6526
Sök

Hjälp med en fråga om två slutsteg, går det att använa 16mm2 kabel?

stahre
15 oktober 2009
Trådstartare
Tja, Tänkte höra om ni kan svara på en fråga. Det är så att jag skulle vilja prova spela mina högtalare fram på ett slutsteg, drivs nu av hu. Har ett monosteg till basarna men tänkte länka ihop det med det 2-kanaliga steget. Frågan är då, eftersom detta bara är för att testa sljudskillnaden, kan jag använda min 16mm2 kabel till att dela ström till båda stegen, eller blir det på tok för liten dimension och kommer låta skit? Tänkte på hur mkt ström båda stegen drar tillsammans vid lite högre volym kontra 16mm2. Detta är alltså ett test för att se vilken skillnad det blir på ljudet och kommer sen att sätta i grövre kabel. Man borde väl kunna räkna ut om det teoretiskt skulle räcka till till båda stegen?
Produkt data:

Slutstegs typ: Monoblock

Antal kanaler: 1 kanal

Effekt mätt i: 13,8volt/1% THD

Effekt RMS (2 ohm): 600w x 1

Effekt RMS (4 ohm): 300w x 1

Ingångskänslighet: 100mV-8V

Frekvensomfång: 10Hz-500Hz

Avsäkring: 60Amp internt

Driftspänning: 13,8 Volt

Basskontroll: Medföljer

Dämpningsfaktor: 200

-----------------------------

Effekt vid 4 ohm      2x80W / 1x280W
Effekt vid 2 ohm     2x120 W / 1x320 W
Effekt vid 1 ohm     Information saknas
Frekvensområde     20-20.000 Hz
Distortsion THD     Information saknas
Högpassfilter     120-3000 Hz
Lågpassfilter     120-3000 Hz
Ingångskänslighet     200mV-4V

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 oktober 2009
Det fungerar för att testa ja men jag råder dig att inte spela högt och använda den kabeln långvarigt då du bara får köra 60A genom den.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stahre
15 oktober 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det fungerar för att testa ja men jag råder dig att inte spela högt och använda den kabeln långvarigt då du bara får köra 60A genom den.

Kan bli övervarmt annars eller kan stegen ta stryk?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 oktober 2009
Om du har rätt storlek på kabelns säkring så ska den lösa ut innan kabeln tar skada, men då spänningen sjunker en hel del vid 60A i en 16mm2 kabel (samt även spänningsfallet på batteriet) så finns det risk för att slutsteg och högtalare tar skada ja.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ljudfantast
1 372 Inlägg
15 oktober 2009
om stegen vill ha mer ström men inte får det  så tar steget stryk, precis som att du kör en motor med för lite motorolja i. Säkringen går ju vid 60 amp, så drar stegen mer än så så stängs de av men kan ta skada ändå vad jag hört/förstått.

Sedan ska man aldrig köra varm kabel vad man än gör, alltså aldrig chansa på area.

stahre
16 oktober 2009
Trådstartare
tack då vet jag! trycker dit 35mm2 på en gång istället så slipper jag sitta och vara orolig:P

Sök