Köpråd- första bil som går relativt bra

free2
9 oktober 2009 · 30 Inlägg

Tjena!
Är ute efter en första bil och skulle gärna ta emot förslag.
Det jag är intresserad av är väl en bil som går bra och ser bra ut (givetvis en smak sak). Budgeten ligger på 30-40k någonting så kom med förslag, bak eller fyrhjuls drift samt manuell är ett plus:)

Mvh free.

Senast redigerat av free2 (9 oktober 2009)

Rquired Allmänt envis
9 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

För de pengarna får du en fin 328i, körglad, ordentliga vägegenskaper och håller mycket bra. Resten är ingen idé att förklara, provkör och se om du gillar den eller ej.

Och gå inte på alla fördommar om att Bmw kostar, bortsett från försäkringen (som kan bli dyr om man är ung) är det en billig bil att driva. Snål i förhållande till effekt, enkel att serva, kamkedja, delar är billigare än snittet etc.

www.autopower.se finns mycket bra kring BMW, kolla bla Begagnatguiden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
free2
9 oktober 2009 · 30 Inlägg

tack för svaret, faktiskt kollat lite på både 328 och 325, och försäkring osv skrivs nog på farsan så det är lungt(are).  Har även kolla lite på golf vr6 / honda crx v-tec , någon som har något att säga om dessa ?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
9 oktober 2009 · 1 899 Inlägg

En kompis har en Golf vr6 som skjuter på rätt bra, men jag vill påstå att en 325a kör ifrån åtminstone hans utan större problem (då jag kör relativt jämt med den med farsans 523i e39), och han har ändå lite "små trimm" i sin..

Vet av en BMW 530 e34 som är i lite sämre skick, och den kör iaf ifrån crx bilarna här i Övik. Så en 328 borde hänga på dem rätt bra iaf.

Mitt förslag, köp en BMW wink big_smile

Senast redigerat av patrikhornfeldt (9 oktober 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Rquired Allmänt envis
9 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

Golf VR6 är en härlig bil med härlig motor, sämre väghållning, komfort och ett ? kring motorn (eller egentligen kamkedjans) hållbarhet fick mig att välja bort den, eller ok då jag kikade på den men hade nästintill bestämt mig redan tongue

CRX skall vara skitrolig, har aldrig kört en själv. Men tycker den är grymt överprisad med tanke på vad man får...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
free2
10 oktober 2009 · 30 Inlägg

tack för svar! blir till att sätta sig ner och försöka hitta något nu wink

såg också en s40 t4 igår när jag kollade lite på blocket, kan vara aktuellt eller vad tror ni ? hur står den sig mot det redan nämnda? och är det någon som har fler förslag så är det bara att ösa påsmile

sk8ville
10 oktober 2009 · 653 Inlägg

skippa golf vr6:an, ja titta på en sån men dom e dyrare i reperationskostnader än va en bmw e o motorn krånglar en del. kostar en hel förmögenhet att byta kamkedjan i den!

Köp en bmw 325/8 eller tex en audi quattro, mitt tips iaf!

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
IceEyes Varningar: För många..
10 oktober 2009 · 2 552 Inlägg

Nissan 200sx S13 smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Aerodynamik ...
10 oktober 2009 · 7 120 Inlägg

BMW 328 E36

Håller bra, låter bra, går bra... Bra bil wink

super2000
10 oktober 2009 · 28 Inlägg

golf vr6 är de inga fel på, allt har ju med hur man sköter grejerna och har känsla det går o köra sönder vilken bil som helst, väghållningen är ju inga problem att få till skulle jag ha köpt iaf smile

Senast redigerat av super2000 (10 oktober 2009)

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
10 oktober 2009 · 1 123 Inlägg

kopt en supra mk3 grymm bil bakhjul drift,turbo for de pengarna

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Rquired Allmänt envis
10 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

free2 skrev:
tack för svar! blir till att sätta sig ner och försöka hitta något nu wink

såg också en s40 t4 igår när jag kollade lite på blocket, kan vara aktuellt eller vad tror ni ? hur står den sig mot det redan nämnda? och är det någon som har fler förslag så är det bara att ösa påsmile

x40 är ingen höjdarbil, är du intresserad av Volvo finns det bättre modeller... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
torpis Forummoderator
10 oktober 2009 · 10 572 Inlägg

Rquired skrev:

free2 skrev:
tack för svar! blir till att sätta sig ner och försöka hitta något nu wink

såg också en s40 t4 igår när jag kollade lite på blocket, kan vara aktuellt eller vad tror ni ? hur står den sig mot det redan nämnda? och är det någon som har fler förslag så är det bara att ösa påsmile

x40 är ingen höjdarbil, är du intresserad av Volvo finns det bättre modeller... smile

Ja du ser...  köper du en S40 så har du att göra med att försvara ditt bilval på heltid.


S40 är accelerationssnabba jämfört med inpetad effekt, mycket delar kring väghållningen passar direkt från EVO 1-6 men som sagt... du har fulla häcken att försvara ditt vingliga Hollandsbygge till bil på forumen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
CarpeDiem German Engineering
10 oktober 2009 · 9 081 Inlägg

Köp en Golf MKIII GTi 16V, 150hk/180nm i vridmoment wink Går riktigt bra med 2 liters motor. Gör 0-100 på 8.3 sek. Billig att äga och köra. Drar inte mkt soppa alls.

Eller så kan du ha en Audi S2, 2.2TQ på 220hk smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 oktober 2009 · 1 899 Inlägg

torpis skrev:

Rquired skrev:

free2 skrev:
tack för svar! blir till att sätta sig ner och försöka hitta något nu wink

såg också en s40 t4 igår när jag kollade lite på blocket, kan vara aktuellt eller vad tror ni ? hur står den sig mot det redan nämnda? och är det någon som har fler förslag så är det bara att ösa påsmile

x40 är ingen höjdarbil, är du intresserad av Volvo finns det bättre modeller... smile

Ja du ser...  köper du en S40 så har du att göra med att försvara ditt bilval på heltid.


S40 är accelerationssnabba jämfört med inpetad effekt, mycket delar kring väghållningen passar direkt från EVO 1-6 men som sagt... du har fulla häcken att försvara ditt vingliga Hollandsbygge till bil på forumen.

S40 är ju en trevlig bil, och jag tycker t4orna skjuter på rätt bra, och som ja har förstått det så är de inte några större svårigheter att peta i ännu lite till effekt i dem. Men de s40 jag vet av har en tendens att rosta, och de rostar väldigt mkt också hmm Fina i början, men eftersom att ägarna slarvade med waxandet inför vintrarna så är de nu rätt dukigt uppätna.

Sen är jag ju lite av en förespråkare för bakhjulsdrift så därav föll min röst på bmw, men smaken är som baken wink

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
free2
10 oktober 2009 · 30 Inlägg

Verkar finns en hel sjö med bilar som är intressant;) just nu lutar det faktiskt lite åt en bmw 325/28 eller ev någon audi...

Någon speciell årsm man ska kolla efter på bmw sidan inom den här budgeten ?

Rquired Allmänt envis
10 oktober 2009 · 12 512 Inlägg

free2 skrev:
Verkar finns en hel sjö med bilar som är intressant;) just nu lutar det faktiskt lite åt en bmw 325/28 eller ev någon audi...

Någon speciell årsm man ska kolla efter på bmw sidan inom den här budgeten ?

Nyare än 1995 då modellen fick en uppdatering/facelift, och 325i blev den starkare och snålare 328i smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LeafBox Lat Perfektionist
10 oktober 2009 · 6 359 Inlägg

Jag skulle oxå vilja avböjja Vr6:an, Inte för att det är en dålig bil eller så, Men går ngt fel, så är reparationerna inte billiga.
Som sagt så har dom allt för ofta ett litet problem med kamkedjorna, sen är ABS-systemet inte helt felfritt heller. En kompis har en VR6, och "ABS-ventilen" (tror jag det hette?) är knasig på den. BARA den delen skulle tydligen kosta 23.000 :S
Imponerande koncept dock.

Jag måste väll ställa mej i BMW 325/28 ledet jag oxå.
Dock så har jag uppfattningen om att det är lite dyrare att äga än andra bilar?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
lodiseN
10 oktober 2009 · 806 Inlägg

bmw 540:)

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang