Lite teorier
Jag har aldrig haft en pigg BMW eller pigg Volvo från 80/90-tal som dragit under 1,3 lit/mil.
5 serier från 2,8-3,5 sugmotorer och 3 liter turbomotor..
Volvo 2,3 lliter med höfläkt.....
Att tillägga om förbrukning så har jag kört Focus TDi 90 hk på 1,4lit/mil på rak landsväg..
Med det vill jag säga att jag bryr mig inte i andras siffror !
Men alla tycks kunna räkna fram fina siffror på sina bilar, men hur mkt ljuger man för sig själv.
Effekt är energi och för det behövs en viss mängd bränsle för att bilen ska förflytta sig.....
Jag har en undring ang. effekt
Vad är effekt egentligen ? ....
Min 940 LTT som är trimmad för 10kr går jämnt med bilar som BMW 330 o Vectra OPC...
Har de verkligen rätt effekt i dessa bilar min bil kan inte öka från 136hk till 220+ bara genom pystrimning.
Har de uppgivit fel effekt, vilket som jag vill påstå, de anger effekten i motorn vid ett visst varvtal och inte mer.
Vilket kan kännas häftigt när det kommer men resten utav registret är dött.
En volvo levererar litegrann hela tiden utan effektknöl vilket kan upplevs som tråkigt.
Men vad är körbart och vad är energisnålt....
En motor som i 80% utav registret är död och går snålt eller en motor som går jämnare och drar mer bränsle över stora delar utav registret
Vilken av dessa bilar är roligast att äga och plåga !
VOLVOn såklart.....
Jag hade en BMW Alpina B7 som det bara var en massa superlativ i bedömningarna om bilen från folk som läst om dem.
Den drog i alla fall lite soppa i förhållande till sin påstådda effekt ca 1,6lit/mil.
Min hemtrimmade 940turbo går bättre(acceleraration)och snålare och håller högre kvalite, ja den tål även mer pisk än Alpinan..
Vad är bränsletörst o vad är körglädje och vad är körbarhet... ?
Varför detta klankande på Volvo.
Jag är en skitnöjd Volvoägare som har byggt en mkt rolig bil...
Varför är folk så griniga o nedlåtande mot Volvo o dess ägare !
Bottnar deras illvilja i att jag är så präktigt nöjd med mitt val för att jag vågar plåga materialet(Volvon) vilket de inte vågar(övriga märken) av olika anledningar....