6189
Sök

Slutstegs hjälp

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2009
grena skrev:
Edit: har kollat på en massa begagnade 4 kanaliga slutsteg. Vad är viktigast? hög max W? 4x hur mycket ska det vara? 4x50,60,75Wrms etc. Frekvens? Ska ju bara spela framhögtalarna (vet ej max W) och 6x9 där bak, 260 max W.

Wmax kan du strunta helt i, kolla istället på Wrms och satsa på ett kvalitets steg så det ger ut den effekten. smile Ta gärna ett steg som ger lika mycket eller mer effekt (Wrms igen) som högtalarna tål. Alla 4-kanals steg är så vitt jag vet fullregister (20Hz-20kHz, eller mer) så det behöver du inte bry dig om. Kan dock vara trevligt med högpassfilter (HPF) på steget så att du kan dela bort dom lägsta frekvenserna från fram och baksystem.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

173 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
grena skrev:
Edit: har kollat på en massa begagnade 4 kanaliga slutsteg. Vad är viktigast? hög max W? 4x hur mycket ska det vara? 4x50,60,75Wrms etc. Frekvens? Ska ju bara spela framhögtalarna (vet ej max W) och 6x9 där bak, 260 max W.

Wmax kan du strunta helt i, kolla istället på Wrms och satsa på ett kvalitets steg så det ger ut den effekten. smile Ta gärna ett steg som ger lika mycket eller mer effekt (Wrms igen) som högtalarna tål. Alla 4-kanals steg är så vitt jag vet fullregister (20Hz-20kHz, eller mer) så det behöver du inte bry dig om. Kan dock vara trevligt med högpassfilter (HPF) på steget så att du kan dela bort dom lägsta frekvenserna från fram och baksystem.

Tack så mycket!
Är 4-kanals steg ofta med 2 kanaler för högtalare och 2 för bas, eller kan man köra 4 olika högtalare ur det? Tänker nu främst på Denver steget jag länkade tidigare. Tror inte det steget har någon HPF, hur illa blir det då om man kopplar bara högtalare till det, och en bas från ett annat steg? Vill inte göra ett felköp till wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2009
4-kanals steg är för det mesta fullregister på samtliga kanaler, tror faktist inte att det finns nåt som har två fullregisterkanaler och två subkanaler, däremot så finns det 3-kanals steg med två fullregisterkanaler och en subkanal. Om du bara har en lågnivåutgång på stereon så är Denver steget inte lämpligt ifall det inte har något filter, högtalarna kommer inte tåla mycket effekt och kommer att slå igenom relativt omgående.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

173 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du bara har en lågnivåutgång på stereon så är Denver steget inte lämpligt ifall det inte har något filter, högtalarna kommer inte tåla mycket effekt och kommer att slå igenom relativt omgående.

Är lite osäker, dethär är specsen för stereon:
http://www.jvc.se/product.php?id=KD-R60 … oduct-tabs

Kommer jag kunna driva både denver steget och steget till basen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2009
Den huvudenheten har ett par lågnivåutgångar, så nej det blir inte så bra. För att få det att fungera riktigt bra så behöver du ett steg med filter i till fram & baksystem, annars så kommer som sagt dom högtalarna att spela hela registret.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

173 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Hmmm.. hmm
Hur bra (eller dåligt) blir det då om jag driver alla 4 högtalare med bara stereon, och basen med bas steget?

Hur vet jag om ett steg har ett filter? Skulle vara väldigt tacksam för tips på billiga steg som skulle passa smile Kanske skulle funka med ett 2 kanals om jag då kopplar 2 högtalare till stereon?

Edit: eller andra ideér/förslag på hur jag med det jag har hittils eller för en billig slant kan få dethär att funka är välkomna smile
Senast redigerat av grena (9 oktober 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 oktober 2009
Mitt tips: Driv högtalarna på stereon tills du får råd med ett vettigt (läs 1500kr+) 4-kanals steg, det fungerar rätt bra ändå och om du inte har monterat högtalarna jättestumt och tätt så kommer du inte tjäna så mycket på att driva dom med steg. Samt att om du nu kör med original framsystem så kan det vara en bra idé att byta ut det. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

173 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
Okej, låter vettigt.
Hittade ett helt nytt Crunch Blackmaxx MXB480 steg väldigt billigt: http://www.mmxpress.com/crunch/mxb480.htm
Den borde väl funka? smile

ChriZtoffer skrev:
Samt att om du nu kör med original framsystem så kan det vara en bra idé att byta ut det. wink

Original är det inte, är ett par Pioneer som kom med då jag köpte bilen för ett tag sedan (volvo 240). Är nog någon slags dämpning runt dom med, vet dock inte hur bra.

På tal om dämpning, hur gör jag det bäst på hatthyllan för mina 6x9, utan att jag måste bygga om hela hyllan? Är färdigt hål för högtalare i den, men de är inte tillräckligt stora, och det finns inte rum att såga upp hyllan tillräckligt mycket pga att plåt kommer emot. Kan jag bara bygga en liten upphöjning i faner eller liknande?
Senast redigerat av grena (10 oktober 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 oktober 2009
Fungerar gör det nog, men märket har jag inge uppfattning om och ett steg där dom inte skriver ut RMS effekten skulle då inte jag köpa. som jag redan sagt, spara ihop pengar och köp dig ett riktigt steg istället med ett välkänt märke. smile

Ang. hatthyllan så kan jag inte svara på hur du ska göra då jag aldrig byggt i en 240, men att bygga en ny hylla ovanpå den befintliga i tex MDF är en bra idé.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

48 Inlägg
10 oktober 2009
ChriZtoffer skrev:
Du är inte säker alltså? Du måste ALLTID ALLTID ALLTID ha jorden inkopplad när du använder steget eller ha andra kablar inkopplade till det. Jorden är den kabel som ska kopplas in först och ur sist, annars är risken stor för att nånting går sönder. Om du sen startar stereo och steg utan att ha jorden inkopplad så har du en jäkla tur om ingenting går sönder. Varför hade du Bass EQ på? Slå av den till att börja med, är ju inga basar som du driver. wink

Jag gissar på att det är fel inställningar i stereon (om det nu inte är steget som är ett rent substeg). Bara för att framsystemet fungerar och låter rätt så betyder inte det att du har rätt inställningar på lågnivån, är nämligen helt olika. Så kolla intällningarna för lågnivån, ska inte stå på sub eller nåt sånt utan på full, vad har du för stereo?

haha jorden sist den var bra smile
säkringen från batteriet SIST....!!!!!!!

tumtum

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 oktober 2009
Eeh va? Hur menar du nu, säkringen sist? Om man nu ska koppla ur säkringen på pluskabeln så ska ju det göras först, och anslutas sist. Men jag brukar iaf hoppa över det steget, har kablarna kopplade till ett distributionsblock så plusen kan inte komma i kontakt med nåt annat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

173 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Har nu hittat ett steg som verkar ok. Silversonic 1600 http://www.masterweb.se/live/?page=prod&prod_id=257
Kommer köra fram och baksystemen med det.
Bytte ut basen och bassteget mot en aktiv Pioneer ts-wx105a sub som jag fick gratis av en polare. Har inte testat något av det här än.
Någon som har en aning om det kommer att låta hyfsat? smile

Ett stort tack till alla som hjälpt mig, skulle inte ha kommit nån vart utan garaget.org!
Senast redigerat av grena (11 oktober 2009)

173 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Blev igen lite osäker, går det alltså att koppla både ett 4 kanals steg och en aktiv bas till min stereo? Stereon är en JVC kd-r601 http://www.jvc.se/product.php?id=KD-R60 … oduct-tabs

Edit: på specsen för steget står det "Low Level Input". Vad betyder det?

ljudfantast
1 372 Inlägg
11 oktober 2009
low lever input = lågnivåingång

Ja du kan koppla båda enheterna till stereon, förutsatt att du har en low level output alltså en lågnivåutgång så du kan koppla vidare basen. Du har bara ett par lågnivåutgångar (en L och en R) så du kan bara koppla steget till stereon och sedan vidare basen från steget (om du nu skulle ha outputs). Sent på natten men ett svar iaf smile

173 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Tack för ditt svar, vet dock inte riktigt hur jag ska koppla.
Läste den här guiden någonstans:

"Enklast sätt att koppla är en lågnivå kabel från stereon till steg1 på input, sen på output på steg1 kopplar du vidare med lågnivå kabel till steg2.
Sen kopplar du remote kabel från stereon till  steg1 och kopplar från remote på steg1 till remote på steg2.
"

Så vitt jag vet så passar inte aktiva basens remote kabel in i det 4kanaliga steget sad Hur gör jag då?

173 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
michieff skrev:
low lever input = lågnivåingång

Ja du kan koppla båda enheterna till stereon, förutsatt att du har en low level output alltså en lågnivåutgång så du kan koppla vidare basen. Du har bara ett par lågnivåutgångar (en L och en R) så du kan bara koppla steget till stereon och sedan vidare basen från steget (om du nu skulle ha outputs). Sent på natten men ett svar iaf smile

Jag har outputs på 4kanaliga steget. Så jag kopplar steget till stereon, batteriet och jord. Sedan Basen till stegets output med lågnivåkabel. Sedan kopplar jag dessutom basens plus till batteriet och minus som jord. Men vad gör jag med basens tunna blå-vita sladd?

4 693 Inlägg
11 oktober 2009
NMI skrev:
den är nog remote kabel, den ska gå till remote kabeln på cd spelaren.

Eller så sätter du den i remoten på det andra steget. Går lika bra det.

Booyakasha!

173 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Så man kan alltså koppla 2 remote i ett och samma steg, dvs 1 från stereon till steget, och 1 från basen till steget, i samma uttag?

4 693 Inlägg
11 oktober 2009
Japp smile

Booyakasha!

Sök