vart kopplar jag remoten sid 2. (bilder)

Rock-Star
19 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

jag har precis inhandlat ett slutsteg och bas till ett shysst pris.
dock undrar jag om ni kan hjälpa mig med en fråga.

Jag tänkte tappa ut högnivå från bakhögtalarna.. och jag har högnivå IN i slutsteget men kontakten ser lite special ut.

vart hittar jag kontakten som ska in i High in porten till höger?

http://forumbilder.se/images/331920091022073510.jpg

Senast redigerat av Residence (25 oktober 2009)

Miramithe
19 oktober 2009 · 573 Inlägg

ja du det är ett så pass gammalt steg så.... men kanske kan finnas nå liknade om du har en gammal dator eller något till fläckstyrning eller något, dom nya är iaf bredare

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Jiimpa
19 oktober 2009 · 767 Inlägg

enklare att köpa en hög till lågnivå omvandlare smile finns bla på BRL.
Artnummer PC1-610, 148:-

teamvolvoracing Trucker
19 oktober 2009 · 1 220 Inlägg

en sån kontakt har jag som jag fick med när jag köpte ett mb (claesolsson) steg förra året så ev att claesolsson har en sån

Vissa är bara bättre än andra!
Rock-Star
19 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

Jiimpa skrev:
enklare att köpa en hög till lågnivå omvandlare smile finns bla på BRL.
Artnummer PC1-610, 148:-

jag fattar inte riktigt hur jag ska koppla PC1-610.

1) behlver jag 2st sådana ? (jag har ju 2 kanals steg med 2 kanaler IN)
2) vartifrån stjäl jag signalen lättast? (har kollar på div forum och inte fått ngt bra svar på hur jag ska komma åt bakhögtalarna?
(bilen i fråga är en 5serie BMW E60)
3) grön är plus och grå är minus på PC1-610 ?

slutsteget heter HC-200 och är ett gammalt slutsteg men ska orka driva basen (12")
den går att brygga och har specen:

Efffekt rmsw: 1ohm 2x300w/mono:1x600w.
ger vid 2ohm: 2x150w samt vid 4ohm: 2x75w
Max förbrukn Amp: 90A
Säkring:60A

iochmed att den går att "brygga" till 1*600w så vill jag köra på det. hur kopplar jag för att få ut 1*600.
steget är 2kanaligt.

men det står bridge längst ner på höger sida...
ska jag fortf koppla + och +  samt - och - och sen in i basen eller använder jag endast bridgeportarna ?

http://forumbilder.se/images/881920091107382d67.jpg

Senast redigerat av Residence (19 oktober 2009)

dashi
20 oktober 2009 · 52 Inlägg

Du ser Bridge + och -

+ är längst till vänster och - är längst till höger
och koppla dem till resp. kontakt på högtalaren

Rock-Star
20 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

Tack dashi,
någon annan som har lite konkret info om hur jag kommer åt bakhögtalarna när jag inte har slutsteg ?

Jiimpa
20 oktober 2009 · 767 Inlägg

Residence skrev:

Jiimpa skrev:
enklare att köpa en hög till lågnivå omvandlare smile finns bla på BRL.
Artnummer PC1-610, 148:-

jag fattar inte riktigt hur jag ska koppla PC1-610.

1) behlver jag 2st sådana ? (jag har ju 2 kanals steg med 2 kanaler IN)
2) vartifrån stjäl jag signalen lättast? (har kollar på div forum och inte fått ngt bra svar på hur jag ska komma åt bakhögtalarna?
(bilen i fråga är en 5serie BMW E60)
3) grön är plus och grå är minus på PC1-610 ?

slutsteget heter HC-200 och är ett gammalt slutsteg men ska orka driva basen (12")
den går att brygga och har specen:

Efffekt rmsw: 1ohm 2x300w/mono:1x600w.
ger vid 2ohm: 2x150w samt vid 4ohm: 2x75w
Max förbrukn Amp: 90A
Säkring:60A

iochmed att den går att "brygga" till 1*600w så vill jag köra på det. hur kopplar jag för att få ut 1*600.
steget är 2kanaligt.

men det står bridge längst ner på höger sida...
ska jag fortf koppla + och +  samt - och - och sen in i basen eller använder jag endast bridgeportarna ?

http://forumbilder.se/images/881920091107382d67.jpg

Hej.
Nej du behöver inte ha 2 sådana. Det är 4 stcyken sladdar in iden alltså 2 stycken från höger och 2 stycken från vänsterhögtalaren. så det blir sedan 1lågnivåsladd mellan pc1-610 och ditt slutsteg.
Vet inte hur det ser ut i en bmw då jag mest dragit i gamla volvo och vw Mk4or men enklast borde vara från bakhögtalarna. Annars om det går att få ut stereon så kan man skarva där fram och placera pc1-610 bakom eller i handskfacket och sedan dra bak en lågnivåkabel under listerna. då får man även med remoten från stereon så steget startar när stereon startar:)
När du ska brygga steget sätter följer du bridge anvisningen på steget alltså den yttersta plus och den yttersta minus ska gå till basen. dom andra 2 ska vara fria:)

Rock-Star
20 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

Jiimpa skrev:

Residence skrev:

Jiimpa skrev:
enklare att köpa en hög till lågnivå omvandlare smile finns bla på BRL.
Artnummer PC1-610, 148:-

jag fattar inte riktigt hur jag ska koppla PC1-610.

1) behlver jag 2st sådana ? (jag har ju 2 kanals steg med 2 kanaler IN)
2) vartifrån stjäl jag signalen lättast? (har kollar på div forum och inte fått ngt bra svar på hur jag ska komma åt bakhögtalarna?
(bilen i fråga är en 5serie BMW E60)
3) grön är plus och grå är minus på PC1-610 ?

slutsteget heter HC-200 och är ett gammalt slutsteg men ska orka driva basen (12")
den går att brygga och har specen:

Efffekt rmsw: 1ohm 2x300w/mono:1x600w.
ger vid 2ohm: 2x150w samt vid 4ohm: 2x75w
Max förbrukn Amp: 90A
Säkring:60A

iochmed att den går att "brygga" till 1*600w så vill jag köra på det. hur kopplar jag för att få ut 1*600.
steget är 2kanaligt.

men det står bridge längst ner på höger sida...
ska jag fortf koppla + och +  samt - och - och sen in i basen eller använder jag endast bridgeportarna ?

http://forumbilder.se/images/881920091107382d67.jpg

Hej.
Nej du behöver inte ha 2 sådana. Det är 4 stcyken sladdar in iden alltså 2 stycken från höger och 2 stycken från vänsterhögtalaren. så det blir sedan 1lågnivåsladd mellan pc1-610 och ditt slutsteg.
Vet inte hur det ser ut i en bmw då jag mest dragit i gamla volvo och vw Mk4or men enklast borde vara från bakhögtalarna. Annars om det går att få ut stereon så kan man skarva där fram och placera pc1-610 bakom eller i handskfacket och sedan dra bak en lågnivåkabel under listerna. då får man även med remoten från stereon så steget startar när stereon startar:)
När du ska brygga steget sätter följer du bridge anvisningen på steget alltså den yttersta plus och den yttersta minus ska gå till basen. dom andra 2 ska vara friasmile

Hehe nu förstår jag.
ska försöka mig på detta till helgen och samlar all möjlig info smile tack

Jiimpa
20 oktober 2009 · 767 Inlägg

Residence skrev:

Jiimpa skrev:

Residence skrev:

jag fattar inte riktigt hur jag ska koppla PC1-610.

1) behlver jag 2st sådana ? (jag har ju 2 kanals steg med 2 kanaler IN)
2) vartifrån stjäl jag signalen lättast? (har kollar på div forum och inte fått ngt bra svar på hur jag ska komma åt bakhögtalarna?
(bilen i fråga är en 5serie BMW E60)
3) grön är plus och grå är minus på PC1-610 ?

slutsteget heter HC-200 och är ett gammalt slutsteg men ska orka driva basen (12")
den går att brygga och har specen:

Efffekt rmsw: 1ohm 2x300w/mono:1x600w.
ger vid 2ohm: 2x150w samt vid 4ohm: 2x75w
Max förbrukn Amp: 90A
Säkring:60A

iochmed att den går att "brygga" till 1*600w så vill jag köra på det. hur kopplar jag för att få ut 1*600.
steget är 2kanaligt.

men det står bridge längst ner på höger sida...
ska jag fortf koppla + och +  samt - och - och sen in i basen eller använder jag endast bridgeportarna ?

http://forumbilder.se/images/881920091107382d67.jpg

Hej.
Nej du behöver inte ha 2 sådana. Det är 4 stcyken sladdar in iden alltså 2 stycken från höger och 2 stycken från vänsterhögtalaren. så det blir sedan 1lågnivåsladd mellan pc1-610 och ditt slutsteg.
Vet inte hur det ser ut i en bmw då jag mest dragit i gamla volvo och vw Mk4or men enklast borde vara från bakhögtalarna. Annars om det går att få ut stereon så kan man skarva där fram och placera pc1-610 bakom eller i handskfacket och sedan dra bak en lågnivåkabel under listerna. då får man även med remoten från stereon så steget startar när stereon startar:)
När du ska brygga steget sätter följer du bridge anvisningen på steget alltså den yttersta plus och den yttersta minus ska gå till basen. dom andra 2 ska vara friasmile

Hehe nu förstår jag.
ska försöka mig på detta till helgen och samlar all möjlig info smile tack

Vilken tur:)
Ja det är lika bra att ta reda på sakerna innan man börjar så man vet på ett ungefär. Många gånger man stått i garaget och inte haft en aning om hur det ska vara och fått fråga i efterhand:P inte lika roligt då smile

Rock-Star
20 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

måste införskaffa strömkablar vilket bör ha samma kvadrat som jordsladden. fick med ett EJ KOMPLETT sladdkit hehe trevligt trevligt.

nu börjar jag spåna efter tips från en annan medlem på g.org.
iochmed att jag har 8 högtalare. kit fram (disk+mid), basar under framsätena och koaxer i hatthyllan så bör jag nog ha ett klent steg för basarna iochmed att stereon levererar endast 4st högnivå ut.... ?
och basarna under sätet har eget klent slutsteg i skuffen?

*har beställt källförteckning rfån bmw på specen för min bil* väntar på den sad

Jiimpa
20 oktober 2009 · 767 Inlägg

Residence skrev:
måste införskaffa strömkablar vilket bör ha samma kvadrat som jordsladden. fick med ett EJ KOMPLETT sladdkit hehe trevligt trevligt.

nu börjar jag spåna efter tips från en annan medlem på g.org.
iochmed att jag har 8 högtalare. kit fram (disk+mid), basar under framsätena och koaxer i hatthyllan så bör jag nog ha ett klent steg för basarna iochmed att stereon levererar endast 4st högnivå ut.... ?
och basarna under sätet har eget klent slutsteg i skuffen?

*har beställt källförteckning rfån bmw på specen för min bil* väntar på den sad

Viktigast är att jordkabeln är minst lika stor som strömkabeln. sen är det ju alltid bättre med för grova kablar ifall man i framtiden kanske vill byta ut sina saker eller något liknande:)

Om jag fatta rätt där så skulle du vilja ha 2 slutsteg? du behöver fortfarande bara ha 1styck Pc1-610. på ditt slutsteg finns det något som heter lowout som innebär att man kan fortsätta med signalen till nästa steg. man kopplar helt enkelt en lågnivå sladd från stegets lowout till steg nummer 2 low in:)

Rock-Star
20 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

Jiimpa skrev:

Residence skrev:
måste införskaffa strömkablar vilket bör ha samma kvadrat som jordsladden. fick med ett EJ KOMPLETT sladdkit hehe trevligt trevligt.

nu börjar jag spåna efter tips från en annan medlem på g.org.
iochmed att jag har 8 högtalare. kit fram (disk+mid), basar under framsätena och koaxer i hatthyllan så bör jag nog ha ett klent steg för basarna iochmed att stereon levererar endast 4st högnivå ut.... ?
och basarna under sätet har eget klent slutsteg i skuffen?

*har beställt källförteckning rfån bmw på specen för min bil* väntar på den sad

Viktigast är att jordkabeln är minst lika stor som strömkabeln. sen är det ju alltid bättre med för grova kablar ifall man i framtiden kanske vill byta ut sina saker eller något liknande:)

Om jag fatta rätt där så skulle du vilja ha 2 slutsteg? du behöver fortfarande bara ha 1styck Pc1-610. på ditt slutsteg finns det något som heter lowout som innebär att man kan fortsätta med signalen till nästa steg. man kopplar helt enkelt en lågnivå sladd från stegets lowout till steg nummer 2 low in:)

Du svarade på min nästa fråga smile hehe
nej jag gissar på att bilen har ett slutsteg redan för basarna under sätet. det är ifrån deras kanaler OUT som jag ska stjäla högnivå signalen. då slipper jag gräva efter bakhögtalarna.
Men frågan kvarstår: har jag ett slutsteg där?
Swedenrockers (medlem på g.org) säger att jag ev. har ett slutsteg då stereon endast bör ha 4 kanaler ut.
men bilen har 6 högtalare.

forskar och forskar! sad
PS! vad ska jag ha för säkring på strömkabeln ? 60A ? iochmed att det ligger 30Ax2 säkringar på steget? eller 90A  iochmed att specen säger MAX förbrukning 90A ?
är inte 90Amp jäkligt mycket?

Senast redigerat av Residence (20 oktober 2009)

Jiimpa
20 oktober 2009 · 767 Inlägg

Residence skrev:

Jiimpa skrev:

Residence skrev:
måste införskaffa strömkablar vilket bör ha samma kvadrat som jordsladden. fick med ett EJ KOMPLETT sladdkit hehe trevligt trevligt.

nu börjar jag spåna efter tips från en annan medlem på g.org.
iochmed att jag har 8 högtalare. kit fram (disk+mid), basar under framsätena och koaxer i hatthyllan så bör jag nog ha ett klent steg för basarna iochmed att stereon levererar endast 4st högnivå ut.... ?
och basarna under sätet har eget klent slutsteg i skuffen?

*har beställt källförteckning rfån bmw på specen för min bil* väntar på den sad

Viktigast är att jordkabeln är minst lika stor som strömkabeln. sen är det ju alltid bättre med för grova kablar ifall man i framtiden kanske vill byta ut sina saker eller något liknande:)

Om jag fatta rätt där så skulle du vilja ha 2 slutsteg? du behöver fortfarande bara ha 1styck Pc1-610. på ditt slutsteg finns det något som heter lowout som innebär att man kan fortsätta med signalen till nästa steg. man kopplar helt enkelt en lågnivå sladd från stegets lowout till steg nummer 2 low in:)

Du svarade på min nästa fråga smile hehe
nej jag gissar på att bilen har ett slutsteg redan för basarna under sätet. det är ifrån deras kanaler OUT som jag ska stjäla högnivå signalen. då slipper jag gräva efter bakhögtalarna.
Men frågan kvarstår: har jag ett slutsteg där?
Swedenrockers (medlem på g.org) säger att jag ev. har ett slutsteg då stereon endast bör ha 4 kanaler ut.
men bilen har 6 högtalare.

forskar och forskar! sad
PS! vad ska jag ha för säkring på strömkabeln ? 60A ? iochmed att det ligger 30Ax2 säkringar på steget? eller 90A  iochmed att specen säger MAX förbrukning 90A ?
är inte 90Amp jäkligt mycket?

Orginal i passaten har jag så att diskanten och midbasen är parallelkopplade orginal så att bägge högtalarna bara tar upp en utgång på stereon. på så vis har jag 8 högtalare(2 i varje dörr) kopplade till stereons 4 utgångar. finns chans till att det sitter så på din med.

Säkringen bestäms utav vad grov strömkabeln är.
Tabeller för det finns på www.nardik.se sen billjud sen ska det finnas en länk som heter "hur grova ska min kabel vara" eller något i den stilen smile
Om jag inte minns fel så ska en 21mm2 kabel avsäkras med max 100amp så en sån kabel är ju att rekomendera ifall steget kan dra upp till 90 amp. men eftersom steget är avsäkrat med 60amp borde en 16mm2 räcka egetnligen då jag har för mig att den får avsäkras med max 60amp:) ofta så är säkringarna kionstruerade så att dom kan släppa förbi mer ampere en kort stund än vad dom är konstruerade till. smile
Men för grov kabel är alltid positivt så jag skulle nog rekomendera 21mm2 smile
Finns ofta färdiga kabelkit på bla biltema, brl med mera som har både säkring strömkabel och jordkabel:) brukar även vara med en lågnivå.

Rock-Star
20 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

Oho, nu blev det ju knasigt.
ska kolla om jag har slutsteg redan ikväll.
fan BMW har inte faxat den där lappen jag bad om trots att han lovade.
trakasserar dem imorn igen då

Rock-Star
20 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

leta efter slusteget i bakluckan, letade och letade tills jag drog slutsatsen.. att jag aldrig kommer hitta ngt.
visar sig att jag INTE har ngt slutsteg , och att basarna delar på signal med främre högtalare.

Jag kan komma åt bakhögtalarna dock men innifrån bilen dock. få se hur jag drar kablarna när jag i helgen plockar upp högtalarna och tittar efter vad som ligger under där smile

http://forumbilder.se/images/ca202009102306c5f7.jpg

http://forumbilder.se/images/432020091144159721.jpg

Rock-Star
21 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

Någon med tips för bra 4" högt? Som har mäjlighet att återge ett renare ljud och inte skrikigare. Jag tittade på en DLS 4" på brl.se för 675:-. Den lär vara bättre än orginal? Eller ska man istället ta rockford p T142 som ligger på 695:-....??

evilaudio
21 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

Residence skrev:
Någon med tips för bra 4" högt? Som har mäjlighet att återge ett renare ljud och inte skrikigare. Jag tittade på en DLS 4" på brl.se för 675:-. Den lär vara bättre än orginal? Eller ska man istället ta rockford p T142 som ligger på 695:-....??

elle så finns DLS 426 som e en 4" koax me riktigt seriöst filter. kostar 895.

kör såna i min golf uppe på brädan å dom låter riktigt najs.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rock-Star
21 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

Najs!
undra om jag inte ska sänka ner en 5,25a istället där eller vad tros ?

jag hittar inte dls 426 i på brl.se, ser därför ingen info om den eller spec
vad är skillnaden ljusmässigt mellan DLS 426 och JBL GTO-428  om båda matas med samma effekt?
mer bas i Jblen ?

Senast redigerat av Residence (21 oktober 2009)

evilaudio
21 oktober 2009 · 16 195 Inlägg

Residence skrev:
Najs!
undra om jag inte ska sänka ner en 5,25a istället där eller vad tros ?

jag hittar inte dls 426 i på brl.se, ser därför ingen info om den eller spec
vad är skillnaden ljusmässigt mellan DLS 426 och JBL GTO-428  om båda matas med samma effekt?
mer bas i Jblen ?

424 heter DLS 4"..   ja skrev lite fel..

kan säga att DLS spelar utan tvekan mer bas än jbl me samma effekt.

kom förbi BRL i kurvan nån vardag så kan ja kolla va som får plats. big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang