Hej, läste att man kan ha i en del etanol för att minska på bensinförbrukningen... Minska kostanderna me typ 2 kr per mil. Inget som jag hade tänkt testa men vad säger ni? http://www.etanol.nu/bland_forbrukning.php
Hej, läste att man kan ha i en del etanol för att minska på bensinförbrukningen... Minska kostanderna me typ 2 kr per mil. Inget som jag hade tänkt testa men vad säger ni? http://www.etanol.nu/bland_forbrukning.php
Har du verkligen läst allt som står på sidan du länkade till ? Eftersom det går åt mera etanol för att få samma motoreffekt som med bensin ÖKAR istället förbrukningen vid deltankning av E85, däremot minskar utsläppen.
hehe grejen är den att det var en polare som var lyrisk över detta med förminskning:P Han länka till mig och jag lyssna på honom, så är nog han som inte läst ordentligt (och jag:P) LÅS TRÅDEN, ovärt...
En del verkar kunna blanda i ca 20-30% etanol utan att förbrukningen ökar nämnvärt, och med ett lägre literpris på E85 kan det löna sig.
Fast då bilen behöver ca 30% mer etanol än bensin då energivärdet inte är lika högt så kan det knappast räknas som en besparing, iaf inte om man skall ha samma effekt, men snålköra kan man ju göra på bensin med..
Det var billigt när etanolen kom och kostade 8kr/l. Inte längre.
En del verkar kunna blanda i ca 20-30% etanol utan att förbrukningen ökar nämnvärt, och med ett lägre literpris på E85 kan det löna sig.
Fast då bilen behöver ca 30% mer etanol än bensin då energivärdet inte är lika högt så kan det knappast räknas som en besparing, iaf inte om man skall ha samma effekt, men snålköra kan man ju göra på bensin med..
Folk på etanol.nu har testat fram till att många bilar klarar ca 30% E85 utan att förbrukningen ökar nämnvärt.
Folk på etanol.nu har testat fram till att många bilar klarar ca 30% E85 utan att förbrukningen ökar nämnvärt.
Sen är ju frågan hur mycket som har testats. Bänkade dom bilarna för att se om effekten är likadan? Kollade med bredbandlambda så att blandningen inte är åt skogen?
Den går ju lika dyrt för att bilen tror att den går på bensin och skickar i lika mycket soppa även fast etanolen ska ha en fetare blandning. Sen om den går farligt mager eller inte det är väl den viktigaste frågan.
Det går att hålla andan i 8 minuter... finns folk som testat så visst går det, bara att börja...
Gör lite sökningar det finns långa och bra trådar om E85 redan.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-