Vill köra 1080p från dator till TV, hur göra? [PROBLEM LÖST]

Mortalis VW-nörd?
3 november 2009 · 4 332 Inlägg

Tyck o tyck, handlar om fakta om hur hårdvaran fungerar. Går inte riktigt att argumentera med alla böcker och sidor jag läst om bland annat cache...

Tycker förresten att TS lika gärna kan köpa en PCH A-110, sänkt pris nu, så kostar som ett grafikkort. Uppenbarligen har han datorn nära till hands, med nätverk, vill man göra det enkelt för sig så dela ut mapparna filmerna ligger i genom Windows, lägg till dem i PCH (permanent) efter att den anslutits till en switch/router (switch kostar vadå, 2-300kr numera) och lira på. Enkelt.

Och om TS undrar så stödjer PCH undertextsfiler från t.ex. undertexter.se jao...blir väl betydligt billigare än att byta grafikkort och annan skit

Senast redigerat av Mortalis (3 november 2009)

Mr_EmCom Med.lem
3 november 2009 · 3 759 Inlägg

Mortalis skrev:
Tyck o tyck, handlar om fakta om hur hårdvaran fungerar. Går inte riktigt att argumentera med alla böcker och sidor jag läst om bland annat cache...

Tycker förresten att TS lika gärna kan köpa en PCH A-110, sänkt pris nu, så kostar som ett grafikkort. Uppenbarligen har han datorn nära till hands, med nätverk, vill man göra det enkelt för sig så dela ut mapparna filmerna ligger i genom Windows, lägg till dem i PCH (permanent) efter att den anslutits till en switch/router (switch kostar vadå, 2-300kr numera) och lira på. Enkelt.

Och om TS undrar så stödjer PCH undertextsfiler från t.ex. undertexter.se jao...blir väl betydligt billigare än att byta grafikkort och annan skit

Men kan man lita tex crysis på high med en såndär burk? nja.

Det är garfikkort och ev ram minne + stor LCD tv jag är ute efter.
Men tack för alla övriga tips.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
volvoentusiasten
3 november 2009 · 4 005 Inlägg

Inte lätt o svara när TS kräver andra saker än vad själva tråden handlade om...

För övrigt så har Mortalis rätt med hans/hennes påstående.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
3 november 2009 · 999 Inlägg

Popcorn Hour A-110 för 2000kr är ju mer än 500kr för ett lämpligt grafikkort som klarar HD-avkodning.

Men Popcorn Hour verkar vara jäkligt smidigt!

TS_quattro fyrkrafsare
3 november 2009 · 1 443 Inlägg

gulligt....
har inte menat att någon ska köpa varken det ena eller det andra, men som tidigare påpekats är ett grafikkort som klarar av att hantera HD ett måste. Det jag menade på är att jag har problem med mina filer om diskarna är (nära på) fulla, allt funkar kalas så länge det inte är fullt, end of story och slut på sidospåret. Men visst, jag kan hålla med om att en mediaspelare typ popcorn är ett mycket smidigt alternativ, inte minst som det inte "låser" datorn till att visa film om person B vill t.ex surfa medan person A kollar på film om man nu är fler personer i huset vill säga...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
MilleN
3 november 2009 · 9 108 Inlägg

Datorn brukar inte bli låst, går t.ex. att ställa in så att filmfiler alltid visas i fullscreen på TVn även om dom är minimerade på PCn eller så kan man ha utökat skrivbord så man drar filmen till vänster eller höger om själva skärmen.

Har man inte datorn i samma rum som TVn är Popcorn säkert att föredra men i en liten lägenhet är det absolut smidigast med kabel.. Man behöver ofta se tvn när man ska fippla med inställningar så det är dumt om man har datorn i annat rum.

Mortalis VW-nörd?
4 november 2009 · 4 332 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Mortalis skrev:
Tyck o tyck, handlar om fakta om hur hårdvaran fungerar. Går inte riktigt att argumentera med alla böcker och sidor jag läst om bland annat cache...

Tycker förresten att TS lika gärna kan köpa en PCH A-110, sänkt pris nu, så kostar som ett grafikkort. Uppenbarligen har han datorn nära till hands, med nätverk, vill man göra det enkelt för sig så dela ut mapparna filmerna ligger i genom Windows, lägg till dem i PCH (permanent) efter att den anslutits till en switch/router (switch kostar vadå, 2-300kr numera) och lira på. Enkelt.

Och om TS undrar så stödjer PCH undertextsfiler från t.ex. undertexter.se jao...blir väl betydligt billigare än att byta grafikkort och annan skit

Men kan man lita tex crysis på high med en såndär burk? nja.

Det är garfikkort och ev ram minne + stor LCD tv jag är ute efter.
Men tack för alla övriga tips.

Ger då upp tråden eftersom du tydligen vill annat med burken än vad rubriken och första inläggen antyder

Senast redigerat av Mortalis (4 november 2009)

MilleN
4 november 2009 · 9 108 Inlägg

Mortalis skrev:
Ger då upp tråden eftersom du tydligen vill annat med burken än vad rubriken och första inläggen antyder

Mja, rubriken antyder ju att han vill kunna köra 1080p från datorn och ingen annanstans ifrån.

Tror dock inte man behöver ha några extrema krav utan köp så dyrt grafikkort och tv som budgeten tillåter roll Så länge det är Full HD-tv och ett grafikkort som har dvi/hdmi-utgång och som klarar full hd.

Dagge88
4 november 2009 · 629 Inlägg

Det klassiska felet folk gör när dom bygger / uppgraderar datorn: glor enbart på graffekortet.
I trådskaparens fall så kan det mycket möjligt vara grafikkortet som flaskhalsar , då processorn duger gott och väl (inte till crysis på högsta etc, men det spelet är sjukt krävande oxå).

Men det intressanta är ju , vad har du för ram minnen, hur många gig är dom på , hur snabba osv (DDR 2 antar jag dom är).
Har du 2 gig elelr under, så skulle jag uppgradera ramen före grafikkortet då dessa ändåå kommer flaskhalsa om du köper ett nyttgrafikkort.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Mr_EmCom Med.lem
4 november 2009 · 3 759 Inlägg

linuslinje skrev:
Inte lätt o svara när TS kräver andra saker än vad själva tråden handlade om...

För övrigt så har Mortalis rätt med hans/hennes påstående.

Tråden handlar om att jag ska kunna köra krävande spel samt se 1080p bluerayfilmer via min dator till en storbilds TV.

Förstår att jag behöver ett bättre grafikkort, men vilket har jag ingen som helst aning om. Samt om det är nått mer i datorn som måste uppgraderas för att allt ska lira.

DET är vad tråden ska handla om, sen att ni tar upp massa andra saker är inte mitt fel, men det är fortfarande bra och intressant.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
4 november 2009 · 3 759 Inlägg

Dagge88 skrev:
Det klassiska felet folk gör när dom bygger / uppgraderar datorn: glor enbart på graffekortet.
I trådskaparens fall så kan det mycket möjligt vara grafikkortet som flaskhalsar , då processorn duger gott och väl (inte till crysis på högsta etc, men det spelet är sjukt krävande oxå).

Men det intressanta är ju , vad har du för ram minnen, hur många gig är dom på , hur snabba osv (DDR 2 antar jag dom är).
Har du 2 gig elelr under, så skulle jag uppgradera ramen före grafikkortet då dessa ändåå kommer flaskhalsa om du köper ett nyttgrafikkort.

Släng på tips, jag är nog den som hajjar minst av här, så jag behöver hjälp, därav den här tråden smile

http://i38.tinypic.com/10qfko3.jpg
Som ni ser så är 2 slottar lediga, tror det är 2 gig. Kan dra en kopia från Dell suppoet (allt som ska vara i datorn enlig mitt dator-regg nr.

Tyvärr så har texten blivit beskuren av nån skumm anledning, även på Dell.se såg det ut såhär...

DIMENSION 9200 INTEL CORE 2 DUO E6400 (2
1 MS LOGO LABEL FOR WIN XP
1 DIMENSION 9200 RESURS-CD
1 SVENSK DOKUMENTATION FÖR DIMENSION 9200
1 DDR2-MINNE MED DUBBLA KANALER 2 048 MB (
1 INBYGGD MEDIEKORTLÄSARE 13-I-1
1 HÅRDDISK MED 320 GB (2 X 160 GB) OCH SER
1 SONIC SOFTWARE FOR DVD/RW+R (MEDIA CD NO
1 DVD 5.1 POWER SOFTWARE (NO MEDIA)
1 DVD+/-RW (LÄS-/SKRIVBAR) MAX 16X OCH DVD
1 DISPLAY : 20IN 2007WFP EUROPEAN BLACK WI
1 GRAFIKKORT MED ENKEL NVIDIA GEFORCE 7950
1 IEEE 1394 PCI-ADAPTERKORT UTAN KABEL
1 MUSIKKORTET SOUND BLASTER X-FI XTREME
1 HÖGTALARE INGÅR EJ
1 INBYGGT PCI-MODEM V.92 (DATA, FAX) MED R
1 MUSMATTA MED DELL-LOGOTYPEN
1 DELL OPTISK USB-MUS (TVÅ KNAPPAR OCH RUL
1 DELL UTÖKAT USB-MULTIMEDIETANGENTBORD (Q
1 SWEDISH - WIN XP MEDIA CENTRE 2005
1 SWEDISH - WIN XP MEDIA CENTRE 2005 BACKU
1 MICROSOFT WORKS 9.0 P? SVENSKA (WORD PRO
1 NO DELL ONLINE SUPPORT
1 ADOBE READER 8.1 ENGELSKA (EJ ?TERSTALLN
1 ENGELSKA GHOST 10 ¿ 90 DAGARS PROVPERIOD
1 NETWORK ASSIST 90 DAY
1 SVENSKA MCAFEE 7 ¿ 3 ÅRS PRENUMERATION
1 EPP 3Y SPECIAL TELEPHONE SUPPORT
1 BASE WARRANTY
1 1Y CAR (COLLECT AND RETURN)
1 SVC BASIC 3Y AT HOME SERVICE INCL. EVENI
1 ALLRISK (MARSH/DFS)
1 SUPPORT PACK MULTIMEDIA E-LEARNING LITE
1 BELKIN 6 SOCKET SURGEMASTER, TEL/FAX/MOD
1 DIMENSION ORDER - SWEDEN
1 EPP SWEDEN ROAD FREIGHT CHARGE PER UNIT
1 DELIVERY PLUS FLAG

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
4 november 2009 · 3 759 Inlägg

Nu har jag lagt lite grejer i kundvagnen, säg vad ni tycker om det.

http://i36.tinypic.com/wgrek3.jpg

Senast redigerat av Mr_EmCom (4 november 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Dagge88
10 november 2009 · 629 Inlägg

lite sent nu kanske , men ram minnen bör vara av samma hastight , märke, och tja, helt enkelt vara desamma du hade förut.

Men det kan gå bra ändå , antar att du beställt så låt höra om det blev någon skillnad med nya grejjorna smile

Mröh
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
volvoentusiasten
10 november 2009 · 4 005 Inlägg

Dagge88 skrev:
lite sent nu kanske , men ram minnen bör vara av samma hastight , märke, och tja, helt enkelt vara desamma du hade förut.

Men det kan gå bra ändå , antar att du beställt så låt höra om det blev någon skillnad med nya grejjorna smile

Håller med.

Köp nya 4 gb istället, det lönar sig i längden så får du bättre specifikationer på burken.

Mr_EmCom Med.lem
10 november 2009 · 3 759 Inlägg

linuslinje skrev:

Dagge88 skrev:
lite sent nu kanske , men ram minnen bör vara av samma hastight , märke, och tja, helt enkelt vara desamma du hade förut.

Men det kan gå bra ändå , antar att du beställt så låt höra om det blev någon skillnad med nya grejjorna smile

Håller med.

Köp nya 4 gb istället, det lönar sig i längden så får du bättre specifikationer på burken.

Lite sent nu... Så inga mer tips på vad jag ska köpa tack tongue

Mja jag måste säga att jag är lite missnöjd. Allting kom på mindre än 24 timmar så frakten var kanon.

Efter att jag såg att det var väldigt lätt att överklocka grafikkoret så gjorde jag det (kom på efteråt att garantin helt förvinner och att om man gör det via ACC så får nissarna på ATI reda på det omgående tongue)

http://i33.tinypic.com/33nw8sw.jpg
http://i38.tinypic.com/wlyrr5.jpg
På spelen jag tidigare inte kunde köra laggfritt på 650x850 eller va det heter går nu klockrent på maxstorleken, vilket är mycket bra.
Men i film 1080p laggar det fortfarande, men jag misstänker det beror på att min hårdisk kan vara full, för man hör hur den läser och läser samt att grafikkoret inte belastas mycket alls.
Vad tror ni?

Senast redigerat av Mr_EmCom (10 november 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Noxxer
10 november 2009 · 1 482 Inlägg

Edit: Du har redan köpt saker så tog bort mitt.

Vad kör du i för spelare?
Du måste ha en spelare med stöd för hårdvaru decoding av HD filmer.

Senast redigerat av Noxxer (10 november 2009)

BLT Service
Theracords Music Label
Mr_EmCom Med.lem
10 november 2009 · 3 759 Inlägg

Noxxer skrev:
Edit: Du har redan köpt saker så tog bort mitt.

Vad kör du i för spelare?
Du måste ha en spelare med stöd för hårdvaru decoding av HD filmer.

Jo, om du läser hela tråden så ser du att jag blivit tipsad om en sån spelare, och den har jag instalerat. Om du har något alternativ till MCP CE eller va den heter, så säg gärna till smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Dagge88
10 november 2009 · 629 Inlägg

Jag skulle formaterat datorn, speciellt nu när du kör 4 gig ram, och installera ett 64-bitars OS istället, dels för att då uttnyttjas ramen maximallt och dels för att nyhårdvara/mjukvara = alltid bra att formatera så datorn blir snabbare.

Ditt lagg när du tittar på film kan bero på konstigt codec alternativt det ovanstående kan behövas (formatering).

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
sirmiro Double-Unicorn Rider
10 november 2009 · 2 486 Inlägg

Jag skulle testa vlc, och om det inte fungerar söka på nätet efter andra hd-spelare. Värt att testa innan man bygger om eller formaterar datorn. smile

Mr_EmCom Med.lem
10 november 2009 · 3 759 Inlägg

sirmiro skrev:
Jag skulle testa vlc, och om det inte fungerar söka på nätet efter andra hd-spelare. Värt att testa innan man bygger om eller formaterar datorn. smile

VLC är vad jag har hört det sämsta spelaren bildmässigt.
Dvs sunkar ner kvaliten mycket.. Men har såklart testat den då jag tycker den är mycket bra eftersom den tar många format. Men laggar lika mycket i den, om inte mer..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang