5329
Sök

Bygga in slutsteg under golvet i skuffen

542 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Har varit med om för många punkteringar för att slänga ut reservdäcket, så jag tänkte höja golvet i skuffen. Då kunna lägga slutstegen inunder.
Golvet kommer byggas i formplyfa eller MDF med inlägg av plexiglas.
Kommer att ha neonbelysning under plexiglaset som tänds när man öppnar bakluckan.

Kommer det att behövas kylning och fläktar för att inte överhetta slutstegen?
Vad mer bör man tänka på?

hmmmm
1 094 Inlägg
26 september 2009
jag hade ungefär så i min v40. och jag tog 2st 120mm data fläcktar o kopplade på remoten på slutsteget bara för att vara på säkra sidan. helt slutet kan du inte ha för om du åker långt lär slutsteget bli väldigt varmt.

går ju att fräsa ur någe schysst mönster i plexiglaset som släpper in lugt. så hade jag iaf och fläktarna monterade under det.

Fordonstekniker
157 Inlägg
26 september 2009
Ja fläktar måste du garanterat ha! Spelar du på ordentligt kommer steget slå av och bli skollhett

De ska vara mer än det verkar;)

542 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Skulle det funka med något sånt här:
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=MK000

6 851 Inlägg
26 september 2009
Kollar man i min gamla Audi, så va stegen inbyggda helt. Det ända som fanns va org. fläkten i A6 steget. Detta funkade utan problem även vid långa köringar. Ska man ha en fläkt, så räker det ofta med en på 80mm ( lite beroende på hur många steg man har)som är SUGANDE FRÅN stegen.

542 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Kollar man i min gamla Audi, så va stegen inbyggda helt. Det ända som fanns va org. fläkten i A6 steget. Detta funkade utan problem även vid långa köringar. Ska man ha en fläkt, så räker det ofta med en på 80mm ( lite beroende på hur många steg man har)som är SUGANDE FRÅN stegen.

Ska ha två slutsteg, kan det behövas två fläktar på det?
Du har ingen bild på det?

hmmmm
1 094 Inlägg
27 september 2009
lmoberg skrev:

jag använde 2st av dessa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322426

allt beror exakt på hur du bygger. jag hade 1 fläkt som sög bort den varma luften och 1 som pumpade in kall lufft.

6 851 Inlägg
27 september 2009
Gloremir skrev:
lmoberg skrev:

jag använde 2st av dessa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322426

allt beror exakt på hur du bygger. jag hade 1 fläkt som sög bort den varma luften och 1 som pumpade in kall lufft.

Man behöver inte ha en fläkt som trycker in luft, detta kan ist. skapa problem då luften kan bli stillastående pga. olika tubolens. Det viktiga är sugande som suger ut den varma luften. Det räcker sedan med att ha hål (över, under eller på motsatta sidan av fläkten), som luften kan sugas in igenom ( vilket den sugande fläkten även gör)

542 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Fixar remoten att driva två såna fläktar? För det blir väl bäst att ta strömmen därifrån?

6 851 Inlägg
27 september 2009
lmoberg skrev:
TT-Avant skrev:

Ska ha två slutsteg, kan det behövas två fläktar på det?
Du har ingen bild på det?

Om du tittar på min sida och på Audi S6an (gamla bilar) så ser du hur detta va byggt.  Den ända fläkten som sitter där är, den som sitter monterad under A6 steget.
i övrigt är det tätt i lådan där dem sitter monterade och funkade kalas bra, även varma dagar.

6 851 Inlägg
27 september 2009
lmoberg skrev:
Fixar remoten att driva två såna fläktar? För det blir väl bäst att ta strömmen därifrån?

Nej, du bör koppla din remote till ett relä, som sedan driver både steg och fläktar m.m..sånt man använder till extraljus funkar bra.

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 september 2009
TT-Avant skrev:
Man behöver inte ha en fläkt som trycker in luft, detta kan ist. skapa problem då luften kan bli stillastående pga. olika tubolens. Det viktiga är sugande som suger ut den varma luften. Det räcker sedan med att ha hål (över, under eller på motsatta sidan av fläkten), som luften kan sugas in igenom ( vilket den sugande fläkten även gör)

Men man kan ju ha en fläkt som trycker in luft, och en som suger ut?
En i var ände av steget typ?
Det borde ju ge cirkulation.

Själv skulle jag sikta på 120mm fläktar - ju större de är ju lägre varv håller de och flyttar samtidigt mer luft än mindre fläktar som surrar högre.
Senast redigerat av TurbOla (27 september 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

6 851 Inlägg
27 september 2009
TurbOla skrev:
TT-Avant skrev:

Men man kan ju ha en fläkt som trycker in luft, och en som suger ut?
En i var ände av steget typ?
Det borde ju ge cirkulation.

Själv skulle jag sikta på 120mm fläktar - ju större de är ju lägre varv håller de och flyttar samtidigt mer luft än mindre fläktar som surrar högre.

Ja du kan, men detta är absolut inte nödvändigt. Att enbart sätta en sugande fläkt i ena ändan och sedan har hål i andra ändan funkar minst lika bra.

PS: Skulle jag montera 2 fläktar, så skulle båda dessa vara sugande. Det som är viktigt är att få bort varmluften.
Senast redigerat av TT-Avant (27 september 2009)

542 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Nej, du bör koppla din remote till ett relä, som sedan driver både steg och fläktar m.m..sånt man använder till extraljus funkar bra.

Kommer ha två slutsteg på en remote som jag skarvar från ena slutsteget till andra. Hur kopplar man in ett sånt relä och vilket relä ska man köpa? Finns det något elschema där man ser det? Eller om nån är snäll och ritar ett.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 september 2009
Väldigt viktigt att relät har en backdiod i sig. Annars får man lägga till detta.
Detta just för att spolen kans kicka en backspänning på remoten som kan grilla den.

Man kopplar det som ett relä skall kopplas.

Konstantspänning på stift 30.
Ingång på stift 86.
Jord på 85.
Utgång på 87.

Om jag inte minns helt åt helskotta nu. Kan ha fel ang. utgång och jord.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Gladen Audio
2 388 Inlägg
27 september 2009
lmoberg skrev:
Hur gör man med remoten till steget?
Blir det så här:

Stereo -> remote -> slutsteg -> remote -> slutsteg -> remote -> relä -> kabel -> fläkt

remote till relä som du sen tar signal från "utgång 87" till både fläktar och steg

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

542 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Skulle två av den stora fläkten fungera att använda för att leda bort värme från två slutsteg?

Länk: http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc … nr=38-1691

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 mars 2010
lmoberg skrev:
Skulle två av den stora fläkten fungera att använda för att leda bort värme från två slutsteg?

Länk: http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc … nr=38-1691

Jag gillar Fractal Design 40-92mm för 79:-, 120mm för 95:- och 140mm för 149:- webpris hos Inet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök