Smitningsolycka och senare nekande till detta. JEEP WRANGLER UNLIMITED jww177

Liedung
19 oktober 2009 · 12 Inlägg

hejsan undrar om någon vet vem som är ägare till en svart JEEP WRANGLER UNLIMITED -08 med reg nr jww177 eller vet var den hör hemma.
dennes ägare körde om mig i 150 på 70 väg och över helsträckade linjer och sprutar upp stenskott över hela framdelen av min bil bla nio stenskott på min ruta mm.
efter flera smitnings försök och vansinnes färd i över 150 stannade han ( ljus man i 35årsåldern) efter 2 mil och då mitt i en korsning.
när jag slitter upp dörren på hans bil och undrar vad fan han sysslar med och får svar - vaddå jag har bråttom. 
när jag säger vad som hänt säger han bara att jag får ta hans reg nr och polisanmäla han vilket jag redan gjort plus ringt polisen 3 ggr till och bett dom komma till plats för han va nära att frontal krocka med ett antal lastbilar och barnfamiljer i bilar. 
och han vägrade skriva skade rapport.
när jag pratade med polisen bad dom mig komma in för att göra en polisanmälan sen pratat med försäkringsbolaget och gjort skade anmälan.
skulle blitt ny fram ruta och hela framdelen nylackad plus lite lycktor mm.
men när mitt försäkringsbolag tar kontakt med hans tror ni han har stake nog att stå för vad han har gjort? icke!
men va ganska harmonisk tills att jag fick det nedlagt för det kunde inte bevisat att han gjort nått OLAGLIGT! 
pga att polisen la ner anmälan i brist på bevis bara för att dom inte kunde skicka nån till platsen pga underbemmanade. förvånande? inte det minsta. 
men skulle gladligen ta emot all form av info om denna bilen och dess ägare. detta hände på väg 153 från ullared.

dock undanbedes all form av råd vad jag skulle gjort tex skadeanmälan. filmat mm det vet jag redan men det är lätt att vara efterklok.

mvh  anders

volvoentusiasten
19 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

Liedung skrev:
hejsan undrar om någon vet vem som är ägare till en svart JEEP WRANGLER UNLIMITED -08 med reg nr jww177 eller vet var den hör hemma.
dennes ägare körde om mig i 150 på 70 väg och över helsträckade linjer och sprutar upp stenskott över hela framdelen av min bil bla nio stenskott på min ruta mm.
efter flera smitnings försök och vansinnes färd i över 150 stannade han ( ljus man i 35årsåldern) efter 2 mil och då mitt i en korsning.
när jag slitter upp dörren på hans bil och undrar vad fan han sysslar med och får svar - vaddå jag har bråttom. 
när jag säger vad som hänt säger han bara att jag får ta hans reg nr och polisanmäla han vilket jag redan gjort plus ringt polisen 3 ggr till och bett dom komma till plats för han va nära att frontal krocka med ett antal lastbilar och barnfamiljer i bilar. 
och han vägrade skriva skade rapport.
när jag pratade med polisen bad dom mig komma in för att göra en polisanmälan sen pratat med försäkringsbolaget och gjort skade anmälan.
skulle blitt ny fram ruta och hela framdelen nylackad plus lite lycktor mm.
men när mitt försäkringsbolag tar kontakt med hans tror ni han har stake nog att stå för vad han har gjort? icke!
men va ganska harmonisk tills att jag fick det nedlagt för det kunde inte bevisat att han gjort nått OLAGLIGT! 
pga att polisen la ner anmälan i brist på bevis bara för att dom inte kunde skicka nån till platsen pga underbemmanade. förvånande? inte det minsta. 
men skulle gladligen ta emot all form av info om denna bilen och dess ägare. detta hände på väg 153 från ullared.

dock undanbedes all form av råd vad jag skulle gjort tex skadeanmälan. filmat mm det vet jag redan men det är lätt att vara efterklok.

mvh  anders

Riktigt tråkigt med sådana här rötägg!

1. På nedanstående länk så kan du läsa hur du skickar ett sms till transportstyrelsen från din mobiltelefon så får du ägarna på bilen.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -fordonet/

2. gå in på eniro.se alternativt hitta.se och sök på ägarens namn och stad.
Finns inte telenumret där så får du posta till adressen från sms-upplysningen

Få tag på personens personnr:
3. Gå in på upplysning.se, skapa ett konto och sök på ägaren namn o stad så får du upp personens personnummer, alternativt ring skatteupplysningen 0771-567 567 och fråga.

Liedung
19 oktober 2009 · 12 Inlägg

får dock inte upp hans namn eller nåt hur jag än gör pga skyddade uppgifter antagligen därför han va så spydig han tror väl inte han ska gå att hitta..

volvoentusiasten
19 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

Liedung skrev:
får dock inte upp hans namn eller nåt hur jag än gör pga skyddade uppgifter antagligen därför han va så spydig han tror väl inte han ska gå att hitta..

Fick du inte ens upp personens namn via sms-förfrågningen?

Du har pratat med polisen och fått en kopia av utredningen där det står att ärendet är nedlagt. Har du inte personens namn där?

Liedung
19 oktober 2009 · 12 Inlägg

bara att upplysningar inte kan lämnas. dolda uppgifter

Ghost_Face
19 oktober 2009 · 517 Inlägg

Söker man på hemsidan så lär man inte hitta något mer än fordon i sig då VV inte publicerar  några personuppgifter på internet, men via sms-tjänsten så ska man få ägaruppgifter etc.

Ett annat sätt är att få uppgifterna via fax. Läs mer här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … aruppgift/

Liedung
19 oktober 2009 · 12 Inlägg

han har skyddade person uppgifter hade det varit så lätt så hade jag inte skrivit här. jätte tacksam att ni tar er tid men vet detta enda sättet att få reda på nått det är att man får tag på personens granne eller liknande som vet vem som äger bilen..

Decibel
19 oktober 2009 · 2 911 Inlägg

Liedung skrev:
han har skyddade person uppgifter hade det varit så lätt så hade jag inte skrivit här. jätte tacksam att ni tar er tid men vet detta enda sättet att få reda på nått det är att man får tag på personens granne eller liknande som vet vem som äger bilen..

Även om man har skyddade personuppgifter så finns både namn och personnummer i registren.
Däremot är hemadressen = något skattekontors adress.

Det enda du kan göra är att dra det själv i en stämning i tingsrätten.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
19 oktober 2009 · 2 307 Inlägg

Kan tyvärr inte hjälpa dig men sicket jävla rötägg

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Liedung
19 oktober 2009 · 12 Inlägg

Decibel skrev:

Liedung skrev:
han har skyddade person uppgifter hade det varit så lätt så hade jag inte skrivit här. jätte tacksam att ni tar er tid men vet detta enda sättet att få reda på nått det är att man får tag på personens granne eller liknande som vet vem som äger bilen..

Även om man har skyddade personuppgifter så finns både namn och personnummer i registren.
Däremot är hemadressen = något skattekontors adress.

Det enda du kan göra är att dra det själv i en stämning i tingsrätten.

ok men hittar ingenting står enbart dold skyddad eller uppgifter kan ej lämnas, bara hans namn hade hjälpt mig ofantligt

Liedung
19 oktober 2009 · 12 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig men sicket jävla rötägg

mmm han hade väldigt tur att jag hade min sambo med mig

volvoentusiasten
19 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

Liedung skrev:

JaggaChafen skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig men sicket jävla rötägg

mmm han hade väldigt tur att jag hade min sambo med mig

Yes, som decibel skriver ovan så får du stämma personen i fråga civilrättsligt.
Polisen kan ta fram uppgifterna och det kommer bli en del sekretess i målet bara men i övrigt som vanligt.

Är ni två vittnen så kommer ju detta underlätta mycket till er fördel.

discokapten Kapten på disco!
19 oktober 2009 · 1 729 Inlägg

Vart hände det? i vilken del av sverige?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
viccoA
19 oktober 2009 · 3 110 Inlägg

Stenskott i samband med omkörning är inget som är olagligt eller som den som kör om kan hållas ansvarig för. Att han kört som en biltjuv berättigar dig nog inte till ersättning för stenskotten, dock kan han kanske dömas till vårdslöshet eller något men känns väl meningslöst att ta honom till rätten för det.

Smitningsförsök kan det ju bara bli om han varit ansvarig för en olycka och avviker från platsen, som sagt, stenskott är ingen olycka.

Hade jag blivit jagad i flera mil utav någon som dessutom försöker stoppa mig och när han lyckas vräker upp min dörr hade jag nog ringt polisen istället...

Senast redigerat av viccoA (20 oktober 2009)

Liedung
20 oktober 2009 · 12 Inlägg

linuslinje skrev:

Liedung skrev:

JaggaChafen skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig men sicket jävla rötägg

mmm han hade väldigt tur att jag hade min sambo med mig

Yes, som decibel skriver ovan så får du stämma personen i fråga civilrättsligt.
Polisen kan ta fram uppgifterna och det kommer bli en del sekretess i målet bara men i övrigt som vanligt.

Är ni två vittnen så kommer ju detta underlätta mycket till er fördel.

vi e tre vittnen, jag vet hur sekretessen fungerar ty jag har det med

Liedung
20 oktober 2009 · 12 Inlägg

discokapten skrev:
Vart hände det? i vilken del av sverige?

i ullared med riktning mot jönköping halmstad men med tanke på gekås så kan man inte utesluta hela landet

Liedung
20 oktober 2009 · 12 Inlägg

viccoA skrev:
Stenskott i samband med omkörning är inget som är olagligt eller som den som kör om kan hållas ansvarig för. Att han kört som en biltjuv berättigar dig nog inte till ersättning för stenskotten, dock kan han kanske dömas till vårdslöshet eller något men känns väl meningslöst att ta honom till rätten för det.

Smitningsförsök kan det ju bara bli om han varit ansvarig för en olycka och avviker från platsen, som sagt, stenskott är ingen olycka.

Hade jag blivit jagad i flera mil utav någon som dessutom försöker stoppa mig och när han lyckas vräker upp min dörr hade jag nog ringt polisen istället...

med tanke på att han gjort en olaglig handlig som resulterat i skada på annat fordon som ej hade uppstått annars kan man hålla ansvarig för. hade inte brytt mig om detta om det hade varit en olycka utan då hade det varit olyckligt men det finns anledning till att det är omkörnings förbud på den vägen och det e inte sikten för det är en rätt rak väg med åker på bägge sidor i över 3 km. men som sagt han gjorde en olaglig handling och pga att det inte stod en farbror med bricka som såg det e det ord mot ord och det kunde dock inte fb ta på men det hade varit annorlunda om han blev tagen el om jag hade filmat det

viccoA
20 oktober 2009 · 3 110 Inlägg

Liedung skrev:

viccoA skrev:
Stenskott i samband med omkörning är inget som är olagligt eller som den som kör om kan hållas ansvarig för. Att han kört som en biltjuv berättigar dig nog inte till ersättning för stenskotten, dock kan han kanske dömas till vårdslöshet eller något men känns väl meningslöst att ta honom till rätten för det.

Smitningsförsök kan det ju bara bli om han varit ansvarig för en olycka och avviker från platsen, som sagt, stenskott är ingen olycka.

Hade jag blivit jagad i flera mil utav någon som dessutom försöker stoppa mig och när han lyckas vräker upp min dörr hade jag nog ringt polisen istället...

med tanke på att han gjort en olaglig handlig som resulterat i skada på annat fordon som ej hade uppstått annars kan man hålla ansvarig för. hade inte brytt mig om detta om det hade varit en olycka utan då hade det varit olyckligt men det finns anledning till att det är omkörnings förbud på den vägen och det e inte sikten för det är en rätt rak väg med åker på bägge sidor i över 3 km. men som sagt han gjorde en olaglig handling och pga att det inte stod en farbror med bricka som såg det e det ord mot ord och det kunde dock inte fb ta på men det hade varit annorlunda om han blev tagen el om jag hade filmat det

Låter långsökt, skada på fordon som ej uppstått annars?
Om jag kör om dig i 95 km/h på 90väg och du får ett stenskott är det en olaglig handling som resulterat i skada på annans fordon?

Ja den olagliga handligen han gjorde var att han körde om vid omkörningsförbud samt körde för fort, men inte tror jag att en polis som stoppar honom för den förseelsen anser att stenskotten på din bil är ett resultat av brotten. Stenskotten är ett resultat av omkörningen men det kunde lika gärna uppkommit när du ligger bakom och jagar honom.

Jag vidhåller att det är betydligt värre att jaga någon i trafiken i flera mil och sen riva upp dörren och börja vråla än att köra om någon vid omkörningsförbud...

Liedung
20 oktober 2009 · 12 Inlägg

viccoA skrev:

Liedung skrev:

viccoA skrev:
Stenskott i samband med omkörning är inget som är olagligt eller som den som kör om kan hållas ansvarig för. Att han kört som en biltjuv berättigar dig nog inte till ersättning för stenskotten, dock kan han kanske dömas till vårdslöshet eller något men känns väl meningslöst att ta honom till rätten för det.

Smitningsförsök kan det ju bara bli om han varit ansvarig för en olycka och avviker från platsen, som sagt, stenskott är ingen olycka.

Hade jag blivit jagad i flera mil utav någon som dessutom försöker stoppa mig och när han lyckas vräker upp min dörr hade jag nog ringt polisen istället...

med tanke på att han gjort en olaglig handlig som resulterat i skada på annat fordon som ej hade uppstått annars kan man hålla ansvarig för. hade inte brytt mig om detta om det hade varit en olycka utan då hade det varit olyckligt men det finns anledning till att det är omkörnings förbud på den vägen och det e inte sikten för det är en rätt rak väg med åker på bägge sidor i över 3 km. men som sagt han gjorde en olaglig handling och pga att det inte stod en farbror med bricka som såg det e det ord mot ord och det kunde dock inte fb ta på men det hade varit annorlunda om han blev tagen el om jag hade filmat det

Låter långsökt, skada på fordon som ej uppstått annars?
Om jag kör om dig i 95 km/h på 90väg och du får ett stenskott är det en olaglig handling som resulterat i skada på annans fordon?

Ja den olagliga handligen han gjorde var att han körde om vid omkörningsförbud samt körde för fort, men inte tror jag att en polis som stoppar honom för den förseelsen anser att stenskotten på din bil är ett resultat av brotten. Stenskotten är ett resultat av omkörningen men det kunde lika gärna uppkommit när du ligger bakom och jagar honom.

Jag vidhåller att det är betydligt värre att jaga någon i trafiken i flera mil och sen riva upp dörren och börja vråla än att köra om någon vid omkörningsförbud...

jag jagade honom inte jag låg bakom honom och försökt få kontakt med han på olika sätt låg aldrig direkt i röven på honom el liknande utan enda sättet jag kom ifatt han hela tiden va pga köer och hans tvärbromsningar för att förhindra hans egna olyckor stressade inte han på nått sätt utan tog det lugnt (vilket jag inte gjort om jag va sj i bilen)  va beredd att följa han tills han stannade. och slittit upp dörrn va en lätt över drift visst jag va förbannad men inte så att jag inte kontrollera mig.  men nu undrar jag va detta du skriver har med saken att göra vet du vem det är? då kan du förmedla el pma mig om vad han har att säga om detta men att skriva massa nonsens om det ena till det andra. och skriva saker som är tagna mellan rader dvs att jag jagade honom. mitt fb sa detta att om polis hade tagit honom för det hade dom drivit det vidare och polisen sa hade dom varit på plats eller inte varit underbemannade hade dom kommit till plats..

viccoA
20 oktober 2009 · 3 110 Inlägg

Jag har inget med fallet att göra överhuvudtaget men jag hoppas att den dagen jag kör om någon när jag ligger på laglig fart plus moms vill jag slippa få någon som jagar mig och ska "läxa upp mig"... det beteendet känns väldigt trafikfarligt och omoget.

Jag beklagar att du fått stenskott på bilen, aldrig direkt trevligt.

Senast redigerat av viccoA (20 oktober 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang