Skillnad på "Mp3 formatet" samt Hederlig Radio.

M_Fotograf Fotograf
16 oktober 2009 · 223 Inlägg

Tjenare.. Har ex antal mp3 skivor i bilen som är Mp3 och kan max ha volymen på 17 utan att det låter illa. Vid 18 så låter det skumt (Rasslar) i högtalare etc etc. Men idag när jag var på g hem så lyssnade jag på radion och det kom en ganska fräsig låt med tung gung bas i så jag höjde.
Till min förvåning så hade jag volymen uppe på 30 och ljudet var 100 ggr vassar än med skiva.
Hur kan det vara så? Kör radiomasterna mp12 format? tongue
Kan även tillägga att med "köpskivor" så kan jag ha volym mellan 18-19.

Finns det något att göra åt detta fenomen?

Mvh

Senast redigerat av M_Fotograf (16 oktober 2009)

/M_fotograf
maco
16 oktober 2009 · 1 207 Inlägg

Var ljudnivån högre, eller lät det bara klarare?

Expoze
16 oktober 2009 · 2 024 Inlägg

Vad har du för stereo? Bra ljudkvalitet och MP3 går sällan hand i hand men om det inte låter så bra med köpskiva heller så låter det mest som att det är nåt knas med stereon.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Sarge
17 oktober 2009 · 2 337 Inlägg

De flesta mp3-filer är det rätt dålig kvalitet på iom att man har komprimerat dem rätt hårt. Enda sättet att komma runt just den biten är ju att rippa i högre kvalitet eller till ett annat format.

M_Fotograf Fotograf
17 oktober 2009 · 223 Inlägg

Stereon är Sony CDX-GT710 detta är vad jag använder.
Det blev både klarare och vassare...

Tacksam för all er hjälp.

Mvh

Nån som vet vilka format den stödjer?
Jag hittar ej manual.. hmm

Vilket format är det mest "optimala"?

Senast redigerat av M_Fotograf (17 oktober 2009)

/M_fotograf
Sarge
17 oktober 2009 · 2 337 Inlägg

MP3/WMA/AAC/ATRAC är de format den stödjer. Vilket som de facto är bäst överlåter jag till någon annan att svara på.

Senast redigerat av Sarge (17 oktober 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 oktober 2009 · 8 744 Inlägg

Bästa formatet är FLAC, lossless, samma som på köpeskivor. smile Radio är ju inte så värst bra egentligen, men kan lätt slå en dålig mp3 ripp.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Sarge
17 oktober 2009 · 2 337 Inlägg

Sarge skrev:
MP3/WMA/AAC/ATRAC är de format den stödjer. Vilket som de facto är bäst överlåter jag till någon annan att svara på.

Efter lite snabb läsning gissar jag dock på att av de formaten som stereon stödjer, är nog WMA (Lossless) eller MP3 med VBR (variabel bitrate) att föredra.

daniz
17 oktober 2009 · 51 Inlägg

Har man en korrekt rippad mp3 över säg 192kbit/s så brukar det vara mycket bättre än radio. Tror snarare att det handlar om hur inspelningen är, dvs. vilken låt som du nu råkade lyssna på kontra det du körde på mp3.

Skivproducenterna tävlar i att få deras musik att låta så högt som möjligt. Vilket tyvärr ger ett väldigt platt ljud eftersom de slår i taket i hur högt de kan spelas in.

Gamla inspelningar brukar låta bäst, jämför gärna Metallicas master of puppets med deras senaste platta och jämför inspelningsvolymen.

Kolla på detta klipp, rätt intressant smile

http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ&fmt=18

Annars så kan det säkert va så att du har en lägre grundvolym på radion och att du kompenserar genom att spela högre. smile

Senast redigerat av daniz (17 oktober 2009)

Allx
17 oktober 2009 · 321 Inlägg

MP3 filer blir också mindre pga att man plockar bort höga och låga frekvenser. Därför kan det låta lite knepigt ibland.

EViLution!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang