2704
Sök

Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper

20 Inlägg
26 oktober 2009
760 med renaults 2,8 liters aluminium 6a, atomat, trasig OD, kallstart. Grejor de ! ;P Bara att tanka upp o njuta av färden

Även den starkaste måste ta i när han skiter

2 021 Inlägg
26 oktober 2009
D_Carlsson skrev:
Rille0 skrev:
stor bil med stor motor, så jävla törstiga e dom inte endå, tvivlar på att tex en merca w123 eller bmw e28 med liknande motor är snålare.

Stor bil? vad jämför du med japsare?? stor motor??? i bästa fall sitter det en 2,3liters motor. i tyska bilar sitter det bara så små motorer i snik modellerna wink

men om man tar en merca från den tidseran med 2,3 8v motor med gammalt k-jet sprut, är den så mkt snålare än en 740? tvivlar på det som sagt.

1 171 Inlägg
27 oktober 2009
Min gissning är för att den suger, motorn alltså. Det är egentligen en kompakt höfläkt som man använder lite spillkraft för att även driva hjulen med. Men det är mest flåsandet/frustandet bakom grillen som driver bilen framåt.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 oktober 2009
Är nog en kombination av lite olika anledningar.

Bland annat:
Gammal motorteknik
Stor tung bil
Kass aerodymanik (luft motstånd) Fyrkantiga former är inte direkt optimalt.

Visst är det slitstarka bilar. men inte fan är det något tekniskt underverk.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
28 oktober 2009
myran skrev:
Är nog en kombination av lite olika anledningar.

Bland annat:
Gammal motorteknik
Stor tung bil

Visst är det slitstarka bilar. men inte fan är det något tekniskt underverk.

Och det är ju just det som gör modellen populär, faktumet att det inte är något tekniskt underverk med massa "high tech" som kostar massa pengar och är jobbigt att laga.

Om man ser till reservdelspriserna så är dem ju inte så billiga som folk vill få det att låta, men det är kombinationen utav hyfsade reservdelspriser, lättmekat och att det finns gott om kunskap(i sverige) som gör bilen populär. Volvobilar som är 9 serien och neråt brukar man efter vad jag har erfarenhet av kunna räkna med 1l milen oavsett motor(blandat) långsträcka går nog att kliva ner på 0,8.

Men som sagt måste du köpa dyra reservdelar och laga bilen ofta så jämnar kostnaden snabbt ut sig mot vad volvon drar extra. Sen är det kanske värt någon extra dl i soppaförbrukning om bilen är lättmekad.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

671 Inlägg
28 oktober 2009
Lite teorier

Jag har aldrig haft en pigg BMW eller pigg Volvo från 80/90-tal som dragit under 1,3 lit/mil.
5 serier från 2,8-3,5 sugmotorer och 3 liter turbomotor..
Volvo 2,3 lliter med höfläkt.....

Att tillägga om förbrukning så har jag kört Focus TDi 90 hk på 1,4lit/mil på rak landsväg..
Med det vill jag säga att jag bryr mig inte i andras siffror !
Men alla tycks kunna räkna fram fina siffror på sina bilar, men hur mkt ljuger man för sig själv.

Effekt är energi och för det behövs en viss mängd bränsle för att bilen ska förflytta sig.....
Jag har en undring ang. effekt
Vad är effekt egentligen ? ....
Min 940 LTT som är trimmad för 10kr går jämnt med bilar  som BMW 330 o Vectra OPC...
Har de verkligen rätt effekt i dessa bilar min bil kan inte öka från 136hk till 220+ bara genom pystrimning.

Har de uppgivit fel effekt, vilket som jag vill påstå, de anger effekten i motorn vid ett visst varvtal och inte mer.
Vilket kan kännas häftigt när det kommer men resten utav registret är dött.
En volvo levererar litegrann hela tiden utan effektknöl vilket kan upplevs som tråkigt.
Men vad är körbart och vad är energisnålt....
En motor som i 80% utav registret är död och går snålt eller en motor som går jämnare och drar mer bränsle över stora delar utav registret
Vilken av dessa bilar är roligast att äga och plåga !
VOLVOn såklart.....

Jag hade en BMW Alpina B7 som det bara var en massa superlativ i bedömningarna om bilen från folk som läst om dem.
Den drog i alla fall lite soppa i förhållande till sin påstådda effekt ca 1,6lit/mil.
Min hemtrimmade 940turbo går bättre(acceleraration)och snålare och håller högre kvalite, ja den tål även mer pisk än Alpinan..
Vad är bränsletörst o vad är körglädje och vad är körbarhet... ?

Varför detta klankande på Volvo.
Jag är en skitnöjd Volvoägare som har byggt en mkt rolig bil...
Varför är folk så griniga o nedlåtande mot Volvo o dess ägare !

Bottnar deras illvilja i att jag är så präktigt nöjd med mitt val för att jag vågar plåga materialet(Volvon) vilket de inte vågar(övriga märken) av olika anledningar....

huh?
10 427 Inlägg
28 oktober 2009
myran skrev:

740 har samma cW-värde som (OG) Saab 900 som har mycket rundare former.
Det är frontarean som gör skillnaden utöver Cw/Cd-värdet, när de gjorde Volvo 760-fronten
så vinklade man fronten mer och fick en mindre frontarea.

Volvo 740 har exempelvis bättre aerodynamisk form än vad Volvo 240 har trots att den är lite kantigare.

Lite läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile … oefficient

864 Inlägg
28 oktober 2009
endorfinslaven skrev:
Lite teorier

Effekt är energi
Min 940 LTT som är trimmad för 10kr går jämnt med bilar  som BMW 330 o Vectra OPC...
Har de verkligen rätt effekt i dessa bilar min bil kan inte öka från 136hk till 220+ bara genom pystrimning.

Effekt under en viss tid ger energi. Effekt är inte lika med energi.
Skulle vara konstigt eller ett misslyckande om du hade mindre än 220hk efter att du plöjt ner 10 papp i motorn....

Snål gnällspik
402 Inlägg
28 oktober 2009
Man kan ju också undra varför volvo 850 som är en mycket modernare konstruktion drar lika mycket som 740? 

Volvo har aldrig prioriterat bränsleförbrukning tror jag. Deras viktiga marknad har ju varit USA, där förbrukningen är det sista de har tittat på.

Men krocksäkerhet kostar också, och man betalar vid pumpen. Även japanska bilar börjar dra ordentligt nu när de har varit tvungna att bygga krocksäkerhet.  Det går inte att bygga säkert utan en massa tunga balkar.

Volvo S80 2,9.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 oktober 2009
perzy skrev:
Man kan ju också undra varför volvo 850 som är en mycket modernare konstruktion drar lika mycket som 740? 

Volvo har aldrig prioriterat bränsleförbrukning tror jag. Deras viktiga marknad har ju varit USA, där förbrukningen är det sista de har tittat på.

Men krocksäkerhet kostar också, och man betalar vid pumpen. Även japanska bilar börjar dra ordentligt nu när de har varit tvungna att bygga krocksäkerhet.  Det går inte att bygga säkert utan en massa tunga balkar.

kan ju bero på att 850 är 5 cyll och med tanke på den är 5 cyll så dricker den ju  mindre per cylinder än vad 740in gör

177 Inlägg
28 oktober 2009
Kan ju vara att en sjufyrtio har mer luftmotstånd än en Stena-line färja oxå...... smile

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

671 Inlägg
28 oktober 2009
Tuffhaggman skrev:
endorfinslaven skrev:
Lite teorier

Effekt är energi

Skulle vara konstigt eller ett misslyckande om du hade mindre än 220hk efter att du plöjt ner 10 papp i motorn....

10kronor inte 10 papp

Rättvikarn
142 Inlägg
28 oktober 2009
Min 940 drar ca 0,8 till och från jobbet med lite omkörningar och en snittfart på kanske 95-100.

Är jag tung på högerfoten så traskar den lätt upp till runt liter milen.

If speeding is a crime, then i'm a criminal
Och Där Dog Tråden!

Grävmaskinist
216 Inlägg
28 oktober 2009
Diesel_77 skrev:
Många säger att M46 OD är byggd för att minska förbrukningen med en dl jämfört med M47. Det tycker jag är mycket. Men......varför hade inte B230F m46 OD?

940 front ska jag skaffa. Tycker det ät najs.

Jag hade den uppsättningen i min gamla 740
Det är den billigaste B230-motorn som har gjorts, körde min på 0,9-1,0 och den va typ aldrig servat eller hade kollat lufttryck i däcken m.m, kördes inte lungt heller wink
Kan va värt att dom drar 2-3 dl mer milen när dom ALDRIG krånglar i motor/växellåda tycker jag personligen.

864 Inlägg
29 oktober 2009
endorfinslaven skrev:
Tuffhaggman skrev:
endorfinslaven skrev:
Lite teorier

Effekt är energi

10kronor inte 10 papp

min miss, sorry....

Försöker iaf
1 998 Inlägg
29 oktober 2009
Min 740 fick jag aldrig under litern. Gle med k-jet. Körde inte jämt lugnt men oftast.
Farsan kör sin 745 90 med f-motor på 0,9 när han pendlar. 42000 mil och går än men drar olja och är allmänt slut i motorn då den gått halva sitt liv med fullastad bil och kärra

min 240 med b230k och a-förgasare drog ca 1,2. Aldrig lugnt och sladdade för de mesta under vintern. Detta va en a-traktor som oftast var spärrad på 2 växlar. Så ja en volvo är inte så dyr i drift.

Men jämför man en bmw e30 323 med 150hk och en volvo 240/740 med b230e så är ju bmwn snabbare och roligare. dessutom drar de lika mycke. Men volvon håller bättre...

Ja snittar 1,2l/milen med 325an och då är de typ bara rolig körning. Kanske man kör normala växlingar ibland. Drar ungefär lika mycke som en volvo men du har mer körglädje i denna enligt mig. Kanske inte tic modellerna då men de säger sig ju självt roll

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 oktober 2009
Diesel_77 skrev:
Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper som t.ex BMW 320i
Vad är det som gör så 740 drar mycket bensin? Andra bilar i samma ålder snittar runt 0.7 och har mera hk och väger lika mycket.

Varför? Det måste vara ett större mysterium än gåtan om universium.

Du har de senaste månaderna startat ett gäng trådar om hur du ska sätta i en liten dieselmotor i din 740, hur du ska turbokonvertera osv. Och det är väl ok, vet man inte ska man fråga.

Det jag inte förstår är varför du envisas med att prata om 740? Vill du ha en låg soppaförbrukning, köp en polo/micra/golf/Lupo/Jetta/ eller annan valfri småbil?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 oktober 2009
discokapten skrev:
Diesel_77 skrev:
Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper som t.ex BMW 320i
Vad är det som gör så 740 drar mycket bensin? Andra bilar i samma ålder snittar runt 0.7 och har mera hk och väger lika mycket.

Varför? Det måste vara ett större mysterium än gåtan om universium.

Du har de senaste månaderna startat ett gäng trådar om hur du ska sätta i en liten dieselmotor i din 740, hur du ska turbokonvertera osv. Och det är väl ok, vet man inte ska man fråga.

Det jag inte förstår är varför du envisas med att prata om 740? Vill du ha en låg soppaförbrukning, köp en polo/micra/golf/Lupo/Jetta/ eller annan valfri småbil?

Ja jag håller med. Man köper inte en 740 om man ska åka snålt!

Jonas

1 335 Inlägg
29 oktober 2009
Min 740 Turbo har jag som lägst kört 1,16L milen. (lång körning)

huh?
10 427 Inlägg
29 oktober 2009
OphanWitehall skrev:
Min 740 Turbo har jag som lägst kört 1,16L milen. (lång körning)

Fränt smile Varvar motorn högt på högsta automatväxeln?

Sök