Problem med surr i högtalarna när ja gasar

andrew
7 oktober 2009 · 28 Inlägg

hej, ja har fått ett litet problem. Ja tänkte kolla ifall en kompis bas och slutsteg fungerade. Så ja tog alla sladdar från mitt slutsteg och kopplade in ihans och då hörde man ett surr i takt med varvtalen. och då tänkte ja att ja kopplar tillbaka och då helt plötsligt började det likadant i mitt ljud. (Har aldrig hänt förut).
Har googlat runt och kollat på några trådar här. Men inget ja har hittat har funkat. så nu undrar ja ifall det finns ngn som har något annat förslag på vad det kan vara.

mvh andreas

båge montör och hobby mekaniker
7 oktober 2009 · 2 672 Inlägg

jag gissar på att du har bränt signaljorden i stereon! har ett surande/tjutande i mitt ljud också..
uppkommer av dålig jordning av slutsteget!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Adez
7 oktober 2009 · 38 Inlägg

Hej har samma problem just nu men inte exakt samma! de är mitt slutstegs signaljord som har pajat finns både i slutsteget och i huvudenheten. Som jag gissar så har din signaljord gått sönder i huvudenheten, du kan kolla de igenom att byta den eller om du drar en till jord ifrån chassit och drar den runt själva RCAs  yttre skal där du har din själva signalkabel till steget går in.
hoppas du förstod vad jag skrev har dyslexi så kan skriva meningarna lite konstiga! hoppas de hjälper!

Audi A4 1.8T Quattro "Adez" (1997)
Frissan
7 oktober 2009 · 4 693 Inlägg

Eller så har du bara lagt lågnivån för nära strömkabeln smile

Booyakasha!
andrew
7 oktober 2009 · 28 Inlägg

Men ja har två steg som är inkopplade på stereon, ett för bas och ett för högtalare.Den för högtalare hade ja ur kopplad när ja testade min kompis slutsteg. Men ändå så surrar det bara i det slutsteget som ja hade ur kopplat när ja testade det andra. Men det kan va fel på stereon ändå?smile tack för alla svar:)

Rock-Star
7 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

ja tänkte säga jordningen!
att den inte är ordntligt jordat.

Adez
7 oktober 2009 · 38 Inlägg

det kan mycket väl vara singnaljorden i stereon du får testa! eller så är det dålig jord dvs de vanligaste felet! du får slipa upp där jorden sitter! eller kanske hitta ett annat ställe där du får bättre jord! svårt att säga kan vara så mycket typ som att jorden i chassit börjar bli dålig testa dra stereons + till plus på batteriet och - på - batteriet bara att testa dig fram det är iaf något med dålig jord så mycket kan jag säga! wink

Audi A4 1.8T Quattro "Adez" (1997)
andrew
7 oktober 2009 · 28 Inlägg

okej har testa en ny huvud enhet och det är stereon som det är fel på. Så det är nog signal jorden går det att fixa själv? eller måste man lämna in ? eller är det bara att slänga skiten ? smile mvh andreas

Adez
7 oktober 2009 · 38 Inlägg

ah förstod de! de kan gå att fixa det är om du gör de som jag skrev förr, du kan jorda själva signalutgången igenom att snurra runt en kabel runt höljet på signalkabeln vid stereon och fästa den på chassit där de jordar bra. Kan fungera de är lite luffigt sätt men om de fungerar så är de ju bra! wink annars kan du lämna in den om stereon är något av värde att fixa eftersom du kan hitta nya på blocket för någon hundring!

/Adez

Audi A4 1.8T Quattro "Adez" (1997)
andrew
7 oktober 2009 · 28 Inlägg

aa okej med signal kabeln menar du väll lågnivå ? isf ska ja jorda båda då lr ?  tack för alla svar har varit till stor hjälp smile

Adez
7 oktober 2009 · 38 Inlägg

ja exakt! RCA kabeln som sagt som har en pinne och en cirkel runt om haha själva cirkeln kan du dra en sladd runt och jorda extra! som sagt kan fungera om du har tur!

Audi A4 1.8T Quattro "Adez" (1997)
wimhed
7 oktober 2009 · 510 Inlägg

Adez skrev:
ja exakt! RCA kabeln som sagt som har en pinne och en cirkel runt om haha själva cirkeln kan du dra en sladd runt och jorda extra! som sagt kan fungera om du har tur!

Det blir inte helt tyst .. men hjälper lite aif big_smile

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Adez
7 oktober 2009 · 38 Inlägg

wimhed skrev:

Adez skrev:
ja exakt! RCA kabeln som sagt som har en pinne och en cirkel runt om haha själva cirkeln kan du dra en sladd runt och jorda extra! som sagt kan fungera om du har tur!

Det blir inte helt tyst .. men hjälper lite aif big_smile

Nä exakt eller kan kan de om du har tur haha eller så mycket så att du inte hör av de iaf!

Audi A4 1.8T Quattro "Adez" (1997)
andrew
7 oktober 2009 · 28 Inlägg

okej får testa det smile annars får ja väll se va dom ska ha för att laga den. men tack så mkt för all hjälp smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang