Tjenare!
Tänkte jag skulle dra igång en projekttråd med min bil...
Här nedan finns lite om bilen
Planer för bilen:
[ ] Addon
[*] Svarta reflektorer i framljus
[ ] Snowcap
[ ] Bi Xenon 6000k
[*] Spackla lyktlisterna
[ ] 945 Classic vinge m. bromsljus
[*] Dubbla positionsljus i baklampor
[*] Dubbla bromsljus i baklampor
[ ] Ny lack
[*] Öppet filter
[*] Stereo
[*] Slutsteg och bas
[*] Dubbla antenner bak
[ ] Orange lysande sidoblinkers
[ ] Kapa fjädrarna
[ ] 5" slutrör
[ ] Ny skinninredning
Lite bakgrund om bilen och problem...
Var och köpte mig en Volvo 745a häromdagen. Tänkte jag skulle köpa mig något skoj att ha och busa med under vintern. När jag köpte bilen så satt där på 15" plåtfälgar som var rostiga. Så ut på blocket dagen därpå och hittade snygga V70 fälgar, storlek 18". Så när jag var iväg och kollade på dom, så berättade killen/mannen att jag inte kunde köra med dom fälgarna om jag inte bytte fjädrarna bak då den hängde lite i röven. Så jag for iväg till biltema och köpte nya förstärkta fjädrar till bilen bak då både fjädrar och dämpare fram var bytta förra året. Han hjälpte mig även och kollade olja, stift och lite såna saker. Jag fick också ett fördelarlock och rotor av honom.
Så dagen därpå så åker jag iväg till en kompis och tonar rutorna på bilen. Undertiden passar han även på att byta rotor och lock på bilen. Allt är frid och fröjd och jag kör hem...
Så efter att ha kört ca 7 mil med bilen under 2 dagar så känner jag på motorvägen att bilen börjar bli trött och gå ojämnt. De kändes precis som att man inte hade tillräckligt med bensin. Stannar till och tankar på en mack, och kollar alla kablar och sånt, men allt verkar vara rätt. Så jag kör hem igen, och börjar felsöka lite smått. Jag hittar att den suger ca 8-10 sekunder efter man stängt av den från huvudbromscylindern och pratar med en kille på Bilia som säger att de oftast är membranet i den som går sönder och där går en vakuumslang till insuget och han är 110% på att de är de som gör att bilen går konstigt.
Så iväg till skroten och fixade en ny...och felet återstår fortfarande..felsöker allt, byter rotor,lock, stift, kablar ja allt.. Så jag åker till en vän och gör ett komp-prov på bilen. Då hittar vi att 1,2 och 4 har ca 10-11 i komp, medan 3an har 1-2bars komp...
Dagen efter så åker vi och iväg till en tjejkompis som har gård med stort garage där vi kan stå. Så min vän som går på fordon och jobbat på bilia hjälper mig att riva ner skiten. Till vår stora förvåning är de inte toppa packningen som är kass... utan de är en ventil som är är helt sönder.
Så här är vi idag.. Jag har varit iväg och fixat packningar till hela motorn, ny termostat, och massa smått och gott. Så imorgon så kommer nya avgasventilen och ska slipas in och monteras.
Här kommer lite projektbilder
Så här blev de med fälgarna och toningen
Här är allting loss..
Här va de tomt..
Passade även på att slipa ner och fixa lite rostiga saker och lägga på lite färg..
Gäller att hålla rätt på alla bultar och skit...
Passade på att lacka de runt reflektorn när jag ändå hade dom av när jag skulle lacka listen under lampan..
Idag så har jag varit iväg med toppen och fått den fixad. En vän har plockat ur ventilen och gått igenom och kollat den. Tänkte jag skulle lägga upp en liten bild på ventilen...
Det var lite för idag, återkommer med fler bilder imorgon...
Senast redigerat av B4m3e (13 oktober 2009)