Skulle vilja ha hjälp med dvs ljudfrågor.

Goof
12 oktober 2009 · 63 Inlägg

Hejsan, är ny här på garaget.org och detta är mitt första inlägg, så  kanske blir lite fel. Jag skapade detta konto för att få hjälp med några frågr. Har köpt min första bil precis, en fin volvo 854! Men skulle vilja göra nåt åt ljudet, fattas högtalare i framdörrarna.
Så söker några högtalare att sätta i framdörrarna som kan spela en del bas och låta trevligt. Har en okej pioneer spelare som jag tycker funkar bra, finns en lågnivå utgång på den.

Eftersom det är min första bil har jag inte så mkt pengar att röra mig med och har förstått att det kostar en hel del. Men tittade på ett slutsteg(som jag antar att jag borde ha?) http://dbakuten.se/detail-item_id-16252.
Borde kanske fungera till några högtalare. Vad jag förstått är det 5,25" på främre högtalarna.

Hjälp mig gärna med ett paket med högtalare,slutsteg och vad som nu behövs mer för att få ett okej ljud till allround musik!
Budget då...., tjaa sissådär 2000 kr +/- någon 100ing om det går att få något vettigt för det. A

ÄR ALLTSÅ BARA HÖGTALARE OCH KANSKE ETT STEG, INGEN BASLÅDA ELLER SÅ.
MVH

kalle_kalle
12 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

någon benämning på stereon?? (t.ex. Kenwood KDC-BT8044UY) osv
och som du säger, det är 5.25" i framdörrarna

Goof
12 oktober 2009 · 63 Inlägg

Okej det är en stereo från pioneer, Pioneer DEH-1100MPB Heter den. Någon som vill hjälpa med vad man ska köpa då jag inte har en aning om något.

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
12 oktober 2009 · 2 009 Inlägg

Koaxialer som låter mycke trevligt.
Dom är lättdrivna så dom funkar även att köra direkt på stereon.
http://www.ljudstudion.se/focal-kit130c … c-149.aspx
Det viktiga är att dom moteras stabilt och tätt annars tappar man basljud...

Dom Fungerar givetvis med det stegat du visade oxå..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
daniz
12 oktober 2009 · 51 Inlägg

Utöver steg och högtalare brukar man behöva bafflar och kabel (för det steget du visade finns det kabelkitt som billigast 350:- och uppåt), bara så du planerar in det i din budget. Jag skulle även säga att det nästan är ett måste att ha mycket dämpmaterial om du vill få någon bas ur framsystemet. Täck hela dörrsidorna med dämpmaterial (t.ex. BRLs m1 dämpmatta)

Förslag:

Slutsteg 500:-
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8553,4697)

Kabelkitt 10mm^2 349:-
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 5717,4704)

Baffel, pris ???

Dämpmatta BRL 500:- (om du har råd 2 paket, dvs. 2x500:-)

Högtalare ???

Sätt dämpmatta i ytterplåten i dörren, täck sedan hela innerplåten med dämpmattan så de blir någorlunda tätt, typ såhär:

http://robinradio.tarad.com/shop/r/robinradio/img-lib/spd_20090712154446_b.JPG

Såg ett fel med bilden och det är att han inte lagt matta närmast där högtalaren ska sitta. Det är viktigast att ha dämpat just runt högtalaren.

Senast redigerat av daniz (12 oktober 2009)

Annevare
12 oktober 2009 · 189 Inlägg

steget du visade finns även på netonet för en hundring mindre har ett likadant som driver min baslåda och det funkar fint  http://www.netonnet.se/

Senast redigerat av Annevare (12 oktober 2009)

“Sure it's quiet, for a diesel. But that's like being well-behaved… for a murderer.” Jeremy Clarkson
Goof
12 oktober 2009 · 63 Inlägg

tack för tipsen! Har suttit och läst lite olika trådar och har förstått att det är viktigt med en bra montering. Har också läst att ett kit system (mellanbas och diskant?) ska låta bättre än koaxialer, beror väl på vilka högtalare man jämnför i och för sig. Men har suttit och kollat på lite olika hemsidor men det finns ju hur mycket som helst att välja på så några tips till, som ni kanske lyssnat på hade vart bra.
¨Mvh

daniz
13 oktober 2009 · 51 Inlägg

Om du har möjlighet gå till en butik och provlyssna. Där är dock högtalarna oftast optimalt monterade och brukar låta mycket bättre än i bilen. Angående kitsystem vs koaxialer så brukar det kunna vara en fördel med kit eftersom man kan montera diskanten högre upp. Beror på hur långt ner dina högtalare sitter i dörren. Generellt sett tror jag det är bättre ljud i kit än koaxialer.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Filtret till ett kitsystem är också alltid (eller i 99% av fallen) bättre än i en koaxial. Men bara för att kittet har en lös diskant så betyder inte det att man kan/ska sätta den alltför långt ifrån midden, då kommer diskanten bli väldigt vass och ljudet låta konstigt. Om man har middarna långt nere i dörrarna så är det isåfall bättre med ett 3-vägs system så att man får ett par mellanregister tillsammans med diskant längre upp.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Goof
13 oktober 2009 · 63 Inlägg

okej, jag har inte så mkt butiker att lyssna i men ska försöka ta mig till någon affär. Men om ni får ge ett tips då på ett kit system, tror det blir bättre då högtalana i 850 sitter kanska lång upp. Ett tips på något märke som låter bra. Ska fösöka fixa till så högtalrna får sitta i någon mdf ring eller så, och försöka dämpa dörren, i alla fall runt själva högtalaren.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Alla märken låter mer eller mindre bra i den prisklass som du är ute efter, det är mer (som alltid) monteringen som är avgörande för slutresultatet. Satsa på ett kit för kring 1000-1500kr och ett steg för ungefär samma summa så har du kommit en bit på vägen, köper du begagnat så kan du få riktigt bra saker för dom pengarna! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
guwib
13 oktober 2009 · 624 Inlägg

varför inte en baslåda?lyfter ju ljudet med 1000%!

who´s the man?
Goof
13 oktober 2009 · 63 Inlägg

Baslåda tänkte jag kanske fixa senare om jag känner för det, men känns som om det behövs högtalare fram först för att man ska ha en bas:P  Men har läst massor av trådar nu, och i många fall tycker dom flesta att man ska satsa på ett bra framsystem från början, och sen kanske bygga ut från det. Så satsar nog på det först. Men vad tror folket om det mutant steget jag länka till tidigare? Är det bra eller dåligt till te x. http://dbakuten.se/detail-item_id-12113 eller nåt annat därifrån? Svårt att hitta en fysisk butik i närheten där dom har så många olika varumärken.

daniz
14 oktober 2009 · 51 Inlägg

Jag har det steget till ett par gamla koaxial infinity högtalare på 4 ohm och de låter rätt bra nu, sålänge man inte skruvar upp gainen för högt (för mig 25%). Det blir inte tokhögt ljud men det låter bra, mycket bättre än via huvudenheten.

Det blev ett riktigt lyft när jag dämpade dörrarna som jag visade högre upp. Har även fixat ordentlig bafflar i MDF så de blir stabil montering. Har dock inte hunnit montera dem ännu.

Jag tänkte exakt samma som dig, få det att låta bra fram först sen komplettera med bas. smile

Jag funderar dock på att byta stegen så mitt "feta" steg driver framsystemet och det där mutant steget får driva basen. Mest för att testa..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang