5293
Sök

Motorolja - Dumt att avvika från rekommendationer och hur stor skillnad är det egentligen?

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Hej.

Ska byta olja i Saaben igen. Saab rekommenderar visst Mobil1 0-40-olja och har kört på den tills nu. Använt den på egna oljebyten och tar för givet att Saab hällde i den sist på märkesservicen.

Är man dum om man går över till Mobil1 5-50 och är det någon påtaglig skillnad för motorn?

Anledningen är att jag har betydligt bättre pris på 5-50 och det finns redan hemma.

De jag frågat säger att 0-40 är väldigt blaskig och att jag med mina serviceintervaller på 800-1000 mil lugnt kan köra på 5-50. Skillnad om jag utnyttjade longlife-oljan till sina 3000 mil då skulle jag nog köra på 0-40 då den kunde bli rätt seg på slutet isåfall.

Vad har ni för åsikter?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

187 Inlägg
28 september 2009
viskositeten har ju mer med klimatet du använder bilen i att göra:P

Kolla i stället vilken klassning saab rekommenderar.
Viskositeten skulle jag inte haka upp mig allt för mycket på

0-40 har "bättre" egenskaper när den är kall än vad 5-50 har

5-50 har kvar samma egenskaper vid en högre temperatur. om man utgår från att båda håller samma klassning.

edit

menar inte bättre, utan mer som att oljan kommer upp i sin arbetstemp snabbare.
Senast redigerat av GolfIIIVr6 (28 september 2009)

12 086 Inlägg
28 september 2009
Hade det varit vår hade jag inte tvekat på mitt svar. Men pga av årstiden vi väntar vet jag inte hur pass skillnaden blir. 5w50 av bra kvalite är ju absolut inget skit på vintern häller.

Jag hade vågat!

936 Inlägg
28 september 2009
Det finns anledning till att SAAB rekomenderar 0-40 olja.
Oljetrycket i sig smörjer inte motorns delar, det är mängden olja som kommer in, i blanda annat vevlager. Är inte motorn allt för sliten så blir oljecirkulationen inte tillräcklig i lagren om man har för tjock olja. Alltså sista siffran i Viskositeten. Dålig cirkulation, dålig kylning.
Mao, labba inte med andra oljor om det finns klara rekomendationer från tillverkaren.
Börjar bilen ha gått 30k mil, så kan man överväga att köra på en lite tjockare smörja.

Mats

320 Inlägg
28 september 2009
på min förra bil som jag körde som ett svin med började klaga lite på den rekomenderade oljan även fast den var ny. då gick jag över till samma olja och benämning fast avsedd för dieselbilar. fungerade klockrent. har också hört att oljan till dieselbilar ska vara av bättre kvallitet, och bara till det bättre för bensinmotorer.

Bmw Ownz

5 710 Inlägg
30 september 2009
Frrla skrev:
har också hört att oljan till dieselbilar ska vara av bättre kvallitet, och bara till det bättre för bensinmotorer.

Det är inte något man kan säga generellt.
Visst kan det var så i vissa fall men inte alltid.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 september 2009
mats757 skrev:
Oljetrycket i sig smörjer inte motorns delar, det är mängden olja som kommer in, i blanda annat vevlager. Är inte motorn allt för sliten så blir oljecirkulationen inte tillräcklig i lagren om man har för tjock olja. Alltså sista siffran i Viskositeten. Dålig cirkulation, dålig kylning.
Mao, labba inte med andra oljor om det finns klara rekomendationer från tillverkaren.
Börjar bilen ha gått 30k mil, så kan man överväga att köra på en lite tjockare smörja.

Mats

Hur tänker man med det resonemanget på en hårt trimmad motor...  då kommer oljan skifta i viskositet beroende på temperatur.

en 10W-60 exempelvis brukar jag använda för att säkerställa att den håller måttet vid hård körning, men då menar du på att den är väl tjock för "transportsträckorna" där motorn utvecklar samma effekt som i original.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

936 Inlägg
30 september 2009
torpis skrev:
mats757 skrev:

Mats

Hur tänker man med det resonemanget på en hårt trimmad motor...  då kommer oljan skifta i viskositet beroende på temperatur.

en 10W-60 exempelvis brukar jag använda för att säkerställa att den håller måttet vid hård körning, men då menar du på att den är väl tjock för "transportsträckorna" där motorn utvecklar samma effekt som i original.

Det framgick inte från TS att det var en hårt trimmad bil.
NÄR man trimmar en motor har man alltid större lagerspel än vad som rekomenderas på en orginalmotor från fabrik.
En olja med Bra Viskositetsindex, alltså hur stabil den är för temperatur, håller även "måttet" när det blir varmare än dom 100 grader som oljan testas vid.
Har man problem med för varm olja så har man helt klart kylningsproblem. Oljetempen får inte skilja för mycket vid Crusing till hårdkörning.

Viskositeten har bara en viss betydelse till hur stark oljefilmen är i ett lager. EN tjockare olja är inte alltid bättre än en tunnar. Men trycket på mätaren är alltid högre med högre viskositet.

Vi får hålla itur trimmade motorer med standard.

Mats

Sök