3075
Sök

Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 mars 2010
#161
Ser där i den där faktarutan att de tankar på 98 oktan, hur många tankar sina 740s på 98 oktan då?
För jag minns med t.ex. VWs motorer som gick på 98 oktan att förbrukningen steg ganska mkt ändå om man drog i 95 istället, kanske samma grej me 740n då?


huh?
10 427 Inlägg
2 mars 2010
#162
Mortalis skrev:
Ser där i den där faktarutan att de tankar på 98 oktan, hur många tankar sina 740s på 98 oktan då?
För jag minns med t.ex. VWs motorer som gick på 98 oktan att förbrukningen steg ganska mkt ändå om man drog i 95 istället, kanske samma grej me 740n då?

På de äldre förgasar och insprutningsmotorerna så var det 98 oktan fram tom årsmodell 1987 (1988 gick
de att köra på 95 oktan officiellt*, förgasarmotorerna försvann samma år).

B230F den "klassiska" (slö-) insprutningsmotorn (1987-1992) kan köras på lägst 91 oktan om jag ej minns fel.

* Enligt ett servicemeddelande från Volvo i en verkstadshandbok jag har.
Senast redigerat av steifan (2 mars 2010)


749 Inlägg
2 mars 2010
#163
steifan skrev:
Mortalis skrev:
Ser där i den där faktarutan att de tankar på 98 oktan, hur många tankar sina 740s på 98 oktan då?
För jag minns med t.ex. VWs motorer som gick på 98 oktan att förbrukningen steg ganska mkt ändå om man drog i 95 istället, kanske samma grej me 740n då?

På de äldre förgasar och insprutningsmotorerna så var det 98 oktan fram tom årsmodell 1987 (1988 gick
de att köra på 95 oktan officiellt*, förgasarmotorerna försvann samma år).

B230F den "klassiska" (slö-) insprutningsmotorn (1987-1992) kan köras på lägst 91 oktan om jag ej minns fel.

* Enligt ett servicemeddelande från Volvo i en verkstadshandbok jag har.

1984-1985 tillverkades 740 bla med förgasar motorn B230A
1986 fanns ej B230A längre utan endast B230K med en annan automatchoke förgasare.
1987 tillverkades inte 740 med förgasarmotorer mer fanns bla B230E och B230F istället.
1988 Fanns endast B230F motorn, nu med nytt bränslesystem och lambdastyrd katalysatorrening.

Under alla årtal fanns ett flertal olika motoraltenativ

För övrigt finns det ett flertal olika motorer till 700 serien.
Tex
D24
B28E
B280E
B280F
B230FT
B280FT(prototyp finns endast ett rullande ex vad jag vet)
Vet inte om 16 ventilsmotorn har nån särskilld beteckning?
Finns det nån B230ET också?

B230F finns med två olika typer av bränslesystem.

Kan ha fel me nån motor vid nåt årtal el nått, men detta är vad jag vet iallafall.

Alla 740 ska inte tankas med 98oktan, 740 finns i flera olika varianter med flera olika motorer och olika utrustningspaket.
Till B230F fanns också ett eftermarknads trimkitt i Volvos tillbehörskartalog med annat topp å lite grejer.

Min 740 GL 85 med B230A motorn tankade jag endast med 98oktan, när jag provtankade fullt med 95oktan i tanken knackade motorn högt vid hög växel, tar dock ingen skada, byter man ut ventilerna i cylinderhuvudet till nyare typ så går de köra 95oktan även med de motorerna utan knack.


huh?
10 427 Inlägg
2 mars 2010
#164
Bjornn skrev:
1984-1985 tillverkades 740 bla med förgasar motorn B230A
1986 fanns ej B230A längre utan endast B230K med en annan automatchoke förgasare.
1987 tillverkades inte 740 med förgasarmotorer mer fanns bla B230E och B230F istället.
1988 Fanns endast B230F motorn, nu med nytt bränslesystem och lambdastyrd katalysatorrening.

Nja, inte helt korrekt.

Istället för att gissa:

http://www.forumbilder.se/images/fd32009110859a5fa.jpg
http://www.forumbilder.se/images/5d320091110226c78.jpg
http://www.forumbilder.se/images/6d32009111116fb54.jpg
http://www.forumbilder.se/images/f7320091112252ed2.jpg


Smålänning
7 887 Inlägg
2 mars 2010
#165
endorfinslaven skrev:
Dave_C70 skrev:
twin_cam skrev:
Min 740 lyckas jag aldrig få över en liter per mil när jag kör hyfsat normalt. Brukar lamda runt 0,87...

Samma med min 940, den ligger på 0,85 blandat. Långkörning 0,7 ungefär, bilen har rullat ca 36.000 mil. Helt OK siffror enl mig. Hemligheten är service och underhåll. Många skiter ju i att serva, visst motorerna funkar ju men det syns ofta på bränsleföörbrukningen istället. Jag servar var 1000:e mil, då är det olja, filter och stift som byts.

MVH

Jag byter olja o filter ibland på 300mil o bara helsyntet inte drar min bil under 1,3 för det utan oftast runte 1,8-2liter...

Service är mer än olja och filter...

Jag byter med 1000-1500 mils intervall och häller alltid i prima mineralolja 10W/40.

Däremot byter jag tändstift 3000 mil, mäter kablarna (som är nya) vid varje tändstiftsbyte, kontrollerar lock och rotor, letar tjyvluft och avgasläckor, har ny lamdasond (bytesintervall 15k mil), byter luftfilter vid behov (blåser ur det varje oljebyte), ser till att ha frisk termostat, plockar ner och mjukar upp bromsarna vid varje service också, och kollar så dom inte ligger på.
Ser även till att det finns olja i låda och bakaxel...

Sen ökar ju förbrukningen med milen, och min har gått 47500 mil nu, så den ligger som sagt på 0,87 milen blandad... Men det duger smile
Går knappast åka billigare totalt sett smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Snål gnällspik
402 Inlägg
6 mars 2010
#166
Bensinförbrukning är inte allt. Många nya bilar med s.k. lågfriktionsmotorer drar mycket olja men lite bensin. Audi's motorer t.ex och tyvärr volvo 850...suck. Räknar man med kvalitetsolja för 150 kr/litern blir det mycket pengar!

Brukar motorerna i 740 dra olja?

Volvo S80 2,9.

Pan
6 mars 2010
#167
perzy skrev:
Bensinförbrukning är inte allt. Många nya bilar med s.k. lågfriktionsmotorer drar mycket olja men lite bensin. Audi's motorer t.ex och tyvärr volvo 850...suck. Räknar man med kvalitetsolja för 150 kr/litern blir det mycket pengar!

Brukar motorerna i 740 dra olja?

Ja enligt mig iaf vet ju inte hur bra skötta mina har blivit innan. Sen kör jag hårt med men säg typ 0.5-1L på 100mil. Mina 940 skulle jag tänka mig drar ngt sånt med jag anser det inte onormal smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 mars 2010
#168
Dave_C70 skrev:
Bjornn skrev:
760 1988- har inbyggda dimljus och extraljus.
Dimljusen är plaserade underst i 760 strålkastaren och överst i 940 strålkastaren samt är glasen annorlunda utformade.

Några påpekanden...

1. Både 760 och 940 har inbyggda dim- och extraljus.
2. Dimljuset är placerade på exakt samma ställe på både 760 och 940, alltså underst längst in mot grillen.

MVH

Fel! Som du ser skiljer strålkastarna och 760 har dimljusen överst

760:
https://www1.garaget.org/archive/38/37419/60083/60083-1311473.jpg

940:
https://www1.garaget.org/archive/13/12065/36716/36716-419352.jpg

Jonas

huh?
10 427 Inlägg
6 mars 2010
#169
perzy skrev:
Brukar motorerna i 740 dra olja?

Enligt min erfarenhet så drar de inte speciellt med olja, däremot kan de läcka wink

Tror jag fått fylla på c:a 2 liter på 5000 mil mellan oljebytena och det är väl ok.
Inget oljeläckage på den dock wink Edit: ..och ingen "fis"-körning heller tongue
Senast redigerat av steifan (6 mars 2010)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 mars 2010
#170
Min vinter 16vippare drar endel olja, bytte oljan i höstas, och har fyllt på sammanlagt 4 liter olja i den efter det roll

Jonas

4 637 Inlägg
8 mars 2010
#171
Nej, en gammal Volvo räknas inte som en oljetörstig bil men självklart borde det finnas undantagsexemplar.

volvo tic frälst
357 Inlägg
8 mars 2010
#172
min 740 drog 2,3liter milen i stadskörning som mest  roll

eftersom de flesta 740 är ''ungdomskörda'' och har gått 30000mil++ så är det inte så konstigt att de drar lite olja tongue men det går ju att renovera själv ganska billigt. det är ju inte raketfoskning att plocka isär en b230 precis tongue
Senast redigerat av mattestig (8 mars 2010)


2 266 Inlägg
8 mars 2010
#173
Volvo_Mannen skrev:
Dave_C70 skrev:
Bjornn skrev:
760 1988- har inbyggda dimljus och extraljus.
Dimljusen är plaserade underst i 760 strålkastaren och överst i 940 strålkastaren samt är glasen annorlunda utformade.

Några påpekanden...

1. Både 760 och 940 har inbyggda dim- och extraljus.
2. Dimljuset är placerade på exakt samma ställe på både 760 och 940, alltså underst längst in mot grillen.

MVH

Fel! Som du ser skiljer strålkastarna och 760 har dimljusen överst

760:
http://www1.garaget.org/archive/38/37419/60083/60083-1311473.jpg

940:
http://www1.garaget.org/archive/13/12065/36716/36716-419352.jpg

de där såg ut som udda lampor på bilen

svetsdiff !!!

79 Inlägg
7 april 2010
#174
min Volvo 745 Turbo Intercooler från 87 (B230FT) maskinen behöver åtminstone 1,54 på mestadels landsvägskörning, bör tillägga att det är en automatare och jag försöker köra så snålt som möjligt men iaf, tycker det är på tok för mycket? maskinen är nyrenoverad och framhjulslagren är bytta, bakhjulslagren också har jag för mig? men förstår endå inte hur jag får upp den i så hög förbrukning...


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 april 2010
#175
Mortalis skrev:
Ser där i den där faktarutan att de tankar på 98 oktan, hur många tankar sina 740s på 98 oktan då?
För jag minns med t.ex. VWs motorer som gick på 98 oktan att förbrukningen steg ganska mkt ändå om man drog i 95 istället, kanske samma grej me 740n då?

jag tankar bara 98 smile
kör jag den på 95 drar min mer

min plågas mycket å har inte bytt olja\oljefilter på 3 år
å min drar ca 1,1-1,2 liter milen vid min så kallade normalkörning  ( pedalen nånstans mellan halvgas å full konstant)
finns tillfällen då jag kör lugnt å då drar den ca 1,0 liter milen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 422 Inlägg
7 april 2010
#176
SimoniX skrev:
min Volvo 745 Turbo Intercooler från 87 (B230FT) maskinen behöver åtminstone 1,54 på mestadels landsvägskörning, bör tillägga att det är en automatare och jag försöker köra så snålt som möjligt men iaf, tycker det är på tok för mycket? maskinen är nyrenoverad och framhjulslagren är bytta, bakhjulslagren också har jag för mig? men förstår endå inte hur jag får upp den i så hög förbrukning...

Är avgasvärden ok? Något verkar lurt, ska ju kunna gå strax under litern landsväg


Renault spec "Electromekaniker"
109 Inlägg
7 april 2010
#177
945 ligger på 1,1blandad. Men den bästa bilen jag har haft va min 740 -88A. De är de bästa enligt mitt tyckte, det gamla och braiga sprutet. Körde hårt med den, gått 42k mil. Låg på 0,8-0,9 typ.

//David

79 Inlägg
7 april 2010
#178
cheffer skrev:
SimoniX skrev:
min Volvo 745 Turbo Intercooler från 87 (B230FT) maskinen behöver åtminstone 1,54 på mestadels landsvägskörning, bör tillägga att det är en automatare och jag försöker köra så snålt som möjligt men iaf, tycker det är på tok för mycket? maskinen är nyrenoverad och framhjulslagren är bytta, bakhjulslagren också har jag för mig? men förstår endå inte hur jag får upp den i så hög förbrukning...

Är avgasvärden ok? Något verkar lurt, ska ju kunna gå strax under litern landsväg

jaa avgasvärdena var bra, var på besiktningen här för någon vecka sen.


1 339 Inlägg
7 april 2010
#179
Bromsar som ligger på?


79 Inlägg
7 april 2010
#180
inte vad jag vet om iaf, blir att kolla det nu när jag byter till sommardäcken.



Sök