september 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 693 Inlägg
27 september 2009
Min orkar inte heller hålla sig igång på tomgången när generatorn sliter på fullt.

Booyakasha!

2 024 Inlägg
27 september 2009
Softis skrev:
Min orkar inte heller hålla sig igång på tomgången när generatorn sliter på fullt.

Det är möjligt men här pratar vi om ett MDS M2 steg, vad drar det? 25A? Max!

Det ska motorn inte ha några bekymmer med om allt är som det ska, tomgångsreglering kan vara lämpligt att kolla.

Samarbetspartners:

Sök