7341
Sök

Lite utan för förumet, men nån kanske kan hjälpa till, Hemma förstärkare mm.

stahre
24 oktober 2009
Trådstartare
Tja, Vet att detta är lite utanför forumet men antar att nån av er bilstereo hajar kan hjälpa till. Syrrans kille ringde och sa att han kopplat ihop 4 st högtalare på 2 kanaler på hemma stereon. Det är en Sony stereo som har ett par år på nacken, kanske 5 men kostade ganska mkt när den köptes. Det är alltså en sån med 4-cd växlare och tape på, ingen reciever som man kopplar till förstärkare...
Han har nu kopplat in dom högtalare som hör till, 3-vägs med 6,5" bas med ett par ganska mkt kraftigare och större 3-vägs med dubbla 10" basar med mellan register och diskant.
Han har alltså kopplat in alla 4 högtalare på dom två kanaler i stereo, och jag undrar hur det blir med Belastning och så? Och om detta kan skada förstärkaren (står inget på den om hur lågt den kan lastas)
(tycker inte han ska ha så alls med tanke på att det måste låta skit med så olika element och när man inte kan reglera olika volym osv. tongue)
Mvh
Senast redigerat av stahre (24 oktober 2009)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 oktober 2009
stahre skrev:
Tja, Vet att detta är lite utanför forumet men antar att nån av er bilstereo hajar kan hjälpa till. Syrrans kille ringde och sa att han kopplat ihop 4 st högtalare på 2 kanaler på hemma stereon. Det är en Sony stereo som har ett par år på nacken, kanske 5 men kostade ganska mkt när den köptes. Det är alltså en sån med 4-cd växlare och tape på, ingen reciever som man kopplar till förstärkare...
Han har nu kopplat in dom högtalare som hör till, 3-vägs med 6,5" bas med ett par ganska mkt kraftigare och större 3-vägs med dubbla 10" basar med mellan register och diskant.
Han har alltså kopplat in alla 4 högtalare på dom två kanaler i stereo, och jag undrar hur det blir med Belastning och så? Och om detta kan skada förstärkaren (står inget på den om hur lågt den kan lastas)
(tycker inte han ska ha så alls med tanke på att det måste låta skit med så olika element och när man inte kan reglera olika volym osv. tongue)
Mvh

Antar han har dragit sladdarna så at högtalarna är parallellt kopplade, dvs han har dragit kablar från båda högtalarna rakt in på anslutningsplinten.

Då kan det vara skadligt i längden om han spelar högt ofta. Men på någorlunda normal volym klarar det sig nog.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

stahre
24 oktober 2009
Trådstartare
okej precis så jag menar. Då vet jag tack:D

4 693 Inlägg
24 oktober 2009
Jag hade 12 st högtalare av alla dess slag. Olika storlekar och ohmtal. ALLT detta paralellkopplades till min gamla (2-3 år då) hemstereo (inbyggd cd osv) på 2x125 watt max. SABA var märket på den smile

Den blev rätt varm och spelade inget vidare, men det gick och det är det viktigaste. Den gick alltså inte sönder.

Detta gjorde jag för kanske 10 år sen då jag inte kunde ett jota om stereo. Så gnäll inte på mig nu smile

Booyakasha!

Slav
1 454 Inlägg
24 oktober 2009
Tackar vet ja Hemmabio förstärkare med 7.1 wink men som trådskaparen skrev så är de väl inge vidare bra att koppla som han gjort.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

21 761 Inlägg
24 oktober 2009
Frågan är ju vilken impedans varje högtalarlåda har, om det är 8 Ohm på alla så blir det 4 Ohms belastning till varje kanal och det ska de flesta förstärkare tåla om de inte är väldigt gamla. Ifall det rör sig om 4 Ohms impedans på alla högtalarlådor så blir belastningen 2 Ohm för varje kanal, då bör man egentligen inte spela alls.

Fast som jonash skrev så kan det dock fungera om man spelar med normal volym. smile

stahre
24 oktober 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Frågan är ju vilken impedans varje högtalarlåda har, om det är 8 Ohm på alla så blir det 4 Ohms belastning till varje kanal och det ska de flesta förstärkare tåla om de inte är väldigt gamla. Ifall det rör sig om 4 Ohms impedans på alla högtalarlådor så blir belastningen 2 Ohm för varje kanal, då bör man egentligen inte spela alls.

Fast som jonash skrev så kan det dock fungera om man spelar med normal volym. smile

Det var lite så jag tänkte... Kom hem hit precis nyss och kollade, dom små högtalarna alltså 6,5" är på 4 ohm och dom stora på  ohm.... kan inte räkna sånt men har alltså petat in en 8 ohms och en 4 ohms högtalare med högtalarkablarna rakt in i anslutningarna.

21 761 Inlägg
24 oktober 2009
Det blir ca 2,7 Ohms belastning på varje kanal. Volymkontrollen bör alltså användas med måtta, men helst inte alls. smile

När man räknar på olika motstånd som parallellkopplas så gäller formeln 1/R+1/R+........=1/Rtot. För att få reda på Rtot så tar man 1/(1/Rtot). Exempel:

8 Ohm och 4 Ohm parallellkopplas. Då blir det:

1/8+1/4=1/Rtot
0,125+0,25=1/Rtot
0,375=1/Rtot
Rtot=1/0,375
Rtot=2,6666666666 osv
Senast redigerat av Drönirettab (24 oktober 2009)

stahre
24 oktober 2009
Trådstartare
okej tack så mkt batterinörd, pappa blir nog lack om hans svärson spelar sönder hans fina hifi utrustning:P blir till och använda bara dom stora högtalarna, vilket låter bättre än att blanda:P

Sök