ingen som känner till att det inte går att överladda en 2-taktsmotor? visst går det att trycka in mer bränsle/luft genom insuget och in i vevhuset med hjälp av en turbo, men den bränsle/luftblandningen kommer bara vara komprimerad i vevhuset tills det att överströmningskanalerna öppnar.
så med andra ord är det omöjligt att få ut ens i närheten så mycket effekt från en 2-taktsmotor med hjälp av en turbo som man kan från en 4-taktsmotor. det beror på att avgasporten måste vara ventilstyrd och på så vis göra det möjligt att komprimera bränsle/luftblandningen redan innan komressionstakten börjat.
jag säger här med inte att det inte går att få ut mer effekt från en 2-taktare med hjälp av en turbo, men jag kan däremot säga att man inte ska förvänta sej för mycket och att det kommer bli på bekostnad av någonting, nämligen motorns användbara och tämligen viktiga effektregister.
det som kommer att hända är att sedan bränsle/luftblandningen blir förkomprimerad in i vevhuset av turbon och ytterligare komprimerad av vevhuskompressionen är att den kommer strömma genom överströmningskanalerna mycket snabbt och på ett väldigt okontrollerat sätt. detta kommer i sin tur kräva vissa ändringar i motorn i form av stora modifieringar av portarnas öppettider och avstämning för andra, betydligt högre varvtal. detta för att förhindra att för mycket bränsle/luft går förlorat ut genom avgasporten.
för att ge en bild av hur detta skulle kunna tänkas sluta kan man jämföra med 50cc och 80cc roadracingen under 80-talet. det ingenjörerna hos kawasakis, yamahas osv fabriksracingteam gjorde då var att höja vevhuskompressionen mer och mer för att få ut högre och högre effekt, vilket så det också resulterade i. problemet blev också det jag beskrev ovan. för att komma runt problemet löste dom det genom att göra motorerna både 3 och 4 cylindriga för att kunna lägga effektregistret på ett högt varvtal (kolvarna i en 3-cyl 50cc blir ganska små och lätta eller hur?) dessa motorer hade även porttider i överströmningarna på så lite som 120 och tom 110 vevaxelgrader. resultatet av det här var motorer som varvade 18000rpm+ och hade ett så kort effektregister att så mycket som upp till 16 växlar krävdes för att det skulle vara körbart.
min tanke är bara att gör nåt annat med din turbo du har liggandes på hyllan och låt 2-taktarn vara som den är.
mvh
Turbokonventera en tvåtaktare....
KammaDej
29 december 2009
· 191 Inlägg
mats757
29 december 2009
· 915 Inlägg
KammaDej
29 december 2009
· 191 Inlägg
pizza_gnun
29 december 2009
· 110 Inlägg
KammaDej
29 december 2009
· 191 Inlägg
VW_67
29 december 2009
· 446 Inlägg
lillrackarn
29 december 2009
· 130 Inlägg
pizza_gnun
29 december 2009
· 110 Inlägg
KammaDej
30 december 2009
· 191 Inlägg
KammaDej
30 december 2009
· 191 Inlägg
KammaDej
30 december 2009
· 191 Inlägg
VW_67
30 december 2009
· 446 Inlägg