"Vrid" är ointressant.

torpis Forummoderator
7 januari 2010 · 10 572 Inlägg

mats757 skrev:

torpis skrev:

vwdragrod skrev:
Med andra ord, 1 newtonmeter är då ungefär lika med arbetet som krävs för att lyfta en tyngd på 0,1 kilogram 1 meter rakt upp. 1 newtonmeter = joule = wattsekund vilket är den rekommenderade termen.

Precis samma sak men olika siffror och mätmetoder.......

Det där stämmer inte.

Gör det inte? Nu är jag lite morgontrött, med grus i ögonen. Men för mig låter siffrorna väldigt bekanta efter att vi gjorde en slagprovsmaskin här på jobbet. Lägesenergin av en vikt x höjden. Sedan ovmandlar man lägesenergin till rörelse energi genom att låta vikten falla. Den kraft som vikten krockar golvet med är samma som lägesenergin. Joul. Samma som Nm
SÅ jag törs nog påstå att det stämmer det han skriver. Eller har jag också missat någon detalj?

Efter som att man multiplicerar varvtalet med vridmomentet så kommer ALLTID effekten att ligga på ett högre varvtal än vridmomentstoppen.
Undantag: Skulle man sätta övervarvningsskydd exakt på vridtopp så blir även effekttoppen på samma varvtal.

Mats

Vridmomentet kan ju inte ha någonting med 1 meter rakt upp att göra.

eller har jag läst för dåligt så att vi inte längre avhandlar Nm som i vridmoment?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
mats757
7 januari 2010 · 915 Inlägg

torpis skrev:

mats757 skrev:

torpis skrev:

Det där stämmer inte.

Gör det inte? Nu är jag lite morgontrött, med grus i ögonen. Men för mig låter siffrorna väldigt bekanta efter att vi gjorde en slagprovsmaskin här på jobbet. Lägesenergin av en vikt x höjden. Sedan ovmandlar man lägesenergin till rörelse energi genom att låta vikten falla. Den kraft som vikten krockar golvet med är samma som lägesenergin. Joul. Samma som Nm
SÅ jag törs nog påstå att det stämmer det han skriver. Eller har jag också missat någon detalj?

Efter som att man multiplicerar varvtalet med vridmomentet så kommer ALLTID effekten att ligga på ett högre varvtal än vridmomentstoppen.
Undantag: Skulle man sätta övervarvningsskydd exakt på vridtopp så blir även effekttoppen på samma varvtal.

Mats

Vridmomentet kan ju inte ha någonting med 1 meter rakt upp att göra.

Det är sant, men det finns andra saker som OCKSÅ mäts i Newtonmeter.
Tröghetsmoment är också  två ganska olika saker, men kallas samma sak.

Mats

torpis Forummoderator
7 januari 2010 · 10 572 Inlägg

mats757 skrev:

torpis skrev:

mats757 skrev:
Gör det inte? Nu är jag lite morgontrött, med grus i ögonen. Men för mig låter siffrorna väldigt bekanta efter att vi gjorde en slagprovsmaskin här på jobbet. Lägesenergin av en vikt x höjden. Sedan ovmandlar man lägesenergin till rörelse energi genom att låta vikten falla. Den kraft som vikten krockar golvet med är samma som lägesenergin. Joul. Samma som Nm
SÅ jag törs nog påstå att det stämmer det han skriver. Eller har jag också missat någon detalj?

Efter som att man multiplicerar varvtalet med vridmomentet så kommer ALLTID effekten att ligga på ett högre varvtal än vridmomentstoppen.
Undantag: Skulle man sätta övervarvningsskydd exakt på vridtopp så blir även effekttoppen på samma varvtal.

Mats

Vridmomentet kan ju inte ha någonting med 1 meter rakt upp att göra.

Det är sant, men det finns andra saker som OCKSÅ mäts i Newtonmeter.
Tröghetsmoment är också  två ganska olika saker, men kallas samma sak.

Mats

Såg att du precis svarat när jag lagt till en mening till ovanför.  Jag måste läst för dåligt och missat att vi inte längre avhandlade vridmoment när Nm nämndes.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
schnauz
7 januari 2010 · 1 758 Inlägg

vwdragrod skrev:
Hk är en försäljarfras från slutet av 1700 talet medans kw och nm är två sätt att mäta kraften rent fysiskt...

Näe, nu håller jag inte med!
Nm är en enhet för att ange en krafts förmåga att vrida ett objekt runt en fix punkt.
Hp och kW är två olika enheter för att ange samma sak - effekt.

Skillnaden mellan hp och kW kan ju jämföras med t.ex. centimeter och tum. Båda säger egentligen precis samma sak - bara att det är olika enheter.

Tuffhaggman
7 januari 2010 · 864 Inlägg

vwdragrod skrev:
Hk är en försäljarfras från slutet av 1700 talet medans kw och nm är två sätt att mäta kraften rent fysiskt med formlerna:

En hästkraft definieras som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt

Och:

Newtonmeter är även en enhet för arbete, då definierad som energin som krävs för att övervinna en kraft på 1 newton över sträckan 1 meter. Med andra ord, 1 newtonmeter är då ungefär lika med arbetet som krävs för att lyfta en tyngd på 0,1 kilogram 1 meter rakt upp. 1 newtonmeter = joule = wattsekund vilket är den rekommenderade termen.

Precis samma sak men olika siffror och mätmetoder.......

Du kanske ska tillägga att det är saxat rakt av från wikipedia. Newtonmeter är en enhet för arbete medan kW/hk är en enhet för effekt.
Arbete och effekt är förövrigt inte samma sak. Effekt är mängden arbete uträttat per tidsenhet(wiki) Där har du sambandet mellan effekt och arbete, säg inte att det är samma sak.

Lyfter du en vikt på ett kilo en meter upp så uträttas samma arbete oavsett om du gör det på en sekund eller ett år, däremot kommer effekten variera beroende på hur snabbt du utför det....

mats757
7 januari 2010 · 915 Inlägg

Lyfter du en vikt på ett kilo en meter upp så uträttas samma arbete oavsett om du gör det på en sekund eller ett år, däremot kommer effekten variera beroende på hur snabbt du utför det....




Japp! Där har vi den vissentliga skillnaden på Vrid och effekt!

Mats

Senast redigerat av mats757 (7 januari 2010)

vwdragrod
7 januari 2010 · 9 Inlägg

Tuffhaggman skrev:

vwdragrod skrev:
Hk är en försäljarfras från slutet av 1700 talet medans kw och nm är två sätt att mäta kraften rent fysiskt med formlerna:

En hästkraft definieras som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt

Och:

Newtonmeter är även en enhet för arbete, då definierad som energin som krävs för att övervinna en kraft på 1 newton över sträckan 1 meter. Med andra ord, 1 newtonmeter är då ungefär lika med arbetet som krävs för att lyfta en tyngd på 0,1 kilogram 1 meter rakt upp. 1 newtonmeter = joule = wattsekund vilket är den rekommenderade termen.

Precis samma sak men olika siffror och mätmetoder.......

Du kanske ska tillägga att det är saxat rakt av från wikipedia. Newtonmeter är en enhet för arbete medan kW/hk är en enhet för effekt.
Arbete och effekt är förövrigt inte samma sak. Effekt är mängden arbete uträttat per tidsenhet(wiki) Där har du sambandet mellan effekt och arbete, säg inte att det är samma sak.

Lyfter du en vikt på ett kilo en meter upp så uträttas samma arbete oavsett om du gör det på en sekund eller ett år, däremot kommer effekten variera beroende på hur snabbt du utför det....

Jodå saxen var framme lol Kunde inte skriva det bättre snabbare eller effektfullare själv!!
Jag tycker det viktiga är att komma dit man vill i rätt tid och det brukar vara före alla andra oavsett om det beror på om man har bra fäste eller glid!


Eller som cowboysarna brukar säga:
"Itś not the fart that kills you
Itś the smell....."

Svanb3rg
7 januari 2010 · 187 Inlägg

Fick detta förklarat för mig för snart 10 år sedan,då var man "media förstörd" där man kunde läsa om VRID!! på löpsedlarna...det var en kompis som förklarade fysiken för mig och det tog mig en halvtimme att inse hur det ligger till.Men att se folk klamra sig fast på detta vis i månader är ju underhållande big_smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
Eindpeng SAAB-junkie
7 januari 2010 · 32 Inlägg

mats757 skrev:
Lyfter du en vikt på ett kilo en meter upp så uträttas samma arbete oavsett om du gör det på en sekund eller ett år, däremot kommer effekten variera beroende på hur snabbt du utför det....




Japp! Där har vi den vissentliga skillnaden på Vrid och effekt!

Mats

Det där är en förbannat bra liknelse.

/Chalmersstuderande

Tuffhaggman
7 januari 2010 · 864 Inlägg

mats757 skrev:
Lyfter du en vikt på ett kilo en meter upp så uträttas samma arbete oavsett om du gör det på en sekund eller ett år, däremot kommer effekten variera beroende på hur snabbt du utför det....




Japp! Där har vi den vissentliga skillnaden på Vrid och effekt!

Mats

Förenklat borde det väl gå att sammanfatta detta i stil med:

Vridmomentet anger motorns förmåga att uträtta ett visst arbete, vid högre varvtal erhålls högre effekt(enligt härledningen gällande samband mellan effekt-vridmoment) och därmed kommer detta arbete kunna uträttas på en kortare tid?

Observera att detta inte är ett påstående, jag förväntar mig att någon av ingenjörerna på forumet kommenterar detta....

Friberg-Lundin
7 januari 2010 · 57 Inlägg

Herregud vilken diskussion:O

Intressant att läsa hur en del bara orkar hålla påtongue

VW_67
7 januari 2010 · 446 Inlägg

har inte läst hela tråden och vet därför inte om någon redan skrivit detta men...

för att göra det hela så enkelt som det faktiskt är, så att alla förstår: vridmoment är ett mått på hur stort arbete motorn kan utföra, effekt är ett mått på hur snabbt arbetet kan utföras.

KammaDej
8 januari 2010 · 191 Inlägg

Friberg-Lundin skrev:
Herregud vilken diskussion:O

Intressant att läsa hur en del bara orkar hålla påtongue

skam den som ger sej wink

tuffhagman: eftersom du nu förväntar dej en kommentar känns det nästan lite taskigt om man skulle göra dej besviken, så här kommer en..

en motor oavsett vridmoment har förmågan att uträtta ett givet arbete, om den olyckligtvis inte skulle skära ihop innan den har lyckats med det.

mvh

_Tony_ ???
8 januari 2010 · 661 Inlägg

att ni orkar...

mulleri
8 januari 2010 · 508 Inlägg

popcornen är slut snart, kan nog fixa lite mera för detta kommer aldrig dö ut...

Svanb3rg
8 januari 2010 · 187 Inlägg

mulleri skrev:
popcornen är slut snart, kan nog fixa lite mera för detta kommer aldrig dö ut...

Sant! Popcornen tar nog slut globalt innan den sista insett hur det ligger till smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
KammaDej
8 januari 2010 · 191 Inlägg

AtroxS2 skrev:

mulleri skrev:
popcornen är slut snart, kan nog fixa lite mera för detta kommer aldrig dö ut...

Sant! Popcornen tar nog slut globalt innan den sista insett hur det ligger till smile

det beror på hur mycket effekt popcornen lämnar kontra vridet för att
(2301*489/(7279*920))*2930,151=nm per popcorn och om man då jämför med min gamla volvo med 14032:1 i komp och rostiga skärmar så borde ju popcornen räcka?

sorry för off-topic har lite svårt att hejda mej själv ibland jag går i terapi för det.

Sharky
9 januari 2010 · 10 287 Inlägg

Nu börjar tråden att spåra ur. Vi låser här.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang