Midbasar 6,5" i frammdörrar

ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Dämpmatta funkar bra, men för att få det ännu stummare så klippte jag ut bitar i 1,5mm plåt och satte för hålen som jag sen satte dämpmatta på. Med bara dämpmatta så finns risken för att den börjar fladdra eftersom att den är väldigt tunn. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
fimpen007
5 oktober 2009 · 135 Inlägg

Hejsan !
Ok,men man kann inte såga till några skivor mdf eller dylikt istället ??

Toyota corolla "Hb" (1998)
michieff ljudfantast
5 oktober 2009 · 1 372 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Dämpmatta funkar bra, men för att få det ännu stummare så klippte jag ut bitar i 1,5mm plåt och satte för hålen som jag sen satte dämpmatta på. Med bara dämpmatta så finns risken för att den börjar fladdra eftersom att den är väldigt tunn. smile

no worries med ett lager 3mm smältfolie innanpå och utanför hålet wink då behövs ingen plåt tongue

ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Är den verkligen så stum? M1 fungerar då inte att göra så med, iaf inte i det stora hålet som fanns i mina dörrar. Då hade det blitt fladder. Så plåt över det och plastade lock till dom andra hålen blev min lösning. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
fimpen007
5 oktober 2009 · 135 Inlägg

Hejsan !
Jo, har ett stort hål ca:10x20 cm i varje dörr !
blir nog bäst med plåt !  men hur fäster jag den bäst ????

Senast redigerat av fimpen007 (5 oktober 2009)

Toyota corolla "Hb" (1998)
dbjanoz
5 oktober 2009 · 1 785 Inlägg

fimpen007 skrev:
Hejsan & God kväll-tongue
Är det nämda kitet nått att ha ?

Inga höjdare direkt. Men smaken är olika

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Då kan det nog vara en fördel att sätta nåt mer än bara dämpmatta ja. Jag satte fast plåten i min med popnit, mellan plåtarna sen så satta jag M1 matta utan folien för att det skulle bli helt tätt och stumt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
fimpen007
5 oktober 2009 · 135 Inlägg

dbjanoz skrev:

fimpen007 skrev:
Hejsan & God kväll-tongue
Är det nämda kitet nått att ha ?

Inga höjdare direkt. Men smaken är olika

Okej vad hade du valt då...roll

Toyota corolla "Hb" (1998)
fimpen007
5 oktober 2009 · 135 Inlägg

Kann man inte limma fast plåten/Mdf:en istället för å nita ???

Går det bra att borra/borrsåga upp ett hål i dörrsidans övre/främre kant för å bygga in
diskanterna där  roll

Senast redigerat av fimpen007 (5 oktober 2009)

Toyota corolla "Hb" (1998)
Frippe_L Gladen Audio
5 oktober 2009 · 2 388 Inlägg

fimpen007 skrev:
Kann man inte limma fast plåten/Mdf:en istället för å nita ???

PL400 eller liknande lim funkar

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
fimpen007
5 oktober 2009 · 135 Inlägg

Okej !

Går det bra att borra/borrsåga upp ett hål i dörrsidans övre/främre kant för å bygga in
diskanterna där   roll

Toyota corolla "Hb" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Ja såklart det går bra. smile Dom kräver ingen direkt stum eller tät montering så det är bara att köra på. Men innan du monterar dom permanent, sätt dom på plats och lyssna hur det låter. Troligtvis så kommer du få lov att vinkla dom en aning åt något höll för att det ska låta riktigt bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
michieff ljudfantast
5 oktober 2009 · 1 372 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Är den verkligen så stum? M1 fungerar då inte att göra så med, iaf inte i det stora hålet som fanns i mina dörrar. Då hade det blitt fladder. Så plåt över det och plastade lock till dom andra hålen blev min lösning. smile

jo när det stelnar blir det hårt som cement, iaf min matta. 6mm blir jävligt hårt iaf. Men klart plåt är en mer optimal lösning.

fimpen007
6 oktober 2009 · 135 Inlägg

Goo kväll....
tänkte bara det kunde vara kul å bygga in dom,ser så tråkigt ut med dom
på instrumentbr.... ju..
går å vinkla diskanten i skålen !
men kanske ingen bra placering   roll

Toyota corolla "Hb" (1998)
fimpen007
7 oktober 2009 · 135 Inlägg

Hejsan  big_smile
Bytte från ett 2.kanals steg  till ett 4.kanals steg.
Efter bytet har det börja tjuta lite,ökar med varvtalet.
Vad kann detta bero på  hmmroll

Toyota corolla "Hb" (1998)
michieff ljudfantast
7 oktober 2009 · 1 372 Inlägg

ojoj om du sökte på det så hade du kunnat få reda på miljoner olika lösningar till problemet, ett av de vanligaste problemen i coupen när man kopplat/dragit kablarna fel.

1. Du bör se över din jord, den måste vara ordentligt monterad med hård pressade kabelskor runt kabeln och ordentligt slipad plåt där bulten med kabelskon skruvas fast i karossen.

2. Du bör se till att lågnivån (signalkabeln) och strömkabeln (den från batteriet) ligger så långt från varandra som det går, helst på var sin sida av bilen.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Hur gjorde du när du bytte steg, i vilken ordning kopplade du ur kablarna ur det gamla steget och i vilken ordning satte du i dom i det nya? Jorden ska ur sist och i först, lågnivån ur först och i sist. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
fimpen007
7 oktober 2009 · 135 Inlägg

Hejsan !
Har ingen aning vilken ordning ?
Koplad bort JORD kabeln på batteriet !
tog sedan bort alla kablar.
monterade dit det på nya steget
koplade sedan på JORDEN igen, kann vell inte ha någon betydelse eller ????   roll

Toyota corolla "Hb" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Aaha okej, jo ordningen som man kopplar i och ur kablarna har en väldig betydelse! När du inte har någon jordkabel ikopplad till steget så jordar det via lågnivån, vid urkoppling så påverkar det inte så jättemycket men när du kopplar in ett steg och hela dess kondensatorbank ska laddas upp så går det åt en del ström, ström som signaljorden inte kan hantera. Så var nog med det i framtiden, behåll jordkabeln ikopplad till steget längst tid! Den ska vara först i sist ur, för lågnivån gäller omvänt sist i först ur. Då minimerar du risken för att nåt går sönder. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
fimpen007
7 oktober 2009 · 135 Inlägg

Ok !
men hur gör jag för att avhjälpa problemet  roll

Toyota corolla "Hb" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang