3804
Sök

Diskanter för max 300 kr inkl. frakt?

250 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
Är ute efter ett par hyfsade diskanter för max ca. 300 kr (inkl. frakt). Ska spela med Proson 6,5" 3-vägshögtalare, så bättre än dem behöver den inte vara.

Nåt tips?

2 665 Inlägg
20 oktober 2009
Hyfsade för 300kr finns inte om du menar paret!

300kr styck då kan det finnas.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

16 197 Inlägg
20 oktober 2009
å varför vill man ha diskanter ihop me koaxer??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

250 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
å varför vill man ha diskanter ihop me koaxer??

För att få upp ljudet, onödigt egentligen, men bara tänkt köra bas/mellan till coaxerna.

2 665 Inlägg
20 oktober 2009
Då skulle du köpt rena mellanregister inte koaxer o fått bättre ljud på köpet.

När du kör ett par diskanter till parallelt så blir det lägre impedans. Inte så bra.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 oktober 2009
diskanter och koaxer = dubbel diskant. Varför vill man ha något sånt?

2 914 Inlägg
20 oktober 2009
vänta och köp ett kit sen istället. blev överraskad och om du är i 300:- serien så tror jag julas ultimatekit 5.25 eller vad du ska ha tongue det kommer nog duga då wink lyssnat på de i en 240 och lät hyffsat bra för att kosta typ 3-400:- tongue

250 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
michieff skrev:

Till att börja med så hade jag, som jag tidigare skrev, bara tänkt skicka högfrekventa signaler till diskanterna, och lågfrekventa till koaxen. I och med att coaxen har delningsfilter inbyggt, så kommer diskanten inte att spela om man delar tillräckligt lågt.

För det andra: Om man kör två diskanter, är det inte bara att vrida ner diskantreglaget, då?

16 197 Inlägg
21 oktober 2009
Erikkk skrev:
michieff skrev:

Till att börja med så hade jag, som jag tidigare skrev, bara tänkt skicka högfrekventa signaler till diskanterna, och lågfrekventa till koaxen. I och med att coaxen har delningsfilter inbyggt, så kommer diskanten inte att spela om man delar tillräckligt lågt.

För det andra: Om man kör två diskanter, är det inte bara att vrida ner diskantreglaget, då?

har du nåt 2vägfilter då??

annars klipper du bara av den lilla kabeln som går till diskanten på koaxen så har du ju "löst" problemet.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 oktober 2009
evilaudio skrev:
Erikkk skrev:
michieff skrev:

har du nåt 2vägfilter då??

annars klipper du bara av den lilla kabeln som går till diskanten på koaxen så har du ju "löst" problemet.

Exakt......skippa signalerna till diskantsegmentet i koaxen........och låta baselementet ha sin naturliga avrullning uppåt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 oktober 2009
då kan du lika gärna köpa ett kitsystem med ordentliga delningsfilter om du ska klippa diskanten.

Sök