calibra1992 skrev:
Massvaccinationen verkar ju vara lyckad när Sverige är ett av 3 länder i Europa där smittan sprids snabbast just nu

Jupp, det verkar nästan som att vaccinet gör att det sprids fortare. (Inget säkerställt, bara hypotes.)
Att inte ta vaccinet leder till ett starkare långsiktigt immunförsvar enligt Smittskyddsinstitutet. Citat: "Det är bättre långsiktigt att ha ett naturligt försvar jämfört med att ta vaccin..." - Annika Linde, Smittskyddsititutet (Nyhetsmorgon) 11/11-09
Så kroppen blir starkare långsiktigt av att INTE ta detta vaccin (eller något annat för den delen).
Sen om det kan bromsa spridning av viruset eller inte är fortfarande inte något som är helt säkert. Ett vaccin består normalt sett av en låg dos av den sjukdom det ska motverka så kroppen kan bilda antikroppar. Det gör inte detta, utan det är ett likartat virus man får som vaccin. Detta i sin tur gör att muteringar inte spelar så stor roll då vi inte har läkemedel mot den exakta första strängen.
Sen klarar ett friskt immunförsvar av eventuella muteringar genom att det fort skapar antikroppar medan ett nedsatt immunförsvar (tex ett som bråkar med en annan smitta som en förkylning eller ett vaccin) tar längre tid på sig att få bukt på den nya strängen.
Och när nu denna mutation kommer hit (har det skett i Norge är det bara en tidsfråga innan det förs över gränsen) så kanske det är ett annat läkemedel vi bör ha?
Jag säger inte att vaccinet inte kan hjälpa, jag säger bara att det inte finns rapporter om hur mycket det hjälper och att det är designat får att reta och tillfälligt försvaga immunförsvaret. Hur folk gör är sedan upp till var och en, jag väljer att avstå virus då jag litar på min kropp. Väldigt många överlevde "Spanska sjukan" och de hade inget vaccin alls.
(Sen att jag viker mig dubbel av skratt när man granskat mycket och hittat att de två första fallen av detta utbrott skedde hos folk hos tillverkaren av vaccinet och att det är sjuka pengar inblandade ska inte vägas in i faktan ovanför. Den delen är för alla som gillar konspirationsteorier.)