UPPDATERAD: Försäkringsfråga - Kollision med cyklist - FICK RÄTT!

J-P-R DO IT LOW STYLE
16 oktober 2009 · 1 342 Inlägg

Hejsan,

För drygt två månader sedan kolliderade jag med en onykter 14-årig flicka som pratade i mobiltelefon, saknade belysning  och som bestämt sig för att gena över vägen.
Det gick bra för flickan som klarade sig utan skador förutom chock då farten var låg. Min bil fick dock rätt omfattande skador efter hennes cykel och det faktum att hon landade på huven.

Problemet i dagsläget är att försäkringsbolaget (Trygg Hansa) anser att jag på egen hand får kräva ersättning ifrån flickan (mest troligtvis hennes föräldrar).

Min fråga är nu, kan dom göra så här? Och om dom nu kan göra det, hur ska jag gå till väga för att få ersättning från flickan/hennes föräldrar?

För att förtydliga finns det en polisutredning som fastslår att flickan är vållande till kollisionen men att hon inte kan åtalas pga hennes låga ålder.

Senast redigerat av J-P-R (30 november 2009)

GolfIIIVr6
16 oktober 2009 · 187 Inlägg

Då Ska väl hennes förmyndare ta den smällen?

volvoentusiasten
16 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

Lurigt. Det är ju samma sak som om du kör på en person - det går på personens hemförsäkring.

Och då är det ju en fråga mellan ditt försäkringsbolag och cyklistens försäkringsbolag.  Sen om cyklistens försäkringsbolag känner för att kräva tillbaka hela summan av cyklisten så är detta deras problem, inte ditt.

Tycker du borde överklaga ärendet till länsrätten.

heltsonika Rebel with a cause
16 oktober 2009 · 224 Inlägg

Helt stört! Varför ska du göra deras jobb??? Varför har man en försäkring öht?

CarpeDiem German Engineering
16 oktober 2009 · 9 081 Inlägg

Det var det löjligaste jag har hört! Vad har man försäkring till annars? Isåfall ska flickans föräldrar betala genom deras hemförsäkring. Det borde täcka kostnaderna.

//CarpeDiem wink

Senast redigerat av CarpeDiem (16 oktober 2009)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
monatius
16 oktober 2009 · 1 Inlägg

Deras hemförsäkring ska täcka dina skador, alternativet är väl tingsrätten i ett civilmål...

J-P-R DO IT LOW STYLE
16 oktober 2009 · 1 342 Inlägg

Har inte försökt komma i kontakt med flickans föräldrarna ännu, detta pga att jag suttit och väntat på besked från försäkringsbolaget i två månader. Hade jag vetat att jag skulle få driva fallet själv framåt hade jag ju givetvis gjort det för länge sedan.
Jag ska ta kontakt snarast och förklara läget, förhoppningsvis väljer dom att lösa det på ett smidigt sätt, troligtvis via deras hemförsäkring då skadorna uppgår till över 10 000 kr för material och jobb snabbt räknat.
Är inte speciellt sugen på att dra ett civilmål, då det är en process som är extremt seg och långdragen.

Min ilska är mest riktat mot försäkringsbolaget, när det kommer till kritan så är det jag som får sköta handläggarens jobb.
På två månader har jag fått jaga uppgifter åt henne, uppgifter som funnits nerskrivet i polisrapporten.
För vad?? Slutsatsen är att dom inte tänker göra något utan jag får fortsätta och leta upp hennes föräldrar.

En tanke bara, kan det vara så att dom inte anmält någon skada till sitt fb och det är därför mitt bolag inte kan göra något?

Senast redigerat av J-P-R (16 oktober 2009)

volvoentusiasten
16 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

J-P-R skrev:
Har inte försökt komma i kontakt med flickans föräldrarna ännu, detta pga att jag suttit och väntat på besked från försäkringsbolaget i två månader. Hade jag vetat att jag skulle få driva fallet själv framåt hade jag ju givetvis gjort det för länge sedan.
Jag ska ta kontakt snarast och förklara läget, förhoppningsvis väljer dom att lösa det på ett smidigt sätt, troligtvis via deras hemförsäkring då skadorna uppgår till över 10 000 kr för material och jobb snabbt räknat.
Är inte speciellt sugen på att dra ett civilmål, då det är en process som är extremt seg och långdragen.

Min ilska är mest riktat mot försäkringsbolaget, när det kommer till kritan så är det jag som får sköta handläggarens jobb.
På två månader har jag fått jaga uppgifter åt henne, uppgifter som funnits nerskrivet i polisrapporten.
För vad?? Slutsatsen är att dom inte tänker göra något utan jag får fortsätta och leta upp hennes föräldrar.

En tanke bara, kan det vara så att dom inte anmält någon skada till sitt fb och det är därför mitt bolag inte kan göra något?

Borde inte den frågan passa ditt försäkringsbolag istället för att vi sitter här gissar? sad

jag skulle överklaga först innan jag går till föräldrarna...

aakesson
16 oktober 2009 · 812 Inlägg

inte riktigt samma sak men jag kom på en kille som kastade ägg på min bil. jag fick lacka om motorhuven och han fick ta det på sin hemförsäkring (drulle försäkring)

J-P-R DO IT LOW STYLE
16 oktober 2009 · 1 342 Inlägg

linuslinje skrev:

J-P-R skrev:
Har inte försökt komma i kontakt med flickans föräldrarna ännu, detta pga att jag suttit och väntat på besked från försäkringsbolaget i två månader. Hade jag vetat att jag skulle få driva fallet själv framåt hade jag ju givetvis gjort det för länge sedan.
Jag ska ta kontakt snarast och förklara läget, förhoppningsvis väljer dom att lösa det på ett smidigt sätt, troligtvis via deras hemförsäkring då skadorna uppgår till över 10 000 kr för material och jobb snabbt räknat.
Är inte speciellt sugen på att dra ett civilmål, då det är en process som är extremt seg och långdragen.

Min ilska är mest riktat mot försäkringsbolaget, när det kommer till kritan så är det jag som får sköta handläggarens jobb.
På två månader har jag fått jaga uppgifter åt henne, uppgifter som funnits nerskrivet i polisrapporten.
För vad?? Slutsatsen är att dom inte tänker göra något utan jag får fortsätta och leta upp hennes föräldrar.

En tanke bara, kan det vara så att dom inte anmält någon skada till sitt fb och det är därför mitt bolag inte kan göra något?

Borde inte den frågan passa ditt försäkringsbolag istället för att vi sitter här gissar? sad

jag skulle överklaga först innan jag går till föräldrarna...

Jag har hållt på och ställt frågor till mitt försäkringsbolag i två månader nu utan resultat sad

Oavsett vad tänker jag iaf inte ge upp, om så krävs klämmer jag åt både fb och föräldrarna.

NordiC
16 oktober 2009 · 39 Inlägg

För det första så stämmer det att du måsta ta det med föräldrarna. Inget du kan göra oavsett vad för bolag du har. Hur är din bil försäkrad btw? Om det blir svårigheter så kan ditt bolag hjälpa dig att kräva pengarna från flickans föräldrar, Genom advokat.

mvh

caromania Forummoderator
16 oktober 2009 · 9 296 Inlägg

Jag har själv barn. Vad är det för föräldrar som inte tagit kontakt med dig redan? Om min 14 åriga dotter var ute o vinglade på fyllan så skulle jag vilja veta detaljerna kring det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
16 oktober 2009 · 272 Inlägg

Efter vad jag hört så tror jag inte att du får ersättning ! Även om du stått still och hon cyklat in i dig så får du ta smällen ! Tror inte att det är många i Sverige som fått ut ersättning efter krock med cykel .

Schipperke rules !
KHRacing
16 oktober 2009 ·

Schipperke-owner skrev:
Efter vad jag hört så tror jag inte att du får ersättning ! Även om du stått still och hon cyklat in i dig så får du ta smällen ! Tror inte att det är många i Sverige som fått ut ersättning efter krock med cykel .

Helt riktigt, gående & cyklister lyder under "oskyddad trafikant" . dvs . allt är ditt fel om det
händer något oavsett vad det gäller i samband mellan försäkrat fordon vs gående/cyklist

blacken
16 oktober 2009 ·

KHRacing skrev:

Schipperke-owner skrev:
Efter vad jag hört så tror jag inte att du får ersättning ! Även om du stått still och hon cyklat in i dig så får du ta smällen ! Tror inte att det är många i Sverige som fått ut ersättning efter krock med cykel .

Helt riktigt, gående & cyklister lyder under "oskyddad trafikant" . dvs . allt är ditt fel om det
händer något oavsett vad det gäller i samband mellan försäkrat fordon vs gående/cyklist

För djävligt att den regeln existerar, men anmäl henne för fyllstyrningen för oavsett så får man inte framföra ett fordon på lyset. Så kommer hon att få det stående i sina papper i framtiden att hon har kört på fyllan i trafiken, samt att så fort du får ett tillfälle så upplys alla om vad hon har gjort i åratal framöver. Klen tröst men något ska hon bara få betala för sitt tilltag..

AeroMalm BMW fantast
16 oktober 2009 · 1 172 Inlägg

I december förra året cyklade en cyklist ut framför mig på en enkelriktad väg. polis, ambulans och brandkår och hela faderallan tillkallades. enligt polisesns utredning gjorde jag inget fel, men enligt försäkringsbolagen (alla) så ska man alltid kunna stanna som bilist. En cyklist är en OSKYDDAD trafikant säger bolagen. själv fick jag hosta upp självrisken för min egen bils skada, och hosta upp en självrisk till för skadestånd till cyklisten för att hon hade blivit "påkörd"
försökte på alla vis fåm hennes bolag att betala, men gick inte. alla bolag har en överenskommelse att om en cyklist cyklar ut framför en bil så har cyklisten blivit påkörd.

Enda sättet för dig att få pengar är att stämma henne på hederligt vanligt vis, genom att polisänmäla, gå till domstol via advokat och allt. alltså kan det bli dyrare för dig, eller så kanske du får 200 spänn i månaden på nån avbetalningplan om du vinner i rätten. tråkigt att cyklister ska vara så jävla oförsiktigt
Hon som cykla ut framför mig klara sig också mycket bra ska jag tilllägga. hon vägra tillochmed åka med till sjukhuset..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
J-P-R DO IT LOW STYLE
17 oktober 2009 · 1 342 Inlägg

AeroMalm skrev:
I december förra året cyklade en cyklist ut framför mig på en enkelriktad väg. polis, ambulans och brandkår och hela faderallan tillkallades. enligt polisesns utredning gjorde jag inget fel, men enligt försäkringsbolagen (alla) så ska man alltid kunna stanna som bilist. En cyklist är en OSKYDDAD trafikant säger bolagen. själv fick jag hosta upp självrisken för min egen bils skada, och hosta upp en självrisk till för skadestånd till cyklisten för att hon hade blivit "påkörd"
försökte på alla vis fåm hennes bolag att betala, men gick inte. alla bolag har en överenskommelse att om en cyklist cyklar ut framför en bil så har cyklisten blivit påkörd.

Enda sättet för dig att få pengar är att stämma henne på hederligt vanligt vis, genom att polisänmäla, gå till domstol via advokat och allt. alltså kan det bli dyrare för dig, eller så kanske du får 200 spänn i månaden på nån avbetalningplan om du vinner i rätten. tråkigt att cyklister ska vara så jävla oförsiktigt
Hon som cykla ut framför mig klara sig också mycket bra ska jag tilllägga. hon vägra tillochmed åka med till sjukhuset..

Jag blir lite mörkrädd när jag läser ditt inlägg. Menar du på fullaste allvar att försäkringsbolag har någon egen lag dom rättar sig efter? Det accepterar jag absolut inte, och det skall ingen göra, för det är så fel som det kan bli!

Angående oskyddad trafikant är det en sanning med stor modifikation, du skall kunna stanna för förutsägbara hinder, det finns predjukat där gående t.o.m har fällts som vållande och blivit tvungen att betala skadestånd till bilisten.
Så nej jag köper inte det alls, så platt skulle jag aldrig lägga mig!

Tack så mycket för eran hjälp iaf, jag får hoppas att föräldrarna är resonliga så man kan lösa det här på ett smidigt sätt. Men om det så krävs så kommer jag kämpa mot fb också, jag har rättskydd och det kommer kosta betydligt mer än det som krävs för att ersätta skadorna på min bil.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 oktober 2009 · 5 650 Inlägg

sånt där crap går på hemförsäkringen  för den som cyklade .. va en pundar unge som cyklade in i min förra volvo medans man svänger höger .. de skulle gått på dens hemförsäkring om han hade lyckats gjort en skada på bilen . får va glad och nöjja mig åt snuten stog oxå i den korssningen och pellade efter pundar ungen och plocka han big_smile så han blev ju busted=D.

så på skade anmälan skulle du ju ha den där snor ungens alla uppgifter / föräldarnas hemförsäkring
lycka till

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
945_turbo
17 oktober 2009 · 112 Inlägg

KHRacing skrev:

Schipperke-owner skrev:
Efter vad jag hört så tror jag inte att du får ersättning ! Även om du stått still och hon cyklat in i dig så får du ta smällen ! Tror inte att det är många i Sverige som fått ut ersättning efter krock med cykel .

Helt riktigt, gående & cyklister lyder under "oskyddad trafikant" . dvs . allt är ditt fel om det
händer något oavsett vad det gäller i samband mellan försäkrat fordon vs gående/cyklist

jag har en kompis  som  råka ut för  liknande  men han vart dömd  och  vart  av  med  körkorten  trotts att dom cykla in i bilen

blacken
17 oktober 2009 ·

J-P-R skrev:

AeroMalm skrev:
I december förra året cyklade en cyklist ut framför mig på en enkelriktad väg. polis, ambulans och brandkår och hela faderallan tillkallades. enligt polisesns utredning gjorde jag inget fel, men enligt försäkringsbolagen (alla) så ska man alltid kunna stanna som bilist. En cyklist är en OSKYDDAD trafikant säger bolagen. själv fick jag hosta upp självrisken för min egen bils skada, och hosta upp en självrisk till för skadestånd till cyklisten för att hon hade blivit "påkörd"
försökte på alla vis fåm hennes bolag att betala, men gick inte. alla bolag har en överenskommelse att om en cyklist cyklar ut framför en bil så har cyklisten blivit påkörd.

Enda sättet för dig att få pengar är att stämma henne på hederligt vanligt vis, genom att polisänmäla, gå till domstol via advokat och allt. alltså kan det bli dyrare för dig, eller så kanske du får 200 spänn i månaden på nån avbetalningplan om du vinner i rätten. tråkigt att cyklister ska vara så jävla oförsiktigt
Hon som cykla ut framför mig klara sig också mycket bra ska jag tilllägga. hon vägra tillochmed åka med till sjukhuset..

Jag blir lite mörkrädd när jag läser ditt inlägg. Menar du på fullaste allvar att försäkringsbolag har någon egen lag dom rättar sig efter? Det accepterar jag absolut inte, och det skall ingen göra, för det är så fel som det kan bli!

Angående oskyddad trafikant är det en sanning med stor modifikation, du skall kunna stanna för förutsägbara hinder, det finns predjukat där gående t.o.m har fällts som vållande och blivit tvungen att betala skadestånd till bilisten.
Så nej jag köper inte det alls, så platt skulle jag aldrig lägga mig!

Tack så mycket för eran hjälp iaf, jag får hoppas att föräldrarna är resonliga så man kan lösa det här på ett smidigt sätt. Men om det så krävs så kommer jag kämpa mot fb också, jag har rättskydd och det kommer kosta betydligt mer än det som krävs för att ersätta skadorna på min bil.

Det är faktiskt sant, den pissregel/lagen existerar. Bara att bita i det sura äpplet om någon vinglist rammar din bil/hoj/ och pröjsa för en annans tilltag i det "rättstrygga" Sverige..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang