6278
Sök

Slutsteg har börjat bete sig konstigt..

14 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Hallå!
Ny här på Garaget.org smile

Tänkte höra mig lite för om ett litet problem jag har. Installerade ett slutsteg (DSL CA-23) + baslåda (Infinity Kappa 100.3 SE) för nån månad sen, allt gick bra utan komplikationer.
För nån vecka sen började basen däremot bete sig konstigt, den ploppar/skorrar som om den tar i något, redan på låg volym. Sen dess har jag knappt haft nån volym på den alls eftersom jag varit rädd att det ska bli ännu värre.

Så idag tänkte jag ta tag i problemet och kolla igenom vad som skulle kunna vara fel:
Jag har haft basen bryggkopplad och bytte ut kabeln mellan slutsteg och baslåda.
Prövade dra högtalarkabel direkt från slutsteg till fritt element utan låda.
Skrapade rent runt jordkabeln till slutsteget (sitter mot karossen via bältesbulten).
Prövade att koppla in en fullrangehögtalare men den fick samma symptom (fortfarande bryggkopplat).

Tilläggningsvis kan jag även tyckas höra att ljudet känns distat överlag.
Själva stereon drar framsystemet och där är allt frid och fröjd..

Såååå vad kan detta tänkas vara för fuffens? Någon som har någon bra idé hur jag ska gå tillväga för att finna felet?

//KC

ljudfantast
1 372 Inlägg
1 oktober 2009
jag hade exakt samma problem med mitt steg. Jag lyckades aldrig få reda på vad det var, men hädan efter ser jag noga till att koppla av säkringshållaren samt lågnivåkablarna från stegen när jag ska pilla med dem. jag tror att mitt steg på något sätt varit på när högtalarkablarna i dörrarna nuddat plåt och skadat steget på något sätt.

Alltså fortfarande en gåta vad som hade gått fel. Det enda jag fick som svar var att jag kanske bränt lågnivån i stereon och det kaan ju vara ditt problem. Att du inte har fått jordning till steget nån gång och att det då jordat via lågnivån istället.

14 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Ok, hoppas inte steget är kört.. yikes
Men kan det vara en första idé att byta lågnivåkabel, och stereon..? Eller skulle det räcka med att byta och pröva med en annan stereo för att se om problemet försvinner?

//KC

ljudfantast
1 372 Inlägg
1 oktober 2009
prova att byta stereo och se om problemet försvinner. kabeln spelar ingen roll, den ska fungera.

297 Inlägg
2 oktober 2009
jag skulle nog prövat å byta kabel ändå... om det inte börjar lire vid byte av stereo... vet vilken skillnad de blev när man byte till guldpläterade signal kablar å grövre högtalarkablar hemma... SJUK skillnad :S å kablar slits... så byt byt byt tongue

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
2 oktober 2009
Nä kablar slits INTE...
Dom kan oxidera ja men slits gör dom INTE..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

297 Inlägg
2 oktober 2009
BMTech skrev:
Nä kablar slits INTE...
Dom kan oxidera ja men slits gör dom INTE..

så kanske de va de hette... visste att dom inte slets men kom fan inte på ordet... hade iaf en vända där jag fick byta ut precis varenda kabel till och från både förstärkaren och datorn hemma -.- sjukt irriterande å dyr historia... (om man räknar tusenlappen för kablar dyrt)

14 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Ok, ska testa byta stereo först då får vi se om det är det som orsakar det hela smile

14 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Testade att koppla en MP3-spelare till steget. Samma sak där tyvärr..

OCh då använde jag en rca <-> mini-tele så lågnivåkabeln var ej inkopplad. Högtalarkabeln har jag bytt redan.
Tilläggningsvis märkte jag nu att basen inte spelar ibland, men när man trycker in konen en bit så ploppar det till och den drar igång. Sen prövade jag att dra på lite volym då det var mycket bas i en låt, då slutade det skorra... mycket märkligt. Skorrar mer nu när jag satt den tillbaka i baslådan också.

Allt tyder på att slutsteget är kaputt? hmm

/KC
Senast redigerat av Kanix (2 oktober 2009)

14 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
En fråga..
Jag hade LPF påslaget när jag switchade mellan basen och 6x9orna, då betedde sig 6x9orna likadant som basen (skorrande och distande). Kan just den funktionen på steget vara sönder? För nyss prövade jag att sätta LPF på off och köra 6x9orna och då lät det perfekt.. Annars har jag helt enkelt sprängt basen :S

406 Inlägg
3 oktober 2009
Kanix skrev:
Men kan det vara en första idé att byta lågnivåkabel, och stereon..? Eller skulle det räcka med att byta och pröva med en annan stereo för att se om problemet försvinner?

//KC

Personligen skulle jag nog testa me ett annat steg först.......är ju faktiskt lättare o byta än stereon........ säkert nån polare som har ett liggande, spelar ju ingen roll vad för steg(effekt) ska ju bara kolla funktionen..............uteslutningsmetoden bakifrån..............testa annan bas....samma prob??=bas ok samma prob med annat steg=steg ok.......osv.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

14 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
xc90 skrev:
Kanix skrev:

//KC

Personligen skulle jag nog testa me ett annat steg först.......är ju faktiskt lättare o byta än stereon........ säkert nån polare som har ett liggande, spelar ju ingen roll vad för steg(effekt) ska ju bara kolla funktionen..............uteslutningsmetoden bakifrån..............testa annan bas....samma prob??=bas ok samma prob med annat steg=steg ok.......osv.

Har uteslutit stereon som felande länk (prövade med MP3-spelare direkt till steget med annan lågnivåkabel). Ska pröva med en annan bas härnäst eftersom 6x9orna funkade bra när jag slog av LPF-filtret på steget. Dock lät de likadant som basen när LPF var påslaget.. Tycker inte det borde göra nån skillnad så sett egentligen, LPF släpper ju bara igenom låga frekvenser, det ska väl 6x9orna klara utan att det ska börja skorra och dista?

ljudfantast
1 372 Inlägg
3 oktober 2009
Jonathan_lindgren skrev:
jag skulle nog prövat å byta kabel ändå... om det inte börjar lire vid byte av stereo... vet vilken skillnad de blev när man byte till guldpläterade signal kablar å grövre högtalarkablar hemma... SJUK skillnad :S å kablar slits... så byt byt byt tongue

Det är såna här inlägg man ber varje dag om att de inte ska skrivas, ger totalt fel info till TS.

Jägermeister
910 Inlägg
3 oktober 2009
Tror nog både basen och slutsteget är sönder, eftersom basen spelar om du trycker in konen och om den slutar spela helt biland, så tycker jag det låter som om du har bränt talspolen eller attt talspolen gått av och får kontakt när du trycker in den och den fungerar även när man har hög volym för då rör basen så mkt på sig så talspolen har kontakt.

Sen slutsteget tror jag är sönder pga av att den gör att 6x9orna låter illa, kan ju vara själva low pass filtret som är sönder, basen kan ju ha gått sönder till följd av att steget först gått sönder.

En gång är ingen gång...

14 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
gemini78 skrev:
Tror nog både basen och slutsteget är sönder, eftersom basen spelar om du trycker in konen och om den slutar spela helt biland, så tycker jag det låter som om du har bränt talspolen eller attt talspolen gått av och får kontakt när du trycker in den och den fungerar även när man har hög volym för då rör basen så mkt på sig så talspolen har kontakt.

Sen slutsteget tror jag är sönder pga av att den gör att 6x9orna låter illa, kan ju vara själva low pass filtret som är sönder, basen kan ju ha gått sönder till följd av att steget först gått sönder.

Ok i så fall skulle jag tro att det är filtret som är kört eftersom det låter riktigt bra när jag slår av LPFet då jag har 6x9orna ikopplade. Är det vanligt att själva filtren går sönder? Kanske går att lämna in och få det lagat?

Sök