6526
Sök

Hjälp snabbt! är detta ett bra eller? Ground Zero GZRC13X

stahre
30 september 2009
Trådstartare
Har hittat dessa för  599kr istället för 1499 kr. Låter dessa bra? mvh

stahre
1 oktober 2009
Trådstartare
Ingen som vet hur detta märke är? eller hur kitet låter? tungdrivet?

ljudfantast
1 372 Inlägg
1 oktober 2009
till specen att döma så ser det tungdrivet ut ja. Vilket steg hade du tänkt skulle driva det?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 oktober 2009
Jag hade dem i 6,5" i golfen ifjol och drev 2 kit med ett mutant 4*50w steg tillräckligt högt för det inte skulle va hälsosamt så dem e inte värst trögdrivna. var bra ös i dem tycker jag, kunde röja på mkt utan det lät för illa, men man hade inte vunnit nåra SQ-tävlingar om man inte vatt ensam i klassen.

För 599kr är dem ett kap, iaf i min mening.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

stahre
1 oktober 2009
Trådstartare
Tänkte driva dessa med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30691 borde det funka?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 oktober 2009
stahre skrev:
Tänkte driva dessa med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30691 borde det funka?

Funkar säkert, mer effekt än ja hade iaf. dock så är ju filterna inte så bra i det steget men kan du leva med 120hz högpass så duger det.

Team-leader för Team1

stahre
1 oktober 2009
Trådstartare
okej men det kommer låta i alla fall:D jag kan inte se om det är så att man koppla ihop mitt u dimension steg från output till input på mutant steget?

ljudfantast
1 372 Inlägg
1 oktober 2009
har du ingen extra lågnivåutgång på stereon?

stahre
1 oktober 2009
Trådstartare
Har tyvärr bara dubbla lågnivå, så måste dela... just nu har jag inte råd med en ny hu och är för övrigt mkt nöjd med den jag har(JVC-kdg623).
Nu ska jag förklara min tanke. Jag har ett par mtx coax i framdörrarna, som drivs av hu men är inte nöjd, får bara diskant från dom. Min tanke är nu att köpa lite nya saker: (allt från www.blekingebilradio.se)

först någon typ av dämpmaterial för framdörrarna, typ asfaltsmatta (Artnr:si0352)

Högtalarna jag tänkte köpa är Ground Zero GZRC130FX slimline.

2-kanaligt steg jag tänkte köpa är Mutant NW280SP (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30691)

35mm2 ström/jord, splitta det med Artnr:si0300  till två 16mm2 kablar till vardera steg.

en lågnivå för att koppla ihop stegen.

och sen dvs andra tillbehör, säkring kabelskor osv...

Hur tror ni detta kommer bli om jag försöker göra det så seriöst jag kan (första gången).
Säg gärna om ni skulle göra nåt annat eller ändra på något. Vill som dom flesta komma undan billigt fast få ett okej resultat (som är bättre än det idag). Detta kommer kosta runt 2000kr totalt vilket är mkt bra o billigt!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 oktober 2009
stahre skrev:
Har tyvärr bara dubbla lågnivå, så måste dela... just nu har jag inte råd med en ny hu och är för övrigt mkt nöjd med den jag har(JVC-kdg623).
Nu ska jag förklara min tanke. Jag har ett par mtx coax i framdörrarna, som drivs av hu men är inte nöjd, får bara diskant från dom. Min tanke är nu att köpa lite nya saker: (allt från www.blekingebilradio.se)

först någon typ av dämpmaterial för framdörrarna, typ asfaltsmatta (Artnr:si0352)

2-kanaligt steg jag tänkte köpa är Mutant NW280SP (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30691)

35mm2 ström/jord, splitta det med Artnr:si0300  till två 16mm2 kablar till vardera steg.

Hur tror ni detta kommer bli om jag försöker göra det så seriöst jag kan (första gången).
Säg gärna om ni skulle göra nåt annat eller ändra på något. Vill som dom flesta komma undan billigt fast få ett okej resultat (som är bättre än det idag). Detta kommer kosta runt 2000kr totalt vilket är mkt bra o billigt!

du har två kanaler lågnivå menar du? Ok, jag vet inte hur steget gör med insignalen men det står säkert i din manual, och iom det finns in och ut borde det vara stereo ut på Out. och om möjligt finns det val att välja HP/LP/FLAT på Out oxå.

Dämpmaterial skulle jag istället rekommendera Autoleads butyl-mattor, bra att jobba med och funkar kanon, har mkt sånt i beetlen och ett 10P ska in i framdörrarna på saaben snart. big_smile

Kommer säkert bli bra, du har ju det mesta klart i huvet redan iaf.

Team-leader för Team1

stahre
1 oktober 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
stahre skrev:

du har två kanaler lågnivå menar du? Ok, jag vet inte hur steget gör med insignalen men det står säkert i din manual, och iom det finns in och ut borde det vara stereo ut på Out. och om möjligt finns det val att välja HP/LP/FLAT på Out oxå.

Dämpmaterial skulle jag istället rekommendera Autoleads butyl-mattor, bra att jobba med och funkar kanon, har mkt sånt i beetlen och ett 10P ska in i framdörrarna på saaben snart. big_smile

Kommer säkert bli bra, du har ju det mesta klart i huvet redan iaf.

Ja alltså enkel lågnivå. På mitt monosteg finns det output men vet inte hur mutant steget ser ut ännu, hittar ingen vidare manual om det. du menar typ detta http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … dDeadening(106613,4703).

Finns även billiga asfaltsmattor på biltema osv. är det stor skillnad på olika mattor alltså?
Men annars borde denna set up fungera bättre en idag?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 oktober 2009
Nej det är en asfaltmatta du länkar till, jag menar Butylmatta.  http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=173

Team-leader för Team1

ljudfantast
1 372 Inlägg
1 oktober 2009
nej det är inte olika skillnad på asfaltsmattorna egentligen, jag har pratat gott om biltemamattorna tidigare och gör det även nu. 160 kr för 4st 3mm 40X50cm-ark vilket ju är bra.

http://www.biltema.se/products/product. … mId=148054

Har ett paket per dörr och det gör stoor skillnad mot plåtskrapet orginal. Autoleadsmattan är lite dyrare men bättre wink edit: autoleads är ju butyl, ett annat material och ett i särklass bättre dämpmaterial än bitumen

Signalen kan du koppla vidare precis som du säger, det blir en förlängning på signalen bara och fungerar helt ok. Vore roligare om du hade fler kanaler på stereon bara, lite annorlunda möjligheter då.
Senast redigerat av michieff (1 oktober 2009)

stahre
1 oktober 2009
Trådstartare
michieff skrev:
nej det är inte olika skillnad på asfaltsmattorna egentligen, jag har pratat gott om biltemamattorna tidigare och gör det även nu. 160 kr för 4st 3mm 40X50cm-ark vilket ju är bra.

Har ett paket per dörr och det gör stoor skillnad mot plåtskrapet orginal. Autoleadsmattan är lite dyrare men bättre wink edit: autoleads är ju butyl, ett annat material och ett i särklass bättre dämpmaterial än bitumen

Signalen kan du koppla vidare precis som du säger, det blir en förlängning på signalen bara och fungerar helt ok. Vore roligare om du hade fler kanaler på stereon bara, lite annorlunda möjligheter då.

jo blir en ny hu när det finns pengar, men undrar vilken skillnaden blir om man gör som jag eller har fler lågnivå?
En fråga till. Är det ett distblock jag ska ha eller något annat för att dela +? Avsäkrar efter den minsta kabelarenan.
Senast redigerat av stahre (1 oktober 2009)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 oktober 2009
stahre skrev:
michieff skrev:

jo blir en ny hu när det finns pengar, men undrar vilken skillnaden blir om man gör som jag eller har fler lågnivå?
En fråga till. Är det ett distblock jag ska ha eller något annat för att dela +? Avsäkrar efter den minsta kabelarenan.

http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1693
Distblock och säkring i ett. funkar bra o är små o smidiga.

Skillnaden i ditt fall med lågnivån är att du inte kan köra med Fader om du vill justera lite lätt med Front/Rear volym eller med sublevel tex. kan bli lite svagare signal med till steget efter Out. men det ska ju funka o had et så annars är det rätt onödigt med en utgång till annat steg big_smile

Team-leader för Team1

stahre
1 oktober 2009
Trådstartare
Äh har aldrig använt det fader innan så:) Men det du länka till, där är det 50mm in och jag kommer ha 35mm, sen står det 2x25/10mm ut, går det med 16mm2 då? 'och hur gör jag med säkring vid batteriet då, ska det vara en säkring där för 35mm2?
Har säkringshållare fram nu, tänkte bara köpa en större säkring och sen ett vanligt distblock (kostar bara 99kr, kalla mig snål men alla pengar jag kan spara är viktigt) Vad tjänar jag på att köpa den du länka till?

ljudfantast
1 372 Inlägg
1 oktober 2009
om du har dragit en 35kvmm från batteriet ska en säkring befinna sig inom 40 cm från batteriet med en lämplig säkring för kabeln.

Ofta kan man köra med lägre kabelarea fastän det är specat för grövre kablar. 35kvmm borde du kunna trycka in i 50kvmmingången och 16 bör du kunna ha i 25kvmmutgången. Det är en insexpinne som klämmer åt kabeln i anslutningen så är du bara nogrann så fungerar det utmärkt.

Ja ett distblock utan säkringar går också bra, men alltid bra med säkringar smile

Du tjänar på att det är ett bra kvalitetsblock med smidiga mini ANL säkringar som kan ta höga laster om du skulle vilja bygga ut i framtiden.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 oktober 2009
stahre skrev:
Äh har aldrig använt det fader innan så:) Men det du länka till, där är det 50mm in och jag kommer ha 35mm, sen står det 2x25/10mm ut, går det med 16mm2 då? 'och hur gör jag med säkring vid batteriet då, ska det vara en säkring där för 35mm2?
Har säkringshållare fram nu, tänkte bara köpa en större säkring och sen ett vanligt distblock (kostar bara 99kr, kalla mig snål men alla pengar jag kan spara är viktigt) Vad tjänar jag på att köpa den du länka till?

det sitter en förminskare på ingången med har ja för mig o utgången är det 25mm eller om du har förminskaren kvar, 10mm kabel. men jag har 35mm2 autoleads kabel ut från det blocket utan o klippt nåra kardeler.

Alla kablar som delas upp ska oxå säkras för o va petig. sen får man va snål om man vill. brinner bilen och kopplingarn inte är godkända retar man sig nog. "Jag behöver inte säkerhetsbälte, jag har ju inte tänkt krocka!"

Team-leader för Team1

stahre
1 oktober 2009
Trådstartare
Frippe_L skrev:
stahre skrev:

det sitter en förminskare på ingången med har ja för mig o utgången är det 25mm eller om du har förminskaren kvar, 10mm kabel. men jag har 35mm2 autoleads kabel ut från det blocket utan o klippt nåra kardeler.

Alla kablar som delas upp ska oxå säkras för o va petig. sen får man va snål om man vill. brinner bilen och kopplingarn inte är godkända retar man sig nog. "Jag behöver inte säkerhetsbälte, jag har ju inte tänkt krocka!"

Okej men vad har säkringarna i blocket för mening om man måste säkra av alla kablar efter endå? (om man vill vara på den säkra sidan)
Jag har en fråga till ska beställa antingen Ground Zero GZRC130FX slimline eller den som inte är slimline, tror ni det är jätte stor skillnad på dessa i midbas återgivningen?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 oktober 2009
stahre skrev:
Frippe_L skrev:
stahre skrev:

Okej men vad har säkringarna i blocket för mening om man måste säkra av alla kablar efter endå? (om man vill vara på den säkra sidan)
Jag har en fråga till ska beställa antingen Ground Zero GZRC130FX slimline eller den som inte är slimline, tror ni det är jätte stor skillnad på dessa i midbas återgivningen?

Du skulle ju bara använda ett distblock annars som ja fattade det o inga säkringar efter det. sitter säkringen i distblocket som i det stinger så e det ju ok.

ang midbas i slim versionen får du nog ringa till Jimmy o höra med han om det är nån större skillnad på det o det vanliga. Finns det plats ås kör på det vanliga.

Team-leader för Team1

Sök