Vill köra 1080p från dator till TV, hur göra? [PROBLEM LÖST]

Mr_EmCom Med.lem
31 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Ska flytta hemmifrån nu i December och vill ha ett sjysst "mediasystem"

Jag tittar inte alls mycket på TV, tankar allt jag behöver...

Till frågorna.

Vad behöver jag? tongue

Vilken TV?
Samt vad behöver jag göra åt min dator?
Det laggar när man kör tex assasins creed på mellan/hög så nånting måste uppgraderas. Kör 720p på datorn och det funkar OK.

http://i36.tinypic.com/ak8hh3.jpg

Har tittar runt like och det finns grafikkort från bara nån 5hundrig upp till 1500 med vad jag kan se samma prestanda på pappret. Vad är det som skilljer egentligen?

http://www.netonnet.se/art/dator/datork … 23817,4037) 500:-
http://www.netonnet.se/art/dator/datork … 25089,4037) 3400:-

Tacksam för svar!


UPDATE!
Har köpt saker, men det lirar inte som det ska på stora filmer, fortsättning sidan 3.

Senast redigerat av Mr_EmCom (14 november 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
yellowbird
31 oktober 2009 · 61 Inlägg

du behöver en TV med HDMI ingång och ett grafikkort med HDMI utgång och en sladd att ha i mellan

MilleN
31 oktober 2009 · 9 108 Inlägg

TVn ska även stödja Full HD (1080p). Det kräver lite datakraft att köra 1080p men med nya prylar är det inga problem.

TS_quattro fyrkrafsare
31 oktober 2009 · 1 443 Inlägg

yellowbird skrev:
du behöver en TV med HDMI ingång och ett grafikkort med HDMI utgång och en sladd att ha i mellan

inte riktigt, det räcker gott med ett grafikkort som har en DVI-utgång (den breda vita, den blå är VGA) och en kabel med HDMI i ena änden och en DVI i den andra, min 15 meters supra-kabel DVI-HDMI gick lös på 1300 spänn, men då är den skärmad mot störningar. det finns billigare kablar med de är sällan skärmade eller certifierade och det kan räcka att dra kabeln förbi ett vägguttag för att du ska få bildstörningar. efter egen erfarenhet duger ett ATI X1950XT PCi-express alldeles utmärkt för att köra mkv filer i 720p helt utan hack, frysningar etc. har för närvarande ett nvidia 8800GTS som drar 1080p mkv utan problem med 3 gig ram och en gammal amd opteron 2GHz processor, så nej, det behöver inte vara speciellt dyrt och ditt kort måste inte alls ha HDMI-utgång.

edit: ser att du redan har ett soundblaster x-fi, det borde klara att hantera ljudet på ett bra sätt

Senast redigerat av TS_quattro (31 oktober 2009)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Mr_EmCom Med.lem
31 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

MilleN skrev:
TVn ska även stödja Full HD (1080p). Det kräver lite datakraft att köra 1080p men med nya prylar är det inga problem.

Men det är just de, vad behöver jag. Är inte så insatt i det.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
31 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

TS_quattro skrev:

yellowbird skrev:
du behöver en TV med HDMI ingång och ett grafikkort med HDMI utgång och en sladd att ha i mellan

inte riktigt, det räcker gott med ett grafikkort som har en DVI-utgång (den breda vita, den blå är VGA) och en kabel med HDMI i ena änden och en DVI i den andra, min 15 meters supra-kabel DVI-HDMI gick lös på 1300 spänn, men då är den skärmad mot störningar. det finns billigare kablar med de är sällan skärmade eller certifierade och det kan räcka att dra kabeln förbi ett vägguttag för att du ska få bildstörningar. efter egen erfarenhet duger ett ATI X1950XT PCi-express alldeles utmärkt för att köra mkv filer i 720p helt utan hack, frysningar etc. har för närvarande ett nvidia 8800GTS som drar 1080p mkv utan problem med 3 gig ram och en gammal amd opteron 2GHz processor, så nej, det behöver inte vara speciellt dyrt och ditt kort måste inte alls ha HDMI-utgång.

edit: ett separat ljudkort är dock att rekommendera, ett 7.1 kompatibelt kort från t.ex Creative kostar några hundralappar och avlastar det övriga systemet enormt.

Okej, det låter ju bra, men om du kollar på bilden jag skickade med. Vad ser det ut som jag behöver uppgradera?

Mitt kort har 2st DVI utgångar. Men då funkar det inte med ljud va? Som det gör om man kör HDMI?
Men rent bildmässigt blir det alltså ingen skilland mellan HDMI - HDMI och DVI - HDMI?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
TS_quattro fyrkrafsare
31 oktober 2009 · 1 443 Inlägg

det blir ingen skillnad på det viset, är ju bara att välja en lämplig upplösning 1280x720 = 720p 1920x1080 = 1080p ljudet får du dra med en separat kabel till tv:n (eller ännu hellre en förstärkare) då inga grafikkort jag vet om kan hantera ljud i dagens läge, grafikkortet är kanske i underkant men bör orka, om inte annat så går det ju att handla kabel först då du behöver en sån i vilket fall och testa, orkar det inte så får du väl byta upp dig till ett starkare grafikkort.

edit: eller så tar du den enkla vägen och skaffar en TviX (eller liknande) multimedia-spelare

Senast redigerat av TS_quattro (31 oktober 2009)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Mr_EmCom Med.lem
31 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

TS_quattro skrev:
det blir ingen skillnad på det viset, är ju bara att välja en lämplig upplösning 1280x720 = 720p 1920x1080 = 1080p ljudet får du dra med en separat kabel till tv:n (eller ännu hellre en förstärkare) då inga grafikkort jag vet om kan hantera ljud i dagens läge, grafikkortet är kanske i underkant men bör orka, om inte annat så går det ju att handla kabel först då du behöver en sån i vilket fall och testa, orkar det inte så får du väl byta upp dig till ett starkare grafikkort.
edit: eller så tar du den enkla vägen och skaffar en TviX (eller liknande) multimedia-spelare

Och vad rekomederas då? Som sagt så kan jag inte lira lite mer krävande spel på high..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
31 oktober 2009 · 999 Inlägg

MilleN skrev:
Det kräver lite datakraft att köra 1080p men med nya prylar är det inga problem.

Det krävs inte alls mycket av datorn om man köper ett grafikkort som klarar HD-avkodning. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s … is_inkmoms

Min gamla dator är 6 år gammal, en AMD 2500+ nForce 2 rigg, klarar 1080 helt utan lagg tackvare ett billigt ATI HD2400 kort.

TS_quattro fyrkrafsare
31 oktober 2009 · 1 443 Inlägg

instämmer, ATi:s HD kort är de som verkar funka bäst för film etc, behövs inte ens nåt trams med att klona bild och så vidare, bara dra igång tv:n så ploppar bilden igång direkt. ATi:s HD kort är speciellt framtagna för att användas i HTPC och funkar alltså utmärkt för filmvisning i HD (720p/1080p)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Mr_EmCom Med.lem
31 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Tack för svaren!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Andreas 940 -utan 940
31 oktober 2009 · 1 728 Inlägg

Tänk även på att det finns olika snabba minnen på grafikkorten, GDDR5 är snabbare än GDDR3.

Mr_EmCom Med.lem
31 oktober 2009 · 3 759 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Tänk även på att det finns olika snabba minnen på grafikkorten, GDDR5 är snabbare än GDDR3.

Ju snabbare detstå bättre som vanligt antar jag?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Andreas 940 -utan 940
31 oktober 2009 · 1 728 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Andreas 940 skrev:
Tänk även på att det finns olika snabba minnen på grafikkorten, GDDR5 är snabbare än GDDR3.

Ju snabbare detstå bättre som vanligt antar jag?

Ja, iaf eftersom du verkar vilja maxa grafiken i spel.
Det vanliga är att grafikkort säljs med 512MB snabbt minne eller 1GB långsamt minne, sen finns det dyrare kort som har mycket av det snabba minnet.
Bara så du är medveten om att ett kort med 512MB kan vara snabbare än ett med 1GB.

KJoensson
1 november 2009 · 273 Inlägg

Visserligen har du redan fått svar på frågan men..

www.sweclockers.se

Ett bra forum där man hittar svar om allt som har med datorer och dess tillbehör att göra smile

EDIT: stavfel

Senast redigerat av ArizonaEagle (1 november 2009)

Mr_EmCom Med.lem
1 november 2009 · 3 759 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Mr_EmCom skrev:

Andreas 940 skrev:
Tänk även på att det finns olika snabba minnen på grafikkorten, GDDR5 är snabbare än GDDR3.

Ju snabbare detstå bättre som vanligt antar jag?

Ja, iaf eftersom du verkar vilja maxa grafiken i spel.
Det vanliga är att grafikkort säljs med 512MB snabbt minne eller 1GB långsamt minne, sen finns det dyrare kort som har mycket av det snabba minnet.
Bara så du är medveten om att ett kort med 512MB kan vara snabbare än ett med 1GB.

Jo har sett det och misstänkte att det var nått lurt med de:P

Men vad är det minnet bra för då?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
1 november 2009 · 3 759 Inlägg

ArizonaEagle skrev:
Visserligen har du redan fått svar på frågan men..

www.sweclockers.se

Ett bra forum där man hittar svar om allt som har med datorer och dess tillbehör att göra smile

EDIT: stavfel

Jo jag vet, har kollat mycket där men har inte orkat regga mig. Tack för tipset!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
volvoentusiasten
1 november 2009 · 4 005 Inlägg

Ville bara tipsa om ett riktigt bra mediasystem som heter Xbox Media Center. xbmc.org

Den är gjord för enkel navigering på en stor skärm utan mus och är supersnabb och klarar av att spela filmer utan att packa upp dem.

http://xbmc.org/wordpress/wp-content/gallery/mediastreamnew/mstream1.jpg
http://xbmc.org/wordpress/wp-content/gallery/mediastreamnew/mstream2.jpg
http://xbmc.org/wordpress/wp-content/gallery/mediastreamnew/screenshot068d.jpg

Mr_EmCom Med.lem
1 november 2009 · 3 759 Inlägg

linuslinje skrev:
Ville bara tipsa om ett riktigt bra mediasystem som heter Xbox Media Center. xbmc.org

Den är gjord för enkel navigering på en stor skärm utan mus och är supersnabb och klarar av att spela filmer utan att packa upp dem.

http://xbmc.org/wordpress/wp-content/ga … tream1.jpg
http://xbmc.org/wordpress/wp-content/ga … tream2.jpg
http://xbmc.org/wordpress/wp-content/ga … ot068d.jpg

Jag förstår inte, hur hjälper det mig?
har för övrigt aldrig ägt en konsol, och räknar inte med att köpa heler.. tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mortalis VW-nörd?
1 november 2009 · 4 332 Inlägg

Det gamla media centret kan inte heller spela 1080p för att hårdvaran i Xboxen är för dålig...
Personligen tycker jag du kan köpa dig en Popcorn hour, typ A-110, kostar väl cirka 2200kr, vilket blir billigare än om du ska börja uppgradera din dator, och är lika stor som två dvdfodral i tjocklek kanske, lite större på bredden och drar 25 watt när den kör full-hd (lycka till o få en dator att dra så lite).
Kopplas med fördel in i TVn med den medföljande HDMI- kabeln och du kan stoppa i valfri 3.5 tums SATA- disk, eller koppla till en extern i USB- kontakterna, alternativt göra som jag och streama allt från servern.

Det tycker jag iaf är den enklaste, och smidigaste lösningen för din del, men annars så stämmer de dom tidigare sagt, kolla att gfx kortet kan avkoda HDTV (står i specifikationerna för korten) sen ska din processor klara av det såvitt jag vet


PS. har du dina filmer nedpackade i .rar arkiv så kan du med fördel ladda ner gratisprogrammet Llink och köra via t.ex. ett USB- minne på popcornen, slipper du packa upp filmerna från .rar- arkiven

Senast redigerat av Mortalis (1 november 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang