5507
Sök

Okunnig men bil intresserad, behöver hjälp!

Random Hero
4 047 Inlägg
14 oktober 2009
_Olsson_Volvo_ skrev:
Jag kan bara om äldre modeller .. så de där med el är inte min grej .. tyvärr :S

okej vi skriver upp de i våra små häften med intressanta fakta, va e de för mening med att skriva om man inte bidrar med något i en tråd ? nu gör inte ja det heller men...

Dog food lid. Backwards

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
14 oktober 2009
Det är inga explosioner i en motor....

Ljudbyggare
170 Inlägg
14 oktober 2009
Tubee.... Jag bor i hbg trakten. Kanske kan hjälpa dig över en öl eller så

Random Hero
4 047 Inlägg
14 oktober 2009
Mattley skrev:

nej det är en hand smo trycker ner kolven lr ? wink

Dog food lid. Backwards

Ljudbyggare
170 Inlägg
14 oktober 2009
Mattley skrev:

Det är det visst. Kör du el eller?
När bensinen/dieseln komprimeras och antänds, då blir det en lite explosion. Det är ju det som pressar kolvarna.

2 855 Inlägg
14 oktober 2009
Mattley skrev:

Inte?????

Avstängd
285 Inlägg
14 oktober 2009
Mattley skrev:

Haha, vad är det annars då!?

5 198 Inlägg
14 oktober 2009
DusanMandick skrev:
Mattley skrev:

nej det är en hand smo trycker ner kolven lr ? wink

En kolvnertryckarfjäder. cool

4 005 Inlägg
14 oktober 2009
hehe, jag lärde mig av ett spel en gång i tiden som hette Street Legal. Det var urusel grafik och buggigt som fan. Men man kunde plocka ihop sin bil själv och välja motorkomponenter, turbo. grenrör osv. Allt fick man plocka fast själv genom att klicka på respektive del.

Det intressanta var att man måste sätta fast allting i rätt ordning, tex kan man bara inte klicka på toppen och grenröret och turbon och kylaren osv.

Av detta spel så lärde jag mig mycket hur sakerna fungerade och vart de satt fast.
Största problemet är att jag nu naturligen tänker allt på engelska innan jag kommer på de svenska orden. smile

Men en liten översättningslista så var det snart fixat.

En annan bra källa är howstuffworks.com där du kan se exakt hur motorn fungerar innuti. Finns massssssssssssssssssssssssssssor av sådana hemsidor.

blacken
14 oktober 2009
MaulinR skrev:
Mattley skrev:

Haha, vad är det annars då!?

Det är en mycket snabb och kontrollerad expansion av bränslet i cylindern, men inte så snabb att den kan kallas explosion. Vad tror du man har förtändning till för??..

1 207 Inlägg
14 oktober 2009
blacken skrev:
maco skrev:
Tubbee skrev:
Här hittade jag lite små grejer. Troligtvis missat några viktiga delar som använts ofta i konversationer osv heh men men det kommer antar jag smile

Kamrem
grenrör
kylarsystem
förgasare
katalysator
drivknutsdamask
styrväxeldamask

Tackar igen-

Kamremen driver kamxlarna som i sin tur trycker ned ventilerna i topplocket.

Grenröret är den första delen av avgasröret. Den skruvas fast på topplocket. Den samlar alla cylindrars avgaser till ett och samma rör.

Kylarsystemet har precis den funktion som det låter. En motor bygger på att överföra energin från explosioner till energi som kan driva fordonet framåt. Eftersom explosionerna är varma så behövs det ett system för att kyla den.

Förgasaren är en föråldrad teknik som används för att tillgodose motorn med den rätta proportionen bensin. Idag används bränsleinsprutning.

Katalysatorn renar avgaserna från skadliga ämnen.

Damasker är skydd för diverse knutar osv. Dvs den del som axlarna sitter fast i.

Det är bara fråga på om det är något. Ett tips är att helt enkelt svälja stoltheten och fråga vad det är dina kompisar pratar om. Jag har själv lärt mig det mesta om bilar på det sättet. Det, och att läsa forum. Jag är själv en, per definition, "forums-skruvare". Eller som en kompis sade när han såg mig "skruva" "Fan Marcus, du har ena tummen mitt i handen och andra långt upp i ....... - och den är LÅNG"

Inte bli sur nu, men du förklarar som en påse nötter..

Ingen fara alls. Men vad var det jag gjorde fel? Faktan eller pedagogiken?

Administratör
11 968 Inlägg
14 oktober 2009
Det här känns ju aningen luddigt måste jag säga.

Jag tycker att du kan börja med att söka lite på t.ex. Google. Wikipedia har en hel del info ser det ut som. Återkom till forumet när du har någon lite mer konkret att fråga. Nog för att forumet finns för att man ska ställa frågor, men det här känns aningen för övergripande ärligt talat.

Börja här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bil

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök