6507
Sök

Billig anläggning och div.frågor.

DLS
1 147 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jag söker svar på några frågor.

Jag söker en billig anläggning på runt 3000. Hur mycket ljud får jag för pengarna? Vad ska jag satsa på?
Har noll koll och är mest intresserad av att få ett hyffsat dunk i min volvo 740.

Jag har i bilen nu, ingen tillstymmelse till ljud.

Sen undrar jag vad som menas med bryggkoppla, samt skillnad mellan 2 kanals och 4 kanals slutsteg.

Edit: Läste en beskrivning på slutsteg som löd så här "Med inbyggt delningsfilter. Uteffekt vid 2 W: 4 x 100 W, uteffekt vid 4 W: 4 x 80 W, uteffekt vid 4 W bryggkopplat: 2 x 230 W. Förvrängning: £ 0,1 %. Mått: 453 x 230 x 83 mm (lxbxh)."

Vad menas med uteffekt vid 2W, 4W tex?

Tack

/Robin
Senast redigerat av huntelaar (14 oktober 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 oktober 2009
Är det där möjligtvis beskrivningen på ett steg från Conrad? Dom skriver nämligen så där, vilket är fel (troligtvis deras webnisse som inte är med på noterna). Det ska vara "Uteffekt vid 2Ohm: 4 x 100 W, uteffekt vid 4Ohm: 4 x 80 W, uteffekt vid 4Ohm bryggkopplat: 2 x 230 W." Ohmen (impedansen) bestäms av högtalaren/högtalarna. Ju lägre impedans desto mer effekt ut från förstärkaren (ner till en viss gräns dock) men samtidigt så blir det sämre effekt, orenare.

För 3000kr får du tyvärr inte så värst mycket, om du letar begagnat så kan du få tag på en huvudenhet, framsystem och bas samt steg för dom pengarna. Inga värstinggrejer men det lär nog låta iaf. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

DLS
1 147 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Tack för svaret!

Jag fattar inte att det inte finns paket att köpa, finns det? Har letat som tusan men ej funnit. Huvudenhet, högtalare, bas och slutsteg.

Jävel
2 018 Inlägg
14 oktober 2009
www.brl.se har väl såna kit?

njaa, får rätta mig själv, dom hade tre sidor med kitt, fast det var huvudenhet,framsystem och 6.9or, sen får du nog köpa steg o bas separat smile
Senast redigerat av Plankpojk (14 oktober 2009)

You got to risk it, to get the biscuit :)

DLS
1 147 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Ja se på fan.

Det är väl bara att välja ett baspaket och ett stereopaket. Jag är inte så jävla kräsen, det är brudarna som ska höra utanför bilen =DDD

Tänkte på kablage, vad är det för kablar jag ska köpa till som är nödvändiga?

DLS
1 147 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Tänkte om man köpte en huvudenhet och kopplar in 4 diskanter i dom och köper ett slutsteg och en bas. Kan det funka så lätt?

297 Inlägg
14 oktober 2009
du ska alltså inte ha midbas? bara diskant och bas låter inte kul :S

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
14 oktober 2009
han menar troligen inte Diskant utan koaxialer eller kittsystem!.. inte lätt att få alla ord rätt!..

Det kommer funka bra att köpa 4 högtalare, driva dom på stereon och köpa bas och steg!..

behöver ju inte driva dörrhögtalare på steg!

2 914 Inlägg
14 oktober 2009
julas 16mm2 kit duger fint åt dig när du inte är så kräsen wink www.jula.se och sen 610047 skriver du i sökfunktionen tongue

DLS
1 147 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
Tack för hjälpen!

Funderar att köra stereo och högtalarna för sig, sedan en lågnivåkabel från slutsteg till stereo och låta slutsteg driva basen.

Lågnivåkabel kallas även för? Står inte i julas som du nämde.

DLS
1 147 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
Tack för att du länkade ljudstudio. Har 5 mil dit och ska köra dit nu på lördag. Hoppas dom är kunniga! smile

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
15 oktober 2009
Ljudstudion är extremt kunniga så det är inga problem.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 914 Inlägg
15 oktober 2009
huntelaar skrev:
Lågnivåkabel kallas även för? Står inte i julas som du nämde.

ingår lågnivåkabel, använder den lågnivåkabeln och det är då inga problem. smile

DLS
1 147 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Nu har jag fixat lite grejor. Men jag förstår ingenting.

Jag köpte en kenwood och jag får inte ström till den. I manualen står så här: A7-stiftet (rött i bilens iso-kontakt ansluts till tändningen, och a-4 stiftet (gult) ansluts till konstant strömförsörjning.

Fattar ingenting.

* Har ingen iso i bilen, bara massa sladdar löst hängande. Testade att se om det var spänning i sladdarna och tog man svart till svart, och röd till orange fick vi en Volt på 12. Men vad menas med beskrivningen? Tändningen är vad?

Sen läser jag instr-boken står det A-4 Gul = Battari. Vad menas?
a-5 blå/vit ström på/av
a6 röd Tändning (ACC)
a-8 svart Jord

Förstår nada hur jag ska koppla.

stRaend
17 oktober 2009
Gul = Kontant spänning (12v), så att minnet sparas
Blå/vit = Remote, styr slutsteg och antenn vanligtvis
Röd = Tändning, så att stereon bara går igång då tändningen är på
Svart = Jord

Mitt tips är att skaffa en iso-kontakt, tror jag köpte min för 19:- eller något. smile

2 914 Inlägg
17 oktober 2009
finns isokablage överallt. tongue bara köpa på t.ex. teknikmagasinet tongue

Sök