Vid vilken Hz delar ni framsystem <> bas?

daniz
2 oktober 2009 · 51 Inlägg

Tja!

Tänkte kolla hur folk väljer att dela framsystem och bas, vid vilket hz föredrar ni? Har inte fått hem mina grejjer än så jag kan inte testa men kan vara kul o läsa vad ni föredrar?

Läste nånstans att det kan vara bra att börja vid 80Hz?

luunggan
2 oktober 2009 · 956 Inlägg

daniz skrev:
Tja!

Tänkte kolla hur folk väljer att dela framsystem och bas, vid vilket hz föredrar ni? Har inte fått hem mina grejjer än så jag kan inte testa men kan vara kul o läsa vad ni föredrar?

Läste nånstans att det kan vara bra att börja vid 80Hz?

Jag föredrar att dela mitt framsystem så lågt som möjligt, men vart man får dela beror ju på hur lågt framsystemet klarar att gå utan att det börjar låta illa. Så det skiljer ju från system till system.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Framsystemet kör jag ner till 50Hz med ett 24dB brant filter, och subben upp till 60Hz med ett 12dB filter. Hur djupt man kan dela beror ju på storleken på högtalarna, monteringen och hur högt man vill kunna spela. smile Jag kan spela rätt högt med mitt system, men höjer jag delningen på framsystemet så kan jag spela ännu högre, men på bekostnad av tryck framifrån.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
vargfan
2 oktober 2009 · 75 Inlägg

Det beror lite på hur högt du vill spela och vad du har för element..så lågt som möjligt brukar jag köra.Är ju fram det ska spela..subben ska bara fylla ut lite i botten..om det ska låta bra dvs..inte korvkioskdunk:p
Börja på 80 du och labba lite med både delning och branthet:)
Själv kör jag just nu 63hz/24db fram och 50hz/30db på sub..dock har jag inte justerat klart änsmile

Sen får man ju inte glömma att det ska installeras stadigt oxå

Senast redigerat av vargfan (2 oktober 2009)

daniz
2 oktober 2009 · 51 Inlägg

Vad innebär olika db på filtret? Jag har idag ett framsystem som jag tycker spelar hyfsat djupt. Märker dock ingen jätteskillnad om jag slår på 50hz filter i min HU eller spelar utan filter (det sitter förstås ett "passivt" filter innan själva högtalarna). Höjer jag till t.ex. 80hz så försvinner basen. Är det någon nackdel att dela t.ex. framsystemet i HU och sedan basen på steget?

Bas och framsystem har två olika steg och kommer köra egna signalkablar från HU till varje steg.

Vad tycker ni om att man låter framsystem och bas Hz går in i varandra?

Dämpade mina dörrar ordentligt i helgen och då blev det ju helt ok bas fram. Men väntar nu på ett baskit big_smile

Senast redigerat av daniz (2 oktober 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Brantheten på filtret (dB) avgör hur mycket nivån ska sjunka per oktav under/över den valda delningsfrekvensen. Tex om du delar HP50Hz med 24dB filter så kommer det att spela 24dB lägre vid 25Hz än vid 50Hz. Men om du istället kör med ett 12dB filter så spelar det bara 12dB lägre vid 25Hz än vid 50Hz. smile

Ang. att ha delningarna överlappande eller ej så beror det på systemet, jag kör med överlappande nu (50Hz på framsystemet, 60Hz på basen) då jag tycker att det lät bäst så, men man kan även köra med glapp eller så att delningarna ligger vid samma frekvens.

Senast redigerat av ChriZtoffer (2 oktober 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
2 oktober 2009 · 2 353 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Brantheten på filtret (dB) avgör hur mycket nivån ska sjunka per oktav under/över den valda delningsfrekvensen. Tex om du delar HP50Hz med 24dB filter så kommer det att spela 24dB lägre vid 40Hz än vid 50Hz. Men om du istället kör med ett 12dB filter så spelar det bara 12dB lägre vid 40Hz än vid 50Hz. smile

Ang. att ha delningarna överlappande eller ej så beror det på systemet, jag kör med överlappande nu (50Hz på framsystemet, 60Hz på basen) då jag tycker att det lät bäst så, men man kan även köra med glapp eller så att delningarna ligger vid samma frekvens.

Nej, det kommer spela 24dB lägre vid en oktav under, dvs 25Hz...

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Frippe_L Gladen Audio
2 oktober 2009 · 2 388 Inlägg

Får testa mig fram vilket som låter bäst sen när man monterat in Amega 6,5" i dörrarna på saaben, men troligtvis runt 50-60hz upp till 125-150 nånstans sen tar amega 3,5" över uppe på brädan. Dem låter skitbra iaf.

Annars är det som folk skriver att ska det gå o spela riktigt högt får man oftast dra av lite på midbasen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
daniz
2 oktober 2009 · 51 Inlägg

jonash skrev:

ChriZtoffer skrev:
Brantheten på filtret (dB) avgör hur mycket nivån ska sjunka per oktav under/över den valda delningsfrekvensen. Tex om du delar HP50Hz med 24dB filter så kommer det att spela 24dB lägre vid 40Hz än vid 50Hz. Men om du istället kör med ett 12dB filter så spelar det bara 12dB lägre vid 40Hz än vid 50Hz. smile

Ang. att ha delningarna överlappande eller ej så beror det på systemet, jag kör med överlappande nu (50Hz på framsystemet, 60Hz på basen) då jag tycker att det lät bäst så, men man kan även köra med glapp eller så att delningarna ligger vid samma frekvens.

Nej, det kommer spela 24dB lägre vid en oktav under, dvs 25Hz...

Tror inte jag kan ställa stigning på HPF min HU (Pioneer DEH-P5100UB)? Ställer ni dB i era slutsteg eller med separat filter eller något annat?

Brukar det gå att läsa sig till vad för stigning en HUs delningsfilter använder? Kollade på pioneers hemsida men där stog  det bara att det fanns HPF o LPF....

Senast redigerat av daniz (2 oktober 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
2 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

jonash skrev:

ChriZtoffer skrev:
Brantheten på filtret (dB) avgör hur mycket nivån ska sjunka per oktav under/över den valda delningsfrekvensen. Tex om du delar HP50Hz med 24dB filter så kommer det att spela 24dB lägre vid 40Hz än vid 50Hz. Men om du istället kör med ett 12dB filter så spelar det bara 12dB lägre vid 40Hz än vid 50Hz. smile

Ang. att ha delningarna överlappande eller ej så beror det på systemet, jag kör med överlappande nu (50Hz på framsystemet, 60Hz på basen) då jag tycker att det lät bäst så, men man kan även köra med glapp eller så att delningarna ligger vid samma frekvens.

Nej, det kommer spela 24dB lägre vid en oktav under, dvs 25Hz...

Oj, my bad... Tänkte på EQn i signalprocessorn men den är ju på 1/3 oktav.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
3 oktober 2009 · 2 353 Inlägg

daniz skrev:

jonash skrev:

ChriZtoffer skrev:
Brantheten på filtret (dB) avgör hur mycket nivån ska sjunka per oktav under/över den valda delningsfrekvensen. Tex om du delar HP50Hz med 24dB filter så kommer det att spela 24dB lägre vid 40Hz än vid 50Hz. Men om du istället kör med ett 12dB filter så spelar det bara 12dB lägre vid 40Hz än vid 50Hz. smile

Ang. att ha delningarna överlappande eller ej så beror det på systemet, jag kör med överlappande nu (50Hz på framsystemet, 60Hz på basen) då jag tycker att det lät bäst så, men man kan även köra med glapp eller så att delningarna ligger vid samma frekvens.

Nej, det kommer spela 24dB lägre vid en oktav under, dvs 25Hz...

Tror inte jag kan ställa stigning på HPF min HU (Pioneer DEH-P5100UB)? Ställer ni dB i era slutsteg eller med separat filter eller något annat?

Brukar det gå att läsa sig till vad för stigning en HUs delningsfilter använder? Kollade på pioneers hemsida men där stog  det bara att det fanns HPF o LPF....

Mest troligen 12dB/oktav. Likaså i de flesta steg.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 oktober 2009 · 13 760 Inlägg

när jag kör utan steg kör jag 100hz på framsystmet och 80 på basen

det är avsaknaden på effekt som gör att jag väljer att dela det så

dock kör jag jhu med ett pasivt delningsfilter till framsystemet

ska dock bygga nytt i min nya 850 då blir det att köra allt aktivt på en pinoeer p88rs
med ett  dls ca20 till diskanterna dls ca23 till mellan registret och 2st dls cad11 till basarna
då  borde effekten finnas för att kunna piska på dls up5i systemet ordenkligt
dessutom kunna utnytja dsp till max för att kunna kompenstera dom röttna plaseringarna av högtalarna fram

Senast redigerat av Growe (3 oktober 2009)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
3 oktober 2009 · 7 241 Inlägg

Kör på 80Hz 24db/okt mellan topparna och basen för tillfället.

Kan kanske gå ner till 63Hz på topparna....skall labba lite, överlapp eller ej osv...

Bör tilläggas att jag har en 8" bas under instrumentbrädan och 5" i brädan vilket är en stor bidragande faktor till mina 80Hz.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang