5124
Sök

Gör jag fel genom att inte betala?

979 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Min mammas & hennes sambos vän har varit snäll mot mig o sålt massa delar m.m till min bil när det har kärvat. i Fredags ringde jag honom och sa

Jag: Hej, jag undrar om du skulle vilja göra mig en tjänst o lägga om några däck till mig?
Han: Ja visst, lördag eftermiddag.

Jag kommer dit. Hans maskin är det ngt vajsing med, när vi lägger om den sista fälgen så tuggar maskinen i fälgkanten. Köpte dom fälgarna 2 dagar tidigare utan en enda skråma nånstans på fälgarna ska tilläggas. Märket blir nån cm långt, gick ju att slipa till lite snyggt, när däcket sitter på plats så syns det ju knappt, men endå!! Fanns inget märke där innan förens hans maskin j*vel gjorde ett märke.

Han säger: skit, det är inte första gången denna mskinen gör såhär. Tyvär har det hänt tidigare men jag trodde inte att det skulle hända just nu. Sånt man aldrig vet

Jag blir helt paff, han visste om att maskinen kan göra så. Endå tar han emot mina fälgar som jag nydligen köpt. Han erbjuder sig inte att fixa till det lr nånting, utan ist säger han.

"jag ska ha 150:- per plåt fälg & 250:- per Alufälg för byte & balansering. Och det är kompis pris!!"

Hur har man mage till det?! Ta sånna humana priser för byte av några däck? pluss att han repade min fälg. Han är dyrare än vad en vit-däckverkstad är, pluss att en verkstad hade ersatt skadan på min fälg.

Så nu till min fråga, gör jag fel som vägrar att betala?! Trots allt bad jag honom om en tjänst så det va inte ens tal om några pengar. Sen vill jag inte betala pga skadad. Vad säger ni? fel lr rätt?

Hpc

2 911 Inlägg
25 oktober 2009
Betala för dig så har du gjort rätt iallafall.
Sen åker du till en annan firma med fälgen och frågar om pris på lagning, be att få det på papper.

Ta med pappret till herrn med däckmaskin från helvetet och visa lappen.

Sen vet du vilka som är dina vänner/bekanta/pålitbara personer.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 oktober 2009
Tycker du ska betala och lära dig en läxa. Vilket är: Kom alltid överense om ett pris INNAN.
Sen att hans maskin förstört din fälg är inte mkt att göra åt, det är bara att skylla sig själv när man anlitar någon svart.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 oktober 2009
Nae jag skulle nog inte velat betala, jag skulle däremot krävt att fälgen fixades! Det var riktigt svin dyrt, jag brukar ge ca 100kr på vit däck verkstad, och när min polare kränger och balanserar när han har tid så brukar han inte ta något för det, om jag inte tvingar på honom nån 50 lapp:P

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

284 Inlägg
25 oktober 2009
Decibel skrev:
Sen åker du till en annan firma med fälgen och frågar om pris på lagning, be att få det på papper.

+1

/Aga_Diff

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

blacken
25 oktober 2009
Det är ju lite "gungor och karuseller" i det verkar det som, i och med att han tydligen har varit generös mot dig vid tidigare affärer, där du tydligen inte varit så "kontant" som det heter. Och skadan på fälgen blev av en mindre nästan osynlig sort. Å andra sidan så har man även som en "kompis", ett ansvar för en annans grejor, och skadar man dom så är det inte mycket att snacka om, bara att bita i det sura äpplet och stå för allt själv. Om man är hederlig det vill säga..

5 089 Inlägg
25 oktober 2009
150 spänn dyrt för en montering? vilken värld lever du i? Och om det var dyrare än vitt kunde du ju gjort det vitt och få garanti på grejjorna också?

\Lindgren

979 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:
150 spänn dyrt för en montering? vilken värld lever du i? Och om det var dyrare än vitt kunde du ju gjort det vitt och få garanti på grejjorna också?

150:- st för plåtfälg & 250:- st för alufälg. Ja det är dyrt. 100:- alufälgen betalar ja på verkstad.

Hpc

979 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Decibel skrev:

Nu va det ju så att han visste om att maskinen kan tugga i fälgen vilket han igentligen borde sagt. Isåfall hade jag ju kunnat välja att gå till ngn annan? En seriös däck firma hade ersatt skadorna, denna killen vägrar stå för sig. Han tkr att om en fälg skadas i maskinen så är inte det hela världen. Och ska jag då betala för däckbyte samt skador för min fälg som han har gjort? Om han vägrar betala för mig så kan ju jag vägra betala för honom?! även om vi känner varan så står man för vad man orsakar tkr ju jag. Hade läget varit tvärt om hade jag iaf iersatt hans fälg eftersom jag visste att maskinen gör som den gör lr rådgivit han till någon annan!

Hpc

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
26 oktober 2009
Att kontakten blir infekterad efter detta är ju tydligt, frågan är bara hur infekterat du vill ha det. Betalar du inte kommer personen givetvis ta det mycket negativt, vilket brukar komma fram i skitsnack bakom ryggen. Så fråga dig själv vad som är viktigast, kompis eller pengar.

Sen kan du alltid se om ni inte  kan lösa det på något annat sätt än pengar så känns det troligen bättre, dvs tjänster och gentjänster...

2 982 Inlägg
26 oktober 2009
Om du betalar för att få dina grejer förstörda är du blåst.

4 001 Inlägg
26 oktober 2009
Är du säker på att han menar 250kr/fälg? i så fall är det svindyrt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Fisketokig
2 997 Inlägg
26 oktober 2009
Svartjobb en lördag så priserna är väl inte extrema.

Som alltid, be om pris INNAN.

Han var snäll och ställde upp en lördag och gav dig ett knappt synbart märke. Vem vet vad han offrade för att ta sig tid med dina grejor.

Är det inte mer pengar så betala...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Olika
907 Inlägg
26 oktober 2009
Andreas_Teodorsson skrev:
Varför inte göra bytet själv?

Då vet man ju att det blir rätt gjort! tongue

Skulle inte ens kunna tänka tanken o lämna in för att byta däck! smile

Thats my opinion! smile

Det är inte alla som har maskiner för att lägga om däck hemma, däremot kanske för att byta hjul...

Mvh
Fredrik

979 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
sirmiro skrev:
Att kontakten blir infekterad efter detta är ju tydligt, frågan är bara hur infekterat du vill ha det. Betalar du inte kommer personen givetvis ta det mycket negativt, vilket brukar komma fram i skitsnack bakom ryggen. Så fråga dig själv vad som är viktigast, kompis eller pengar.

Sen kan du alltid se om ni inte  kan lösa det på något annat sätt än pengar så känns det troligen bättre, dvs tjänster och gentjänster...

Så vad du menar är att jag ska acceptera att få en fälg skadad samt betala? betala kan jag tänka mig att göra, men då ska ju han givetvis betala min fälg.Annars anser jag att vi allt kan kvitta. Han skadar min fälg och jag får däck omlagda. Eftersom att han visste at tmaskinen kunde göra så då borde jag blivit informerad så att jag kunde valt att gå till ngn annan!!! För så gör man när man är vänner lr???! De är den lösningen ja kan se...

Hpc

979 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Är du säker på att han menar 250kr/fälg? i så fall är det svindyrt.

250kr st/per fälg.

Hpc

827 Inlägg
26 oktober 2009
lyssna nu på mig! såna typer ska inte få betalt okey om han visade lite hänsyn elle va man ska säga ang skadan. men att han skippar det och ska ha 250 per fälg e han helt dum i huvet be han fixa din repa så betalar du annars e ni kvitt! SÅ HADE JAG GJORT OCH DET ÄR RÄTTVIST

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

Olika
907 Inlägg
26 oktober 2009
Hur stor är skadan, syns den och vad är det för fälgar ?
Bilder ?

Mvh
Fredrik

1 915 Inlägg
26 oktober 2009
Det låter väldigt dyrt med 250kr/fälg.
Sist betalade jag 300kr för 4st alu fälgar på Euromaster för demontering av gamla däck och montering av nya däck inkl balansering samt montering på bilen.

OM du ska betala han för jobbet, så ska även han ersätta dig för skadan på fälgen.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök