Kicker zx460 vilken bas och vilken tjocklek på kablar

lordhelmet
28 oktober 2009 · 9 Inlägg

Tja!  Jag har en gammal kickerzx460 som jag tänkte börja använda. Tänkte koppla den med en bas som kan ge 2ohm så jag får ut mer effekt ( 2x4ohm talspolar, 2x2ohm talspolar eller rent av bara 2ohm ) mono alltså. http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2792118 Lite info om steget.

Vilken bas skulle passa bra för prisklassen 1000-1700kr ? Och vilken tjocklek av kablar bör jag använda ? 

Är lite nybörjare med det här och läst att det ska gå att koppla ett element med 2x4 ohms talspolar så att det blir 2ohm smile

Tacksam för svar smile

//Henke
dbakuten TEAM dBAkuten
28 oktober 2009 · 865 Inlägg

Kabel så räcker det med 10-20mm2 till steget.

Bas så kolla efter en Kicker Comp VR 12" 2x2ohms för steget bör inte lasatas under 4ohm mono.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
lordhelmet
28 oktober 2009 · 9 Inlägg

Okej det verkar vettigt smile Ska kolla det ! Btw någon som vet om det äns går att koppla så det blir mono på detta steg ? Står ju bridge från -+-+-+-+ och -+-+-+-+ var för sig. Går det att dra hela vägen från ena - till andra + ?

Hoppas jag inte gjorde det för virrigt smile

//Henke
kalle_kalle
29 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

vi gör såhär

  kanal ett      kanal 2     kanal 3    kanal 4
  +       -        +      -       +    -    +      -


plus från kanal ett till minus på kanal två (en talspole/bas)


plus från kanal tre till minus på kanal fyra (en talspole/bas)

om du kopplar så så ska du brygga (men på mitt steg bara för att klura till det ska man bara koppla som vanligt och bara skita i dom kanalerna som man inte vill använda men på nyare steg är det så man ska koppla, plus från ena kanalen och minus från en annan)
(och JA det är enligt instruktionsboken men då är mitt steg 20 år gammalt å)

lordhelmet
30 oktober 2009 · 9 Inlägg

Okej, tackar för svar smile Mitt steg är väl mer än 10år gammalt iaf smile Ska nog göra såhär att jag använder 16mm2 kablar, och att jag kommer använda två basar.

En liten notis är också att jag tycker det är grymt att steget faktiskt ger ut mer effekt än vad som står i papperna smile

//Henke
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang