6468
Sök

6x9orna är steendöd fast slutsteget lyser?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
Har bara 6x9or i bilen, och nu är dom heeldöda efter som jag har råkat ha en massa saker därbak men har inte påverkat förut!

Steget lyser och verkar funka, men det kommer som sagt inget ljud ifrån min döda 6x9or?

Min gjordsladd sitter stenhårt och sitter kanon på sin plats!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Gréve
497 Inlägg
16 oktober 2009
hur mår lågnivå-kablarna då?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
Lågnivå - kablarna är dom som är inkopplade till steget å till 6x9orna eller? smile i såna fall så sitter dom fortarande fast i utattagen! å likadant med dom som är " Vit och Röd " som man sätter in i stereon i slutsteget.

767 Inlägg
16 oktober 2009
Memme skrev:
Lågnivå - kablarna är dom som är inkopplade till steget å till 6x9orna eller? smile i såna fall så sitter dom fortarande fast i utattagen! å likadant med dom som är " Vit och Röd " som man sätter in i stereon i slutsteget.

Lågnivå är dom kabalrna som är vita och röda och går till stereon.
Du har inte möjlighet att prova ett par andra högtalare på steget?
Om inte kan du koppla bort dom från steget och sen sätta högtalarkablarna på ett klockbatteri så ser du om det är kontakt mellan kabeln och högtalaren. konen ska då röra på sig när du sätter dit kablarna. Gör dom det ligger troligtvis problemet i något som har med steget att göra.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
Med klockbatteri så menar du - http://i.pricerunner.com/img/u2/8/7/13/ … 2826s.jpeg

eller?

Men om jag sätter dom sladdarna som går till 6x9orna till de. Vad är de för kon(minutvisaren på klockan ellr?) som ska röra sig?

Så om kon inte rör sig så är de 6x9orna som har gått?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
Äsch blir väl att köpa nya kablar på biltema så får man se om de funkar big_smile

EDIT - Om säkringen i slutsteget har gått, då borde inte lampan lysa att den funkar? =P
Senast redigerat av Memme (16 oktober 2009)

2 600 Inlägg
16 oktober 2009
enklast är om du testa ett par eller en högtalare på slutsteget för att se om själva slutsteget  fungera som det ska. eller om du har en hemma stereo i ditt hem så kan du ta en av dina 6/9 or och koppla in och kolla om dom låter.  kan ju även vara nått fel på din stereo!

gör som jag kör gubba racer=)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Klimpan, mina diskanter funkar prima därfram smile .. Men ska nog testa ta ngn av högtalarna man har där hemma å testa i värsta fall big_smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Jag förstår inte riktigt, hur kollar man att det inte är slutsteget som har gått? smile

21 761 Inlägg
17 oktober 2009
Genom att testa de saker som klimpan och jiimpa har skrivit så kan du i princip få reda på ifall slutsteget fungerar eller inte. Mät även spänningen vid stegets koplingsplintar där strömkablarna sitter fast, även på remotekabeln, så att du är helt säker på att det kommer fram spänning dit. smile

Du nämner stegets säkringar, var det bara en allmän fråga eller har de gått sönder?

Om de säkringarna har gått sönder så kan det bla bero på att du har spelat för högt med för låg belastning eller att steget har pajjat inuti, även kortslutning i strömkablarna kan göra att säkringarna går. Eftersom du har haft en massa saker i bagaget så är naturligtvis risken ganska stor att kablar har fått sig smällar och orsakat kortslutning eller avbrott.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 oktober 2009
Memme skrev:
Med klockbatteri så menar du - http://i.pricerunner.com/img/u2/8/7/13/ … 2826s.jpeg

eller?

Men om jag sätter dom sladdarna som går till 6x9orna till de. Vad är de för kon(minutvisaren på klockan ellr?) som ska röra sig?

Så om kon inte rör sig så är de 6x9orna som har gått?

Nu har du surrat ihop lite här, minutvisare finns på en klocka, inte på högtalare eller batteri. wink Det du gör för att testa högtalarna (om du inte har nån hemmaförstärkare att testa med) är att helt enkelt ta ett 1,5V batteri och dutta till med kablarna till högtalarna på det. Om konen (baskonen) på högtalaren rör sig och du hör ett plopp så är den hel (eller bör iaf vara hel).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 oktober 2009
Trådstartare
Allt funkar, de va sladdarna på 6x9orna som va lösa! Meeeen !! nu spelar dom 90%bas och 5% diskant?:o, men det e väl bara att fixa lite med slutsteget eller?

Sök