Motorn blir inte varm. Dags att byta termostat?

Kugghjulet
13 oktober 2009 · 20 Inlägg

Sen det blev kallare ute blir motorn på min S70 -97 aldrig så varm som den brukade bli. Tidigare gick nålen upp till mitten av skalan, nu ligger den kvar på knappt hälften av det även efter 10-15 minuters körning.

En kompis säger att jag borde byta termostat. Jag har läst att ett tydligt tecken på att det är dags att byta är att det inte blir varmt i kupén när man drar på värmen men det är inget problem jag har upplevt. Det tar ca 5 minuter från att jag börjat köra innan den varma luften kommer när det är nollgradigt ute men det känns imo inte onormalt länge.

Kan det inte bara vara så att givaren till motorns tempmätare (var sitter den?) ger ett för lågt värde pga kylan?

Senast redigerat av Kugghjulet (13 oktober 2009)

Stoorn Legitimerad klåpare
13 oktober 2009 · 212 Inlägg

Termostaten ska man byta varje år, och ärligt talat för 170 kr tycker jag inte att de är nått större bekymmer byt den å se om de blir bättre.

Opel Vectra (1995)
bjornt herr
13 oktober 2009 · 321 Inlägg

egentligen ska man ju byta varje säsong, till vintern ska man ha 92 graders termostat och till våren ska man byta till 87 graders, inte för att jag brukar göra det men jag läste det i instruktionshandboken till min förra bil tongue

Mkungen Kungen
13 oktober 2009 · 23 Inlägg

Jag tycker ochså du ska byta termostaten smile och som STOORN säger 170kr för att få problemet löst är ju inget man gråter för smile

Volvo V70 (2005)
BMW 530i Mtech "Silverline" (2005)
Ckosworth Mr
13 oktober 2009 · 607 Inlägg

Ja dessutom är det skit enkelt att byta den, lossa en slangklammer dra av slangen, sen sitter t-huset fast med två torx om jag minns rätt, ta bort den gamla termostaten in med den nya, sen skruva tillbaka allt igen, tar 5 min att byta, max.

/F

Senast redigerat av Ckosworth (13 oktober 2009)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
Kugghjulet
13 oktober 2009 · 20 Inlägg

Har köpt en ny termostat nu, dessvärre fick jag inte tag i någon reparationshandbok. Fråga: Behöver jag tömma kylarvätskan först eller är det bara att skruva bort den gamla och sätta i den nya?

Snatto Den galne finnen
13 oktober 2009 · 66 Inlägg

Kugghjulet skrev:
Har köpt en ny termostat nu, dessvärre fick jag inte tag i någon reparationshandbok. Fråga: Behöver jag tömma kylarvätskan först eller är det bara att skruva bort den gamla och sätta i den nya?

Beror på vilken bil du har, varierar mycket. Därför är det bra med en reparationshandbok.

På en 850 t.ex. så ska man tömma systemet "litegrann" om jag minns rätt.

ChristerGustafson
13 oktober 2009 · 260 Inlägg

En tömmer väl systemet så nivån ligger lite under termostaten.

Nu en Audi A4 -96
groze
13 oktober 2009 · 564 Inlägg

Det är väl bara att lossa termostathuset? Det som rinner ut, det rinner ut. Och sen när man bytt är det bara att fylla på igen. Eller?

//Johan

M-Wetter
14 oktober 2009 · 212 Inlägg

Jag håller med Groze faktiskt. Termostaten sitter väl ganska högt i blocket? Alltså kommer du inte spilla så mycket vätska.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
15 oktober 2009 · 3 585 Inlägg

Av med slangen så rinner det ut. är den jätte ren och fin innan så kan man lossa nedersta slangen eller avtappningskranen men kommer ändåså att rinna ut lite.

Försök gärna att ha en burk/skål under så att du inte dränker för mycket om du ex har kabelhärvan eller generatorn precis under.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Kugghjulet
17 oktober 2009 · 20 Inlägg

Jag gjorde så att jag tappade ur ca två liter av kylarvätskan för att slippa spill men när jag skulle skruva loss själva termostathuset tog det stopp. Skruvarna satt så hårt att verktyget gick av. smile Tips på hur jag ska få bort skruvarna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang