Köra utan fjädrar? Livsfarligt?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 november 2009 · 5 650 Inlägg

förstår inte att folk orkar gnälla .. när de finns snutar / bes gubbar som sätter stopp för de där så låt dom göra sitt jobb

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Rubert
12 maj 2010 · 242 Inlägg

Jävla vad mycke bråk de blev över detta då
Alla ha ju olika smak.
Spela ingen roll vad man gör, alltid stör de nån, är ju en smaksak de där.
Förstår inte vad de är å bråka om.

Ha åkt jävligt lågt men sällan helt utan fjädrar men visst de bli stötigt som fan, men de bli ju vad man gör de till, Livsfarligt va väl att ta i, de bli ju vad man gör de till, man få väl ta det lite piano i dom värsta gupperna. Men gärna nåt varv är ju att rekommendera, man vill ju ogjärna bli utan rygg innan man är 30 smile

Toyota Corolla "Kombi" (2003)
Volvo 145 (1971)
Bergholtzz
8 augusti 2011 · 50 Inlägg

Funderar me på att plocka fjädrarna är ju så kallat höjdrädd yikes wink

gamlingen
8 augusti 2011 · 5 198 Inlägg

MrEricsson skrev:
förstår inte att folk orkar gnälla .. när de finns snutar / bes gubbar som sätter stopp för de där så låt dom göra sitt jobb

Fast då kommer nästa tråd.. gnälltråd..

Oves_Bror
8 augusti 2011 · 456 Inlägg

Faran att åka helt stumt är ju när man träffar på ett gupp mitt i en kurva och däcken lättar från marken.
Behöver ju inte gå direkt fort för att det ska inträffa, men händer det i 70 så kan man ju hamna lite vartsomhelst......... Surt om man blir ihjälkörd bara för att nån annan är "körd"

Sen att trafikpolisen sätter körförbud för bilar utan fjädring kan ju va en annan tråkig sak roll

growing old is mandatory growing up is optional
myran Foto/Bilnörd
8 augusti 2011 · 1 541 Inlägg

Tar du bort fjädrarna gör du bilen helt klart trafikfarlig både för dig och andra i trafiken. Helt klart inget jag skulle rekomendera.

Då har du ju helt plötsligt inget som ser till att hjulen har kontakt med marken vid ojämnheter.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Mikke_I
8 augusti 2011 · 61 Inlägg

Stötdämparna sitter inte där i onödan: http://www.youtube.com/watch?v=5Mr-UgWr … re=related

Volvo_Mannen Volvoskadad
8 augusti 2011 · 6 017 Inlägg

Mikke_I skrev:
Stötdämparna sitter inte där i onödan: http://www.youtube.com/watch?v=5Mr-UgWr … re=related

Fast nu var det väl inte stötdämparna det var tal om?

Jonas
melodic_death_metal
8 augusti 2011 · 622 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Faran att åka helt stumt är ju när man träffar på ett gupp mitt i en kurva och däcken lättar från marken.
Behöver ju inte gå direkt fort för att det ska inträffa, men händer det i 70 så kan man ju hamna lite vartsomhelst......... Surt om man blir ihjälkörd bara för att nån annan är "körd"

Sen att trafikpolisen sätter körförbud för bilar utan fjädring kan ju va en annan tråkig sak roll

Nä men du förstår att alla här på garaget är superba bilförare och om däcken skulle lyfta så skulle chauffören kunna trycka ner däcken med skicklighet, viljekraft och envishet.

Alla tror att dem är så jäkla bra förare, men ta bort fjädrarna ni, när ni ändå är på g kan ni även ta bort bromsarna för att spara vikt. Alla vet att bromsar är för loosers och är man tillräkligt bra på att köra (vilket många verkar tro att dem är) så behöver man minnsan inga bromsar! Gummidäcken är förövrigt överskattat det med, gamla hederliga trähjul går utmärkt, och man kan producera dem själv! Så länge man "vet" vad man håller på med och kan sin bil så är ju trähjulen grymt bra, lite stötigt men det är coolt!

Till er som riskerar andras liv på vägarna hoppas jag innerligt att om olyckan är framme att det är ni som dör och inte personerna som ni krockat med!

becko
8 augusti 2011 · 95 Inlägg

Som många andra skrivit visst det kanske är en trafikfara, men vanligtvis tror jag inte att min 945 eller någon av mina sketna 240isar är något av en rally bil och inte fan blir dom väll det heller, men bara för att jag sänker bilen så kör man ju inte 200 med den för att man tror att väghållningen är bättre haha big_smile
det blir i stort sett raka motsatsen för mig.
Men det är fläsk att åka lågt och det går fort att kapa och det är kul att köra, oavsett ryggskott vid 30 års ålder så är det fördet ett skärt nöjje big_smile Vissa gillar det vissa gillar det inte smile

I rather go low and loud insted of fast and invisible
Volvo 945 Glt "Volvo 945" (1994)
Cyklop
9 augusti 2011 · 1 277 Inlägg

om ni är sugna på att ha en låg bil och även vara seriösa så kan dannej här på forumet vara till stor hjälp, ta en titt på hans 745:a. Visserligen skulle några kalla det överambitiöst men jag är ett fan av han arbete gällande väghållningen på hans bil.

Putteliten
9 augusti 2011 · 9 079 Inlägg

Om jag inte minns helt fel så förbjöd dom att regga in EPA traktorer bara för att dom ansåg att det var för farligt att köra utan fjädrig bak på dom. Var ganska många dödsolyckor med EPA traktorer på 90 talet vad jag kommer ihåg!

Cyklop
9 augusti 2011 · 1 277 Inlägg

Putteliten skrev:
Om jag inte minns helt fel så förbjöd dom att regga in EPA traktorer bara för att dom ansåg att det var för farligt att köra utan fjädrig bak på dom. Var ganska många dödsolyckor med EPA traktorer på 90 talet vad jag kommer ihåg!

det är lag på stel bakaxel på dagens a-traktorer det som skiljer är att epan behövde ju inte ha dubbla lådor och kunde komma upp i 90 km/t dagens a-traktorer har ju lag på dubbla lådor och varvar 6000 varv för att göra 30 km/t

Putteliten
9 augusti 2011 · 9 079 Inlägg

cykelpump skrev:

Putteliten skrev:
Om jag inte minns helt fel så förbjöd dom att regga in EPA traktorer bara för att dom ansåg att det var för farligt att köra utan fjädrig bak på dom. Var ganska många dödsolyckor med EPA traktorer på 90 talet vad jag kommer ihåg!

det är lag på stel bakaxel på dagens a-traktorer det som skiljer är att epan behövde ju inte ha dubbla lådor och kunde komma upp i 90 km/t dagens a-traktorer har ju lag på dubbla lådor och varvar 6000 varv för att göra 30 km/t

EPA traktor förbjöds 1975. Den skulle vara byggd med enkel växellåda spärrad så endast 1 och 2 kan användas och den SKA ha stumt monterad bakaxel. Dessa kunde man bruka i hastigheter upp till i alla fall 70-80 km/tim men det fuskades med spärrarna så dom kunde köras som en vanlig bil och därför orsakades olyckor med att dom bl.a studsade av vägen

A-traktor som man kan regga idag får reggas med antingen fjädrad eller stumt monterad bakaxel. Men vem fan är så dum och reggar med stum axel? Den ska dessutom vara utrustad med dubbla växellådor den ena spärrad på 1ans växel och sen ha upp till 4 växlar på den andra lådan, bilen ska dessutom vara utrustad på så sätt att man ska strypa motorns insugskanaler eller montera en varvtalsregulator så att motorn endast varvar 90% utav bilens orginal utsatta maxvarv.

Cyklop
9 augusti 2011 · 1 277 Inlägg

så var det ja, längesen man kolla sfro:s handbok

dennizlundh
22 augusti 2011 · 33 Inlägg

Jag åker utan fjädrar i min 240 cab , och det är inga problem visst när man ligger i 130-140 så börjar det studsa och fara , lite obehagligt ibland. Men kör man lungt är det ju inga problem.

Opel Ascona B "Farsans" (1976)
freddy_82 Truckreparatör
22 augusti 2011 · 221 Inlägg

Bilprovningen kräver 2cm fjädringsväg. Sen kanske det inte kollas så ofta.

Jag har ägt och kört en bil utan fjädrar inget jag vill göra om. stötigt som få och dålig väghållning. bilen byggdes sedan om så den klarade besiktingskravet på 2cm fjädringsväg. höjd skillnaden blev 1,4cm.  bilen det handlar om är min gamla svarta amazon som ligger på min sida.

Sen är det omöjligt för någon att sitta o säga att: "jag körs så bra så jag kan ha en bil som är farlig". men det finns andra på vägen också!! Som ställa till det för dig så du behöver göra en undanmanöver m.m. Så det handlar inte bara om hur bra du tror att du är. sen finns det älg fast du/ni tror väl att ni kan köra under älgen. Lycka till wink

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
JFfoto
11 april 2012 ·

Jag funderar att ta bort mina fjädrar, men det syns ju på långa vägar att man har det, så risken att bli stoppad ökar ju lite.

Vad händer då? körförbud och ombesiktning vet jag, men böter? får man det eller bara ombesiktning?

KHRacing
11 april 2012 ·

evilaudio skrev:
åk till bilprovningen utan fjädrar så får ni se va som händer. kan nästan lova att de blir "spanskaflaggan" direkt.

Skall vi dock SKOJJA TILL DET LITE (stora bokstäver så att alla fattar)  så finns det ju
faktiskt många bilmodeller som INTE har fjädrar i orginal ens big_smile

KHRacing
11 april 2012 ·

cykelpump skrev:

Putteliten skrev:
Om jag inte minns helt fel så förbjöd dom att regga in EPA traktorer bara för att dom ansåg att det var för farligt att köra utan fjädrig bak på dom. Var ganska många dödsolyckor med EPA traktorer på 90 talet vad jag kommer ihåg!

det är lag på stel bakaxel på dagens a-traktorer det som skiljer är att epan behövde ju inte ha dubbla lådor och kunde komma upp i 90 km/t dagens a-traktorer har ju lag på dubbla lådor och varvar 6000 varv för att göra 30 km/t

Hmm... alla framhjulsdrivna a-traktorer då?? Måste de okså ha stel bakaxel  *** I R O N I ***

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang