steifan skrev:
Mortalis skrev:
Ser där i den där faktarutan att de tankar på 98 oktan, hur många tankar sina 740s på 98 oktan då?
För jag minns med t.ex. VWs motorer som gick på 98 oktan att förbrukningen steg ganska mkt ändå om man drog i 95 istället, kanske samma grej me 740n då?
På de äldre förgasar och insprutningsmotorerna så var det 98 oktan fram tom årsmodell 1987 (1988 gick
de att köra på 95 oktan officiellt*, förgasarmotorerna försvann samma år).
B230F den "klassiska" (slö-) insprutningsmotorn (1987-1992) kan köras på lägst 91 oktan om jag ej minns fel.
* Enligt ett servicemeddelande från Volvo i en verkstadshandbok jag har.
1984-1985 tillverkades 740 bla med förgasar motorn B230A
1986 fanns ej B230A längre utan endast B230K med en annan automatchoke förgasare.
1987 tillverkades inte 740 med förgasarmotorer mer fanns bla B230E och B230F istället.
1988 Fanns endast B230F motorn, nu med nytt bränslesystem och lambdastyrd katalysatorrening.
Under alla årtal fanns ett flertal olika motoraltenativ
För övrigt finns det ett flertal olika motorer till 700 serien.
Tex
D24
B28E
B280E
B280F
B230FT
B280FT(prototyp finns endast ett rullande ex vad jag vet)
Vet inte om 16 ventilsmotorn har nån särskilld beteckning?
Finns det nån B230ET också?
B230F finns med två olika typer av bränslesystem.
Kan ha fel me nån motor vid nåt årtal el nått, men detta är vad jag vet iallafall.
Alla 740 ska inte tankas med 98oktan, 740 finns i flera olika varianter med flera olika motorer och olika utrustningspaket.
Till B230F fanns också ett eftermarknads trimkitt i Volvos tillbehörskartalog med annat topp å lite grejer.
Min 740 GL 85 med B230A motorn tankade jag endast med 98oktan, när jag provtankade fullt med 95oktan i tanken knackade motorn högt vid hög växel, tar dock ingen skada, byter man ut ventilerna i cylinderhuvudet till nyare typ så går de köra 95oktan även med de motorerna utan knack.