Turbokonvetering av Volvo 16v.

Jonsa PEJAP
26 september 2009 · 27 Inlägg

Vill gärna veta allt som behövs göras för att turbokonvetera en Volvo 2.3l 16v!
Undra om någon vet hur mycket 16v kolvar ska svarvas ner för att kunna turbokonvetera?
Går det att använda vev, kolvar och/eller stakar från 8v B230 turbo?


Tacksam för alla tips!!

PEJAP-Racing! Like us on Facebook!
Volkswagen Beach Buggy "Baggen" (1956)
Volkswagen Golf MK1 GTIc RWD "Rocket Rabbit" (1983)
evo_krolle BMR
26 september 2009 · 1 513 Inlägg

man svaravar ut centrumet på kolven å jag personligen hade ju använt mig av en mls packning.

större spridare
snurra
grenrör
sprut
koppling
tryckplatta
ic
rör
mm mm

XeptiQ Whatever :)
26 september 2009 · 1 652 Inlägg

de är ju inte samma kolvar på 8v och 16v. om jag min miss fel så var de någin här på forumet som skrev till mig att jag inte kan använda mig av 8v's kolar till en 16v topp. de funkar inte.. ( om de är sant vet ej )
men principen är ju den samma som att du konverterar en 8v till turbo... likadant med en 16v. de ända som skilljer är ju att du har 8 mer ventiler...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
janni_ruda BMR
26 september 2009 · 102 Inlägg

XeptiQ skrev:
de är ju inte samma kolvar på 8v och 16v. om jag min miss fel så var de någin här på forumet som skrev till mig att jag inte kan använda mig av 8v's kolar till en 16v topp. de funkar inte.. ( om de är sant vet ej )
men principen är ju den samma som att du konverterar en 8v till turbo... likadant med en 16v. de ända som skilljer är ju att du har 8 mer ventiler...

just därför du ska svarva 8v kolvarna.

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
XeptiQ Whatever :)
27 september 2009 · 1 652 Inlägg

janni_ruda skrev:

XeptiQ skrev:
de är ju inte samma kolvar på 8v och 16v. om jag min miss fel så var de någin här på forumet som skrev till mig att jag inte kan använda mig av 8v's kolar till en 16v topp. de funkar inte.. ( om de är sant vet ej )
men principen är ju den samma som att du konverterar en 8v till turbo... likadant med en 16v. de ända som skilljer är ju att du har 8 mer ventiler...

just därför du ska svarva 8v kolvarna.

aha okej, skumt för när jag beställde mina nya mahle kolvar till 16v. så är de också svarvade.. tror de var 3 mm...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
janni_ruda BMR
27 september 2009 · 102 Inlägg

XeptiQ skrev:

janni_ruda skrev:

XeptiQ skrev:
de är ju inte samma kolvar på 8v och 16v. om jag min miss fel så var de någin här på forumet som skrev till mig att jag inte kan använda mig av 8v's kolar till en 16v topp. de funkar inte.. ( om de är sant vet ej )
men principen är ju den samma som att du konverterar en 8v till turbo... likadant med en 16v. de ända som skilljer är ju att du har 8 mer ventiler...

just därför du ska svarva 8v kolvarna.

aha okej, skumt för när jag beställde mina nya mahle kolvar till 16v. så är de också svarvade.. tror de var 3 mm...

svarvar du gropen i ett par 8v kolvar tills du ha 3-4 mm kvar till kanten har du helt plötligt en lagom kompsänkning och ett par kolvar som går till 16v

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 september 2009 · 6 017 Inlägg

Svetsa grenrör, fixa en DP, fixa olja och vatten till turbon, större spridare, ic, tryckrör, flytta LMM, osv.

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang