2205
Sök

Slutstegs hjälp

173 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Hej,

Köpte ett par Fusion 6x9 260W http://www.ryda.com.au/Fusion-EN-FR6930 … fr6930.htm

Till den köpte jag en begagnad Biltema förstärkare som ger max 300W (suger jag vet men kostade bara 100kr). Problemet är att det spelade bara bas ur 6x9orna. Kom inget som helst ljud alltså, endast bas.
Såhär har jag kopplat:
http://i232.photobucket.com/albums/ee186/Raklezz/slutsteg1.jpg

Kan nästan ingenting om billjud, men borde ju nog komma annat än bas ur 6x9or skulle man tycka

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 oktober 2009
Eeeh, ingen jord?? Hur som helst, antingen så har du ett lågpassfilter (LPF) påslaget på steget, eller så har du lågnivåutgången på stereon ställd som Sub-out.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

173 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Tack för ditt svar,
hade nog jord kopplat tidigare när vi testade. Hittade inget LPF på steget. Ända knapparna som finns är Bass EQ on/off (hade det på on) och Phase 0/180 som jag hade på 0. Har inte högtalarna kopplade just nu så kan inte testa olika inställningar.
Framhögtalarna, som är kopplade direkt till stereon, funkar fint, så jag tror inte att stereon är felaktigt inställd.

4 693 Inlägg
8 oktober 2009
Det står faktiskt SUB OUTPUT där du har kopplat in högtalarna. Finns det inga andra anslutningar på steget? Om inte så har du ett "bas-steg"

Booyakasha!

173 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Finns line output left och right, men mina sladdar passar inte i dom hålen. Ser ut ungefär såhär:
http://i232.photobucket.com/albums/ee186/Raklezz/100-subwoofer-amp-connections.jpg

Om det bara är ett bas slutsteg (visste inte att såna fanns roll ) Så blir det väl till att fixa någon billig bas och ett nytt slutsteg till 6x9orna. Kan någon tipsa om ett billigt steg som kan dra 6x9?

4 693 Inlägg
8 oktober 2009
Det där är bara en vidarekoppling till nästa steg om man nu har flera. Alltså ingen högtalaranslutning.

Finns säkert något billigt steg på blocket för någon hundring.

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 oktober 2009
Du är inte säker alltså? Du måste ALLTID ALLTID ALLTID ha jorden inkopplad när du använder steget eller ha andra kablar inkopplade till det. Jorden är den kabel som ska kopplas in först och ur sist, annars är risken stor för att nånting går sönder. Om du sen startar stereo och steg utan att ha jorden inkopplad så har du en jäkla tur om ingenting går sönder. Varför hade du Bass EQ på? Slå av den till att börja med, är ju inga basar som du driver. wink

Jag gissar på att det är fel inställningar i stereon (om det nu inte är steget som är ett rent substeg). Bara för att framsystemet fungerar och låter rätt så betyder inte det att du har rätt inställningar på lågnivån, är nämligen helt olika. Så kolla intällningarna för lågnivån, ska inte stå på sub eller nåt sånt utan på full, vad har du för stereo?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

173 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Då blev jag lurad, snubben jag köpte av sa att steget skulle funka fint med mina 6x9 hmm

Steget är alltså 2x75W 4 Ohm, max 300W. En hur bra bas kan jag koppla till det, helst en rätt så billig?

Ska jag koppla steget som jag måste skaffa till 6x9orna till batteriet eller till line-out i basens steg?

Hurdant ljud kan jag då förvänta mig i min 240 sedan, med hyfsade, dock små, högtalare i framdörrarna, 6x9orna som lag länkade i första inlägget på hatthyllan, och en billig bas som spelar in i kupén genom skidluckan?

Stereon är en JVC kd-r601.

Mvh

173 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Du är inte säker alltså? Du måste ALLTID ALLTID ALLTID ha jorden inkopplad när du använder steget eller ha andra kablar inkopplade till det.

Hade definitivt jorden kopplat när vi testade högtalarna, men drog ur den när vi kopplade ur 6x9orna.

ChriZtoffer skrev:
Jag gissar på att det är fel inställningar i stereon (om det nu inte är steget som är ett rent substeg). Bara för att framsystemet fungerar och låter rätt så betyder inte det att du har rätt inställningar på lågnivån, är nämligen helt olika. Så kolla intällningarna för lågnivån, ska inte stå på sub eller nåt sånt utan på full, vad har du för stereo?

Ska kika lite på stereo inställningarna ikväll, återkommer senare. Modellen är JVC kd-r601.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 oktober 2009
Du drog inte ur jorden först av allt va? Och varför drog du ur den för? Hur som helst så om det nu inte är inställningarna så är det steget som är ett bassteg, och då kan du som du själv sa driva en bas med det istället. Men om du då köper ett nytt steg så tycker iaf jag att du ska driva framsystemet med det istället, är ju där du sitter och 6x9orna behöver du inte för att få bas, det fixar ju subben.

Och sen om du nu kopplar in ett till steg så måste även det ha både signal & ström, så du lär ansluta det både till batteriet och till line-out på nuvarande steg, om du nu inte har fler lågnivåutgångar på stereon.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
8 oktober 2009
grena skrev:
Då blev jag lurad, snubben jag köpte av sa att steget skulle funka fint med mina 6x9 hmm

Steget är alltså 2x75W 4 Ohm, max 300W. En hur bra bas kan jag koppla till det, helst en rätt så billig?

Ska jag koppla steget som jag måste skaffa till 6x9orna till batteriet eller till line-out i basens steg?

Hurdant ljud kan jag då förvänta mig i min 240 sedan, med hyfsade, dock små, högtalare i framdörrarna, 6x9orna som lag länkade i första inlägget på hatthyllan, och en billig bas som spelar in i kupén genom skidluckan?

Stereon är en JVC kd-r601.

Mvh

Om det ska vara så billigt som möjligt så köp en GAS Alpha 1025x

Booyakasha!

ljudfantast
1 372 Inlägg
8 oktober 2009
ChriZtoffer skrev:
Du drog inte ur jorden först av allt va? Och varför drog du ur den för? Hur som helst så om det nu inte är inställningarna så är det steget som är ett bassteg, och då kan du som du själv sa driva en bas med det istället. Men om du då köper ett nytt steg så tycker iaf jag att du ska driva framsystemet med det istället, är ju där du sitter och 6x9orna behöver du inte för att få bas, det fixar ju subben.

Och sen om du nu kopplar in ett till steg så måste även det ha både signal & ström, så du lär ansluta det både till batteriet och till line-out på nuvarande steg, om du nu inte har fler lågnivåutgångar på stereon.

jag tror nog han gjorde det chrille.

Alltså hur är det med elläran alla som vill förstå sig på billjud.

har man en kabel från plus alltså en STRÖMkabel, tror ni att strömmen försvinner in i steget och så är det fri och fröjd med det? Alla apparater som drar ström har en jord av något slag! Står det + på en ingång och - på en annan så borde man väl förstå att man bör vara VÄÄLDIGT försiktig med dessa för att strömkretsen ska vara sluten. Man blir chockad över hur många som skiter i att lära sig detta eller är rent av dumma. Inget illa menat mot TS.

2 914 Inlägg
8 oktober 2009
kollat frekvensomfånget på steget då? tongue

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
8 oktober 2009
Om du kan bygga låda själv så skulle ja tipsa om en Proson rsw-10 som finns på fynda.se.
Har erfarenhet utav deras 12or (som nu gått ur sortimentet tyvär) och jag tycker dom är hel sjysta för priset dom låg på, så 10orna borde spela på rätt bra även dom.

Annars kanske som softis sa GAS Alpha 1025x borde funka rätt bra dom med.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

173 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Tack för alla svar.
Vet faktiskt inte riktigt varför vi kopplade ur jorden, själv vet jag ingenting (inte lär man sig någon ellära i mitt gymnasium) och min kompis menade att man skulle göra det om man inte hade några högtalare/bas kopplade till steget, så jag litade på honom. Kopplade dock tillbaka den nu.

Tror jag har hittat en passlig bas, så endast slutsteget till högtalarna fattas. Tänkte jag skulle köpa ett 4 kanaligt så jag får både fram och bak högtalarna kopplade till det. Tips på billiga 4 kanaliga steg? Bor i Finland så frakt utanför Sverige är ett krav smile

Edit: har kollat på en massa begagnade 4 kanaliga slutsteg. Vad är viktigast? hög max W? 4x hur mycket ska det vara? 4x50,60,75Wrms etc. Frekvens? Ska ju bara spela framhögtalarna (vet ej max W) och 6x9 där bak, 260 max W.
Senast redigerat av grena (8 oktober 2009)

63 Inlägg
9 oktober 2009
Men är inte LPF på steget lika med Bass EQ? Är bass eq på så är stegets LPF på, och då kommer det ut bara bass.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 oktober 2009
brrr skrev:
Men är inte LPF på steget lika med Bass EQ? Är bass eq på så är stegets LPF på, och då kommer det ut bara bass.

Nej........ BassEQ är ngt helt annat.
Det höjer basen och det med ett sällan gott resultat utan smutsar ner signalen rätt mkt....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
9 oktober 2009
Lonefox skrev:
brrr skrev:

Nej........ BassEQ är ngt helt annat.
Det höjer basen och det med ett sällan gott resultat utan smutsar ner signalen rätt mkt....

BassEQ=bassboost?

Booyakasha!

173 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Hittade ett billigt 4 kanaligt steg, Denver Cap-4100 800W. Vet att det är ett skitsteg men borde väl räcka till 2 6x9'' o 2 5.25''?

Steget: http://www.denver-electronics.com/pages … uguid=6086

6x9: http://www.ryda.com.au/Fusion-EN-FR6930 … fr6930.htm

Framhögtalarna: Pioneer (vet ej specsen)
Senast redigerat av grena (9 oktober 2009)

4 693 Inlägg
9 oktober 2009
Tror det räcker bra smile

Booyakasha!

Sök