Vill köra 1080p från dator till TV, hur göra? [PROBLEM LÖST]

volvoentusiasten
1 november 2009 · 4 005 Inlägg

Mortalis skrev:
Det gamla media centret kan inte heller spela 1080p för att hårdvaran i Xboxen är för dålig...
Personligen tycker jag du kan köpa dig en Popcorn hour, typ A-110, kostar väl cirka 2200kr, vilket blir billigare än om du ska börja uppgradera din dator, och är lika stor som två dvdfodral i tjocklek kanske, lite större på bredden och drar 25 watt när den kör full-hd (lycka till o få en dator att dra så lite).
Kopplas med fördel in i TVn med den medföljande HDMI- kabeln och du kan stoppa i valfri 3.5 tums SATA- disk, eller koppla till en extern i USB- kontakterna, alternativt göra som jag och streama allt från servern.

Det tycker jag iaf är den enklaste, och smidigaste lösningen för din del, men annars så stämmer de dom tidigare sagt, kolla att gfx kortet kan avkoda HDTV (står i specifikationerna för korten) sen ska din processor klara av det såvitt jag vet


PS. har du dina filmer nedpackade i .rar arkiv så kan du med fördel ladda ner gratisprogrammet Llink och köra via t.ex. ett USB- minne på popcornen, slipper du packa upp filmerna från .rar- arkiven

Håller med, Popcorn hour är riktigt trevlig, fungerar och bililg!

ang xbox media center så syftade jag på PC-versionen, inte den 10 åriga gamla xbox-maskinen, visserligen så ska man kunna köra 720p på xbox1 genom någon speciell codec och en annan skärmkabel men själv har jag aldrig fått det att  fungera.

Mortalis VW-nörd?
1 november 2009 · 4 332 Inlägg

linuslinje skrev:

Mortalis skrev:
Det gamla media centret kan inte heller spela 1080p för att hårdvaran i Xboxen är för dålig...
Personligen tycker jag du kan köpa dig en Popcorn hour, typ A-110, kostar väl cirka 2200kr, vilket blir billigare än om du ska börja uppgradera din dator, och är lika stor som två dvdfodral i tjocklek kanske, lite större på bredden och drar 25 watt när den kör full-hd (lycka till o få en dator att dra så lite).
Kopplas med fördel in i TVn med den medföljande HDMI- kabeln och du kan stoppa i valfri 3.5 tums SATA- disk, eller koppla till en extern i USB- kontakterna, alternativt göra som jag och streama allt från servern.

Det tycker jag iaf är den enklaste, och smidigaste lösningen för din del, men annars så stämmer de dom tidigare sagt, kolla att gfx kortet kan avkoda HDTV (står i specifikationerna för korten) sen ska din processor klara av det såvitt jag vet


PS. har du dina filmer nedpackade i .rar arkiv så kan du med fördel ladda ner gratisprogrammet Llink och köra via t.ex. ett USB- minne på popcornen, slipper du packa upp filmerna från .rar- arkiven

Håller med, Popcorn hour är riktigt trevlig, fungerar och bililg!

ang xbox media center så syftade jag på PC-versionen, inte den 10 åriga gamla xbox-maskinen, visserligen så ska man kunna köra 720p på xbox1 genom någon speciell codec och en annan skärmkabel men själv har jag aldrig fått det att  fungera.

Aha, jo den nya xboxen ska klara de, men de e smidigaste är nog ändå å lira en popcorn tycker ja fortfarande smile Betalar ju sig, elförbrukningsmässigt, efter säkert 10 år också! hehe

MilleN
1 november 2009 · 9 108 Inlägg

Jo en Popcorn är ju mer prisvärd än en bluray-spelare t.ex. men är det mycket bättre än att koppla tvn till datorn med en kabel? Energisnålheten skiter jag i, datorn står ju ändå på smile

Finns det inbyggt Wlan i Popcorn?

Jag har kopplat datorn till full-hd med dvi-kabel och tycker att det är alldeles för dålig svärta, är det i tvn (Sharp Aquos 42") felet ligger eller är det kabeln som försämrar? På dataskärmen är det klockren bild.

TS_quattro fyrkrafsare
1 november 2009 · 1 443 Inlägg

har inget att klaga på vad det gäller svärtan på min tv (panasonic PX80 42" plasma) bilden blir perfekt, dock så kan en kalibreringsskiva typ "The Calibrator" vara en bra idé för att ställa in svärta, färgmättnad, ljusstyrka etc.

edit: stavfel

Senast redigerat av TS_quattro (1 november 2009)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Andreas 940 -utan 940
1 november 2009 · 1 728 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Jo har sett det och misstänkte att det var nått lurt med de:P

Men vad är det minnet bra för då?

Man behöver mycket grafikminne till alla texturerna i spelen, samtidigt som det är viktigt att minnet är snabbt. Så om du brukar spela de senaste spelen kan det vara värt att betala extra för en större mängd snabbt minne. Än sålänge klarar man sig med 1GB men det finns kort som har mer än så.
Jag har ett sånt här kort fast med bättre kylare: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=366706
Fastän det är rätt gammalt nu kan jag köra alla spel jag testat på max utan att det hackar, även Call of Juarez som är det snyggaste spelet just nu.
Har även en fyrkärnig AMD och 4GB ram.

Senast redigerat av Andreas 940 (1 november 2009)

Mortalis VW-nörd?
1 november 2009 · 4 332 Inlägg

MilleN skrev:
Jo en Popcorn är ju mer prisvärd än en bluray-spelare t.ex. men är det mycket bättre än att koppla tvn till datorn med en kabel? Energisnålheten skiter jag i, datorn står ju ändå på smile

Finns det inbyggt Wlan i Popcorn?

Jag har kopplat datorn till full-hd med dvi-kabel och tycker att det är alldeles för dålig svärta, är det i tvn (Sharp Aquos 42") felet ligger eller är det kabeln som försämrar? På dataskärmen är det klockren bild.

Köper du den nya Popcornen, C-200, så har den inbyggt WLAN, A110 har det inte, den har dessutom plats för en 2.5" disk och en 3.5" blu ray spelare i sig, eller en 3.5" disk endast.
Angående bild med VGA kabel så är det mycket viktigt att ha en kabel av god kvalitet iaf, för t.ex. Xbox 360 så är bilden oerhört mkt bättre med microsofts egna VGA kabel än ngn 3e parts tillverkare, vet ej varför.

Du kan inte pröva att köra någon annan kabel, typ HDMI eller komponent? Tror problemet ligger i bildinställningarna för din sekundära skärm i datorn, men vet ej, svårt att säga. Kan ju pröva att mixtra med inställningarna där? Kanske är så att du har för hög kontrast eller ljusstyrka inställt för den där

MilleN
1 november 2009 · 9 108 Inlägg

hdmi-dvi var det jag hade, det är en billig historia jag satsat på: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=937

Stör mig inte tillräckligt på det för att det ska vara värt att investera över tusenlappen på en kabel men kan ju vara kul att veta vad som är den svaga länken, är inte sugen på att byta tv wink

Blir att bli lite mer seriös med sånt där när man flyttar till hus känns det som wink Vid den tiden är det nog billigt med trådlös bild och ljudöverföring med klockren kvalité.

Urkas Kräsen grafiker
1 november 2009 · 1 775 Inlägg

FYI så spelar kostanden på en HDMI-kabel nästan ingen som helst roll. Det är bara när man kommer upp i riktigt långa grejer som det kanske kanske syns skillnad på en dyrare kabel.
För det är ju ändå bara ettor och nollor som åker genom kabeln, så det är ju inte direkt som högtalarkablar där större mängder ström faktiskt kräver tjockare (och då oftast dyrare) grejer.

Senast redigerat av Urkas (1 november 2009)

Whine whine!
MilleN
1 november 2009 · 9 108 Inlägg

Ok.

Var inne på komplett.se och hittade ett kort som kanske kan vara intressant för Mr_Emcom: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461102

Verkar prisvärt, läs kundrecensionerna. Blev lite sugen på det själv, har ett Nvidia 7600 GT nu och det gillar inte när man vill köra 1080p.

Mr_EmCom Med.lem
1 november 2009 · 3 759 Inlägg

MilleN skrev:
Ok.

Var inne på komplett.se och hittade ett kort som kanske kan vara intressant för Mr_Emcom: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461102

Verkar prisvärt, läs kundrecensionerna. Blev lite sugen på det själv, har ett Nvidia 7600 GT nu och det gillar inte när man vill köra 1080p.

Kan lägga några hundralappar till för att få ett 1gig kort.
Vad tror ni om detta?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=411701

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mortalis VW-nörd?
1 november 2009 · 4 332 Inlägg

Du förstår att mängden minne på grafikkortet inte kommer påverka i detta fall, 1gb räcker mer än väl, 2gb är mer om du ska köra krävande spel, i höga upplösningar.

TS_quattro fyrkrafsare
2 november 2009 · 1 443 Inlägg

instämmer, en snabb hårddisk som inte är fullsmockad med data är också viktigt, en extern 5400 varvare gör sig ganska illa att spela film ifrån, starta helst filmen från en SATA II disk som gärna har 32 meg cache, det borgar för smärtfri överföring av data till resten av systemet. kvittar hur snabbt ditt system är om inte hårddisken orkar förse resten av burken med den data som behövs = lagg, frysningar, släpande ljud, bildfel etc etc

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
740Turbo Trucker
2 november 2009 · 64 Inlägg

Jag köpte en 47" Full-HD LCD-TV på Komplett.se för ett par veckor sen som jag har som dataskärm. Den heter "LG 47LH3000" el nått och jag vart väldigt nöjd med den för det var bättre bild än förväntat och ändå har jag ingen värstingdator och kör på VGA-kabel än så länge. den var billig. värt att kolla in smile

"Jag litar inte på nått halvfabrikat med en spricka i botten och som blöder 5 dagar i månaden utan att dö"
Volvo 242L (1975)
Mr_EmCom Med.lem
2 november 2009 · 3 759 Inlägg

TS_quattro skrev:
instämmer, en snabb hårddisk som inte är fullsmockad med data är också viktigt, en extern 5400 varvare gör sig ganska illa att spela film ifrån, starta helst filmen från en SATA II disk som gärna har 32 meg cache, det borgar för smärtfri överföring av data till resten av systemet. kvittar hur snabbt ditt system är om inte hårddisken orkar förse resten av burken med den data som behövs = lagg, frysningar, släpande ljud, bildfel etc etc

Kan du ta det lite mer utförligt, är inte så hajj på detta. Men det låter som mitt problem kanske kan ligga där. Har just nu 2 hårddiskar a 140gig vardra och har ca 10 gig ledigt på båda.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
2 november 2009 · 3 759 Inlägg

740Turbo skrev:
Jag köpte en 47" Full-HD LCD-TV på Komplett.se för ett par veckor sen som jag har som dataskärm. Den heter "LG 47LH3000" el nått och jag vart väldigt nöjd med den för det var bättre bild än förväntat och ändå har jag ingen värstingdator och kör på VGA-kabel än så länge. den var billig. värt att kolla in smile

I min lilla etta tror jag det blir lite stort är jag rädd..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
2 november 2009 · 999 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

TS_quattro skrev:
instämmer, en snabb hårddisk som inte är fullsmockad med data är också viktigt, en extern 5400 varvare gör sig ganska illa att spela film ifrån, starta helst filmen från en SATA II disk som gärna har 32 meg cache, det borgar för smärtfri överföring av data till resten av systemet. kvittar hur snabbt ditt system är om inte hårddisken orkar förse resten av burken med den data som behövs = lagg, frysningar, släpande ljud, bildfel etc etc

Kan du ta det lite mer utförligt, är inte så hajj på detta. Men det låter som mitt problem kanske kan ligga där. Har just nu 2 hårddiskar a 140gig vardra och har ca 10 gig ledigt på båda.

Knappast att hårddisken är flaskhalsen i något system, själv kör jag 1080 filmer från min relativt långsamma externa USB-hårddisk utan problem.

Antingen en biffig dator med genomgående bra komponenter, eller en gammal skräp-dator med rätt grafik-kort! Man behöver även använda rätt media player och ha det rätt inställt:

Ett grafikkort med hårdvaruavkodning, och ett program som kan spela upp filmen på rätt sätt och utnyttja att grafikkortet kan avkoda HD. Själv kör jag på Media Player Classic Home Cinema med DXVA aktivt, helt utan andra codecs.

Guide för att få det att fungera bra: http://sweclockers.port80.se/forum/show … genumber=1

TS_quattro fyrkrafsare
2 november 2009 · 1 443 Inlägg

nåja, det må vara hur det vill med hårddiskens hastighet, men en full hårddisk presterar alltid som ett paket skit, dessutom kortar det livslängden på den

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Urkas Kräsen grafiker
2 november 2009 · 1 775 Inlägg

TS_quattro skrev:
nåja, det må vara hur det vill med hårddiskens hastighet, men en full hårddisk presterar alltid som ett paket skit, dessutom kortar det livslängden på den

Vad har full hårddisk med nåt att göra? Möjligtvis en fragmenterad hårddisk, men full har inte med nåt att göra.

Whine whine!
Mortalis VW-nörd?
3 november 2009 · 4 332 Inlägg

TS_quattro skrev:
nåja, det må vara hur det vill med hårddiskens hastighet, men en full hårddisk presterar alltid som ett paket skit, dessutom kortar det livslängden på den

Det handlar om fragmentering...och för att spela 1080p filmer så kan du lika gärna använda en hårddisk från början av 90- talet med ATA 33- gränssnitt för det krävs inte mycket bandbredd från hårddisken vid uppspelning, handlar väl om kanske 10mbit/sek eller nåt.
Då behöver inte TS köpa hårddiskar som klarar ett par hundra gånger mer än de för att klara av filmuppspelningen...det är grafikkort/hd- avkodare (framförallt) och processor som 1080p kräver.

Och påståendet att TS behöver en hårddisk med "minst 32mb cache" är också bullshit då cache- minnet på hårddisken inte direkt är avgörande, visst är det alltid bra med mycket cache, om man ändå ska köpa hårddisk, men det hjälper återigen inte trådskaparen då det inte spelar nån roll om det han redan sett i filmen ligger kvar i cachen eller hur? tongue
Kan läsa mer om hårddiskcache här: http://www.storagereview.com/guide2000/ … ching.html så ingen handlare lurar på dig massa

Senast redigerat av Mortalis (3 november 2009)

TS_quattro fyrkrafsare
3 november 2009 · 1 443 Inlägg

tyck för all del som du vill, jag  reserverar rätten att inte hålla med, personligen har jag varit ute för problem på fulla (ej fragmenterade såklart) diskar gentemot de som inte är fullastade med skit

edit: och nej, det har inte funnits skadade sektorer eller varit en massa program i bakgrunden som tjyvat resurser, jag testade att köra samma fil från två olika diskar, nydefragmenterade, filen var en 18GB stor bluray rip, på den "välfyllda"(5% ledigt utrymme) disken laggar den och ljudet tenderar att släpa, på den andra som är halvfull, dessutom extern och på 5400 varv rullar den felfritt.... gjorde detta för en stund sen bara för att testa för egen del, men har sett samma störningar tidigare... störningarna är desamma oavsett om man kör via VLC eller media player...

Senast redigerat av TS_quattro (3 november 2009)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang