6188
Sök

Lådavstämmning i en nissan micra -89??

4 074 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
ja som topic,vad ska jag stämma av lådan till?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

219 Inlägg
12 oktober 2009
blir olika när man dämpar bilen. så lättast är om du har ett termlab o stämmer av bilen i mot.

4 074 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
per-kan skrev:
blir olika när man dämpar bilen. så lättast är om du har ett termlab o stämmer av bilen i mot.

ja jo det är sant! men jag tänkte om nån visste ungefär vad bilen peakar odämpat... hur går det med bygget för dig då??

6 851 Inlägg
12 oktober 2009
Kolla med BAE här på forumet, Tommy på bilstereo forumet

219 Inlägg
12 oktober 2009
BJonsson skrev:
per-kan skrev:

ja jo det är sant! men jag tänkte om nån visste ungefär vad bilen peakar odämpat... hur går det med bygget för dig då??

de går sakta men säkert framåt. hehe. väntar på grejer nu. ska dämpa taket lite mer o sen ska ja klä taket o lådan så de blir klart. men ska som sagt försöka fixa till utsidan av bilen också. så den blir lite finare. hade hoppats på att 19" fälgarna skulle göra jjobbet. hahahaha. men de räckte inte hela vägen för o glömma all rost o sånt som är fult på utsidan.

2 665 Inlägg
12 oktober 2009
Var du ska stämma av beror på basen och lådan! Inget annat. Om du ska lyssna å musik alltså.

Men vill du bara att det ska bli en kraftig resonans då ska du stämma av till samma resonans som kupen!

O det kollar du med tongenerator o mätutrustning.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 074 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Var du ska stämma av beror på basen och lådan! Inget annat. Om du ska lyssna å musik alltså.

Men vill du bara att det ska bli en kraftig resonans då ska du stämma av till samma resonans som kupen!

ja jo det var ju just det.... =/ hajjar inte så möe av det snacket tyvärr! sad
jag vill veta vad bilen peakar eftersom jag ska bygga vägg och spela högt..

2 665 Inlägg
12 oktober 2009
OK

tongenerator är en grej som gör rena sinustoner. alltså en ren ton vid en specificerad frekvens.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sinuskurva

Finns även att installera som program i datorn, tidigare var det alltid en lite låda med ratt på.
Tror det finns gratis att ladda hem om du söker på tongenerator eller functionsgenerator.
Använd alltid sinuston. Finns flera typer med det är sinus som gäller.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tongenerator

Resonansen brukar ligga mellan 45-70hz tror jag. Har aldrig gjort detta.

Sedan behöver du mätutrustning för att avläsa ljudtrycket som skapas av resonansen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
12 oktober 2009
BJonsson skrev:
Rickard-v skrev:

Peak i bil som mätts upp och skrivits lista här på forumet gäller ju när det spelats i hela bilen, inte den lilla yta som blir kvar när väggen är uppe. lyckas du sälja dina 18 tycker ja du ska köra på 2 stöddiga 12" i bagaget istället. Skulle tippa 53-55hz nåt sånt iaf för micran om inte högre.
Annars är det bara o bygga en låda, skumma runtom o basa sönder den lilla bilen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

560 Inlägg
12 oktober 2009
Frippe har helt rätt.

Peaken kan du skita i så länge dom inte mätt upp denna med en vägg.

Jag lovar att det är INTE många som bygger sina lådor och stämmer av dessa med bilens peak i bakhuvudet (Jag gör det aldrig längre själv).

För det första, hur ska man stämma av lådan, 10Hz över eller under avstämningen i bilen (Jag lovar att det spelar ingen roll då till 99% så blir det fel till musik endå).

Så bygg en låda och labba med volymerna ínnan du börjar att stämma av lådan med kupén osv och om du ska spela högt till olika musikspår så behöver du inte enns försöka stämma av lådan efter bilen så länge det inte handlar om tex 1-2 olika spår bara.

Bygg och planera rätt och ha roligt under tiden och spela och ha ännu roligare och labba labba och labba och labba tills du kräks och sen labbar du lite till (Sen kanske man kan ha roligt när man labbar roll)

Frippe_L skrev:
BJonsson skrev:
Rickard-v skrev:

Peak i bil som mätts upp och skrivits lista här på forumet gäller ju när det spelats i hela bilen, inte den lilla yta som blir kvar när väggen är uppe. lyckas du sälja dina 18 tycker ja du ska köra på 2 stöddiga 12" i bagaget istället. Skulle tippa 53-55hz nåt sånt iaf för micran om inte högre.
Annars är det bara o bygga en låda, skumma runtom o basa sönder den lilla bilen.
Senast redigerat av jimmyostrom (12 oktober 2009)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

4 074 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
aha.... låter som att det är labba som gäller! smile
Är ju sjukskriven i 16veckor nu så jag har tid,synd bara att jag har gips på högertummen...
Hmm,labba oc ha kul? låter som att det kommer bli några lördag kvällar i garaget i vinter med andra ord och några lådor öl... smile

21 761 Inlägg
12 oktober 2009
Jag har försökt räkna ut lådor åt folk (som enbart ska spela jättehögt) med hjälp av lådprogrammet, men det funkar inte som det är tänkt. Därför återstår bara labbning och åter labbning. smile

Sök