Går de och spänna en slung diff på en 940?

Sandberg_racing
17 oktober 2009 · 20 Inlägg

ja har läst nånstans att de går o svetsa en slungdiff på nåt sätt satt de blir mer som lamell diff. eller om nån har nån annan ide för o få den o diffa bättre? vill inte svets diffa den helt.

Dubs I got Dubs!
18 oktober 2009 · 2 423 Inlägg

spänna fjädern eller kapa i vikten.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Germax
18 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Det går ju att svetsa vikten, spänna ska oxå gå.
Kolla med Kmarcus han har uppspänd lamelldiff på sin 940

Kmarcus
18 oktober 2009 · 854 Inlägg

Nej du JapMax, där har du fel tongue Eller du har rätt men du menar fel... Jag har en lamelldff, Sandberg frågar efter att spänna en slungdiff. 2 helt olika diffar.

Jag kan ifs hjälpa dig ändå, på TPC finns en lång guide om hur man kan göra och hur det blir. Sök där så kommer du hitta ett bra svar.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Germax
18 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Är inte en slungdiff en lamelldiff med lite extra kringskrams? tongue

Efter att ha läst lite så är de nog jag som har rätt bäste Marcus tongue
Slungdiff är en vidareutveckling av en vanlig lamelldiff, skillnaden är att diffbromsen med mekanik slutar fungera över 30-40km/h.

En slungdiff ska svetsas i nerfällt läge om man vill ha diffbroms vid alla hastigheter och i teorin så kan man spänna lamellerna, sen om de går i praktiken vet jag inte. Men de vet säkert någon annan.

Senast redigerat av JapMax (18 oktober 2009)

Kmarcus
18 oktober 2009 · 854 Inlägg

Visst är det så. Men det är inte samma diff för det tongue Så jag har rätt wink Är ju som att jämföra 740 och 940. Nästan samma skit men ändå inte wink

Det jag skriver nu är inte mina erfarenheter utan vad jag läst och hört...
Slungdiffen ska tydligen inte gå att köpa reservdelar till. (?)
Svetsar man fast vikterna så slits tydligen lamellerna väldigt fort och då är hela diffen värdelös efter ett tag. (?)
En slungdiff ska inte vara lika hållbar och pålitlig som en riktig lamell. (?)
En slungdiff som är i "ikopplat" läge är i stort sätt låst. (?)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Sandberg_racing
18 oktober 2009 · 20 Inlägg

Tack för svaren! ska kolla upp dom olika alternativen.

Germax
18 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

Kmarcus skrev:
Visst är det så. Men det är inte samma diff för det tongue Så jag har rätt wink Är ju som att jämföra 740 och 940. Nästan samma skit men ändå inte wink

Det jag skriver nu är inte mina erfarenheter utan vad jag läst och hört...
Slungdiffen ska tydligen inte gå att köpa reservdelar till. (?)
Svetsar man fast vikterna så slits tydligen lamellerna väldigt fort och då är hela diffen värdelös efter ett tag. (?)
En slungdiff ska inte vara lika hållbar och pålitlig som en riktig lamell. (?)
En slungdiff som är i "ikopplat" läge är i stort sätt låst. (?)

Volvo gör skitdiffar med andra ord haha

Kmarcus
18 oktober 2009 · 854 Inlägg

Det skulle man kunna säga, slungdiffen brukar inte få så bra kritik.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Puff_Daddy
23 oktober 2009 · 88 Inlägg

Förlåt mig att jag plockar upp tråden å att jag hoppar in här men för oss som inte har TPC skulle någon då kunna "vidarebefdra" den guiden där ifrån hit till garaget?

// Limpan

Limpan
Chevrolet Chevelle Malibu "Classic Estate" (1975)
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

Puff_Daddy skrev:
Förlåt mig att jag plockar upp tråden å att jag hoppar in här men för oss som inte har TPC skulle någon då kunna "vidarebefdra" den guiden där ifrån hit till garaget?

// Limpan

Eller så reggar du dej på TPC forumet, det är helt gratis. Sen går du in i FAQ avdelningen och letar.

Jonas
Kmarcus
23 oktober 2009 · 854 Inlägg

Har för mig den diskussionen ligger på ca 11 sidor tongue Så det är enklare att regga sig på TPC och söka lite tongue

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Puff_Daddy
23 oktober 2009 · 88 Inlägg

Något tips vad man kan söka på?
Hittar inte  ngt hmm

Limpan
Chevrolet Chevelle Malibu "Classic Estate" (1975)
turboforssen Telge Drifting Team
23 oktober 2009 · 5 398 Inlägg

Puff_Daddy skrev:
Något tips vad man kan söka på?
Hittar inte  ngt hmm

testa att söka lite till smile jag hitta det på första försöket på tpc tongue
men du får anstränga dig lite , så jag tänker inte tala om hur du går tillväga cool

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Sandberg_racing
25 oktober 2009 · 20 Inlägg

de är väl bättre o riva ner skiten o titta hur de ser ut! om de inte funkar får han sig en omgång med svetsen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang