4102
Sök

Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper

147 Inlägg
2 december 2009
perzy skrev:
Man kan ju också undra varför volvo 850 som är en mycket modernare konstruktion drar lika mycket som 740?

Vad baserar du detta på?

Jag har både en 850 och 740 och kan lätt säga att 850n är bra mkt soppasnålare.
långkörning i 120knyck: 740 : 1.0liter /milen
                                    850: 0.8liter / milen

Från och till jobbet (ca 1mil) så drar 740n lätt 1.2-1.3 medans 850n nöjer sig med 1liter milen. Samma sträcka och ungefär samma utetemperatur osv....

Bilarna har gått ungefär lika mycket och ingen utav dem drar olja eller liknande i mängder... (nån liten skvätt får man väl fylla på då och då, de har ju trots allt gått 30+ tongue)

//Fredrik

Handledare
1 481 Inlägg
2 december 2009
Min 855 T5 Automat drar mindre på långkörning än vad min 9-5:a 2.0T Man. gjorde. Volvon går på 0,92 Saaben ville ha 0.95 på samma sträcka. (140mil t.o.r) Volvon har då 75 Hk mer. Men vill ni åka snålt så köp en Passat TDi 94-96 Den drog aldrig mer än 0.55 hur man än körde. Har inte kollat 745:an riktigt, men den drar mer än 855:an i alla fall.

96 Inlägg
10 december 2009
ska dra så mycke som möjligt men inte gå så mycke:D ne men dom drar lite för mycke ja.. men nåt som e rätt knas, min polares 240 (a trakotr) spärrad på 2 växlar med varvtalsregulator. den drar 2.3L/MIL då ligger han ändå genomsnitt runt 30-40 vid 2400varv lr vafan d e hur lyckas man? - b230k

4 637 Inlägg
10 december 2009
Murv skrev:
ska dra så mycke som möjligt men inte gå så mycke:D ne men dom drar lite för mycke ja.. men nåt som e rätt knas, min polares 240 (a trakotr) spärrad på 2 växlar med varvtalsregulator. den drar 2.3L/MIL då ligger han ändå genomsnitt runt 30-40 vid 2400varv lr vafan d e hur lyckas man? - b230k

Dålig förgasare? Min 240 visserligen med B21A spottade soppa ur röret, lämnade in den på Skobes i somras (Aktoriserad Volvoverkstad) någon gubbe som kunde gamla Volvo bytte sådant man inte tänkte på fanns och jag har nog redan sparat de pengarna trots att det kostade en del.

Enligt konsumentverket tar en 740 GL rejält mindre än 850 GLT. (Sedan finns säkert en massa undantag pga motorernas skick.
Senast redigerat av EmilHammarlund (10 december 2009)

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
10 december 2009
Nu har jag fått Ny fin olja och filter på bilen sen nåra veckor tillbax och sen jag köpte den har jag kört på 98 oktan bensin,  och innan jag bytte ifrån 95 till 98 kändes den slö och inge vidare pigg.  och nu när jag fått olja och allt byt så går den bättre och snålare, iförsej så är det nog svårt och få ner B230F i förbrukningen med bara olja och 98, men jag tycker den går någorlunda billigare. . . .

men jag är lite fundersam över hur man kan räkna ut hur mycket den drar,  Nån som vet ett bra sätt? För jag har ilaf upplevt att bilen min går snålare med ny olja och 98oktans

Mvh Johnny.

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

1 339 Inlägg
10 december 2009
_JLarsson skrev:
Nu har jag fått Ny fin olja och filter på bilen sen nåra veckor tillbax och sen jag köpte den har jag kört på 98 oktan bensin,  och innan jag bytte ifrån 95 till 98 kändes den slö och inge vidare pigg.  och nu när jag fått olja och allt byt så går den bättre och snålare, iförsej så är det nog svårt och få ner B230F i förbrukningen med bara olja och 98, men jag tycker den går någorlunda billigare. . . .

men jag är lite fundersam över hur man kan räkna ut hur mycket den drar,  Nån som vet ett bra sätt? För jag har ilaf upplevt att bilen min går snålare med ny olja och 98oktans

Mvh Johnny.

Antingen kan du nollställa trippmätaren i samband med att du tankar fulltank. Sen när botten nästan är nådd så kollar du på trippmätaren, då kan du räkna ut hur långt du har kommit på en fulltank. 60 liter drygt.
60 mil på 60 liter = 1L/mil tex smile.

Ett annat alternativ är att använda gpsen som trippmätare, använder man gpsen så blir det mer nogrannt.

Edit: Du har ju ingen fungerande H-mätare så det blir gps för dig wink
Senast redigerat av Volvo740an (10 december 2009)

264 Inlägg
10 december 2009
Volvo740an skrev:
_JLarsson skrev:

Mvh Johnny.

Antingen kan du nollställa trippmätaren i samband med att du tankar fulltank. Sen när botten nästan är nådd så kollar du på trippmätaren, då kan du räkna ut hur långt du har kommit på en fulltank. 60 liter drygt.
60 mil på 60 liter = 1L/mil tex smile.

Ett annat alternativ är att använda gpsen som trippmätare, använder man gpsen så blir det mer nogrannt.

Edit: Du har ju ingen fungerande H-mätare så det blir gps för dig wink

Haha nej exackt, sen så fungerar inte tankmätaren så JÄTTE bra. men får försöka räkna ut på någt sätt ilaf big_smile  Tack ilaf!

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

Driifter;)
1 630 Inlägg
10 december 2009
nolla trippmätaren tänka fullt.. kör .. tanka full igen o jämnför hur långt du kom på det bilen dragigt ? vad e problemet?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

264 Inlägg
10 december 2009
Amazon_123GT skrev:
nolla trippmätaren tänka fullt.. kör .. tanka full igen o jämnför hur långt du kom på det bilen dragigt ? vad e problemet?

Problemet är att min H-Mätare med allt fungerar inte, roll Men nästa gång jag får pengar så tankar jag fullt och ser hur mycket det blevat smile

Hade!

Driifter;)
1 630 Inlägg
10 december 2009
okej.. trodde att trippen funka även om hastighetsmätaren inte gick:P tänkte inte så långt där:P

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

264 Inlägg
10 december 2009
Amazon_123GT skrev:
okej.. trodde att trippen funka även om hastighetsmätaren inte gick:P tänkte inte så långt där:P

NJä,, Man kan inte veta allt som jag ,  lol   Skämtåsidor,  nej varken trippen eller km meter visan och hastiget mätarn fungerar, . Lite tråkigt , men men ...

Hade gött.

4 506 Inlägg
11 december 2009
Kunde köra min 240 med B230F på 0,8 något.
Samma sak med min B230FK (Turbo).

Båda är insprutsmodeller för er som inte fastnat i Volvo träsket.

Kan du andas kan du dö.

Profile at Phoenix Foundation
171 Inlägg
11 december 2009
måste vara pga det brutala luftmotståndet. 1458 Cw

Scuderia_lusso hast Benzin Um Bluth

157 Inlägg
11 december 2009
Diesel_77 skrev:
Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper som t.ex BMW 320i
Vad är det som gör så 740 drar mycket bensin? Andra bilar i samma ålder snittar runt 0.7 och har mera hk och väger lika mycket.

Varför? Det måste vara ett större mysterium än gåtan om universium.

jag har en audi 100 2.0 E  den är lika tung som en 740 och kan få ner den på landsvägsköring typ 0.6-0.7 liter milen

audi 100

1 339 Inlägg
11 december 2009
steifan skrev:
_JLarsson, dags att byta instrumenthus? tongue

Det vore säkert en bra ide, om det inte vore för risken att det "nya" instrumenthuset är lika dåligt tongue . Är alla dina instrument helt fungerande? Min H-mätare får man banka på ibland har varit så hela tiden. Stämmer det att det är inuti, alltså i lödningen som problemet ligger? Borde man lödda om eller skicka in på mätarservice?

1 339 Inlägg
11 december 2009
peking_86 skrev:
Diesel_77 skrev:
Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper som t.ex BMW 320i
Vad är det som gör så 740 drar mycket bensin? Andra bilar i samma ålder snittar runt 0.7 och har mera hk och väger lika mycket.

Varför? Det måste vara ett större mysterium än gåtan om universium.

jag har en audi 100 2.0 E  den är lika tung som en 740 och kan få ner den på landsvägsköring typ 0.6-0.7 liter milen

Jag vågar nog lita på teknikens världs test...Så det där är nog drömsiffror, din har tom rullat 38 k mil roll

3 627 Inlägg
12 december 2009
Volvo740an skrev:
steifan skrev:
_JLarsson, dags att byta instrumenthus? tongue

Det vore säkert en bra ide, om det inte vore för risken att det "nya" instrumenthuset är lika dåligt tongue . Är alla dina instrument helt fungerande? Min H-mätare får man banka på ibland har varit så hela tiden. Stämmer det att det är inuti, alltså i lödningen som problemet ligger? Borde man lödda om eller skicka in på mätarservice?

Kan vara så ja! Dags att byta i vilket fall tongue Jag har varesig fungerande h-mätare/tripp eller bensinmätare och det är jävligt jobbigt att veta hur mycket man har i tanken då wink Inte alltid man tänker på alla sträckor man kört så står man där med tom tank ^^

Angående soppaförbrukning så har jag kört min gamla 740 på 0.75l/mil blandat/motorväg. Så visst går det att köra riktigt snålt om man vill smile Detta var dessutom i snöovädret som var i vintras!

http://i48.photobucket.com/albums/f238/2X3M4U/54313_1240854199.jpg får la visa en bild på underlaget.. förstår personligen inte hur jag lyckades komma ner på de siffrorna, men det gick smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Osponsrad
1 631 Inlägg
12 december 2009
Min 745a drar inte över litern. Kan ju bero på att förförra ägaren plockade ner hela motorn i atomer och fixade allt vad som kan fixas. Nya bränslepumpar och filter samt olja har jag fixat sen jag skaffade bilen, och det byter jag vart 1000:e mil.Ordentlig koll på däck hjälper en del oxå.
Så en väl underhållen bil ger mer bensin i tanken..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Snål gnällspik
402 Inlägg
12 december 2009
saab_sonett skrev:
Min 855 T5 Automat drar mindre på långkörning än vad min 9-5:a 2.0T Man. gjorde. Volvon går på 0,92 Saaben ville ha 0.95 på samma sträcka. (140mil t.o.r) Volvon har då 75 Hk mer. Men vill ni åka snålt så köp en Passat TDi 94-96 Den drog aldrig mer än 0.55 hur man än körde. Har inte kollat 745:an riktigt, men den drar mer än 855:an i alla fall.

En Saab 9-5 2,0 T drar inte mycket bensin. Jag har kört omkring en hel del i en 2003:a och det är en mycket snål modell med hög utväxling(varvar knappt 2000 varv i 90 ). Normalt så ligger den på 0,80 l/mil för landsvägskörning. Aldrig över litern för stadskörning. Det måste ha varit nåt fel på ditt exemplar.

Min 855 T5 manuell har jag fått ner till 0,85 som lägst på långkörning. Då är det strikt hastighetsgränserna.

Volvo S80 2,9.

Sök