Vevlagerras Volvo 850 T5 -95a!?

simonbb
3 november 2009 · 50 Inlägg

Hej!
Ny här, hoppas att jag är välkommen tongue
Jag köpte nyligen en 850 T5 automat -95a.. den hade gått 25500 mil när jag köpte den.. när jag kört ca 65 mil med bilen börjar det knacka från motorn, ju mer man gasade ju mer och ju snabbare knackade det.. jag gissade på ventilerna, någon lyftare eller något sånt, men efter inlämning av bilen visade det sig vara vevlagerras! och dom sa att jag var tvungen att byta ut hela motorn.. då jag inte kan mycket om bilmotorer så frågar jag nu er som kan!! det finns inget jag kan göra åt min motor? måste alltså byta ut hela? vilka delar behövs för renovering? någon som har delar eller motor till salu? mycket intresserad isånnafall.. det är inte lätt att hitta en ny T5 motor av rätt modell som inte är slutkörd, importerad eller söndertrimmad vad jag har sett nu.. då jag ville ha en så orginal T5a som möjligt så köpte jag min av en äldre herre på 60 år, "och han sa" att den aldrig varit trimmad och alltid gått hur bra som helst (gick även hur bra som helst vid provkörning, och ser ut som ny), men kan ju varit hårt körd ändå.. har ju ändå gått en bit.
Mycket tacksam för svar.. Ha de gutt. cool

MVH Simon

THEBADGUY Gorgilus addictus
3 november 2009 · 4 740 Inlägg

Byta ut motorn är väl lite att överdriva tycker jag.
Har du mekvana så kan du ju passa på att renovera motorn som sitter i nu? smile.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Equinox Kicka Laddtryck !
3 november 2009 · 319 Inlägg

Självklart kan du byta vevlager. smile
Traska ner till en auktoriserad volvo verkstad och hör med dem. Finns färdiga OP nummer i tacdis som tar med alla "delar" som behövs vid en viss renovation.
Finns risk att vevaxlen behöver slipas om, då är det isåfall billigare att köpa en begagnad om så skulle vara fallet. smile

Senast redigerat av Equinox (3 november 2009)

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
simonbb
3 november 2009 · 50 Inlägg

jag är ej mekvan.. hade ju tänkt mig det billigaste och bästa alternativet wink vad är det?

Snitch Ointresserad.
3 november 2009 · 936 Inlägg

Känner du inte någon med mekvana? Kan ju va bra om du kunde varit med och lärt dig smile

Teabag appreciation club.
Marlboroman
4 november 2009 · 8 234 Inlägg

Om man räknar i kronor och ören så är det avsevärt billigare att byta motor än at renovera. Nackdelen med att byta motor är att det är ett lotteri och man inte vet nåt om den eller hur länge den håller. Och krasst sett om man vill ha en frisk motor så är det bästa att renovera. Men det kalaset, speciellt om man byter ut stakarna som är en av dessa motorers akilleshälar så kan man utan bekymmer komma upp i en nota på 20.000:- även om man gör allt själv. Tyvärr kan man inte äka kakan och ha den kvar, utan man lär välja mellan det billigaste, som är att byta motor eller att det bästa, som är att renovera.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ChristerGustafson
4 november 2009 · 260 Inlägg

Lite nyfiken, vad kostar det att slipa veven med lager.

Nu en Audi A4 -96
TurbOla Reservdansk
4 november 2009 · 6 271 Inlägg

Equinox skrev:
Självklart kan du byta vevlager. smile
Traska ner till en auktoriserad volvo verkstad och hör med dem. Finns färdiga OP nummer i tacdis som tar med alla "delar" som behövs vid en viss renovation.
Finns risk att vevaxlen behöver slipas om, då är det isåfall billigare att köpa en begagnad om så skulle vara fallet. smile

Inte för att vara sån, men hittills har jag inte hittat någon som helst hjälp från Volvo om deras vitmotorer.
Det finns långt större kunskap på forum, eller hos hemma-mekare eller specialist-firmor än hos Volvo själva.

Jag såg en länk till en sida igår här på garaget, där hittade jag Renoveringssats till Volvo vitmotor.
Och det är första gången jag hör talas om det, för Volvo själva har inte ett sånt här kit.

http://webbshop.l-m-r.se/item.do?productId=VOMO020

Dock är det ju bara till bottendelen, ingenting till toppen, men det inkluderar H-profilstakar.

En begagnad motor vet du ju inte i vilket skick den är - den kan rasa 5 mil efter du stoppat i den.
Och tittar man runt lite, så kostar en begagnad motor lätt runt 10-15 000kr - titta på Blocket t.ex.
Visst finns det många för mindre pengar, och det är ju en chanstagning oavsett.

Autotech tar nästan 40 000 för att renovera/preppa en motor, en mindre firma landar på halva priset.

Stod själv i valet och kvalet, begagnad motor för 12 000kr, eller nyrenoverad av professionell motorbyggare för bara 6-7000kr mer.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
simonbb
4 november 2009 · 50 Inlägg

och vad valde du?

TurbOla skrev:

Equinox skrev:
Självklart kan du byta vevlager. smile
Traska ner till en auktoriserad volvo verkstad och hör med dem. Finns färdiga OP nummer i tacdis som tar med alla "delar" som behövs vid en viss renovation.
Finns risk att vevaxlen behöver slipas om, då är det isåfall billigare att köpa en begagnad om så skulle vara fallet. smile

Inte för att vara sån, men hittills har jag inte hittat någon som helst hjälp från Volvo om deras vitmotorer.
Det finns långt större kunskap på forum, eller hos hemma-mekare eller specialist-firmor än hos Volvo själva.

Jag såg en länk till en sida igår här på garaget, där hittade jag Renoveringssats till Volvo vitmotor.
Och det är första gången jag hör talas om det, för Volvo själva har inte ett sånt här kit.

http://webbshop.l-m-r.se/item.do?productId=VOMO020

Dock är det ju bara till bottendelen, ingenting till toppen, men det inkluderar H-profilstakar.

En begagnad motor vet du ju inte i vilket skick den är - den kan rasa 5 mil efter du stoppat i den.
Och tittar man runt lite, så kostar en begagnad motor lätt runt 10-15 000kr - titta på Blocket t.ex.
Visst finns det många för mindre pengar, och det är ju en chanstagning oavsett.

Autotech tar nästan 40 000 för att renovera/preppa en motor, en mindre firma landar på halva priset.

Stod själv i valet och kvalet, begagnad motor för 12 000kr, eller nyrenoverad av professionell motorbyggare för bara 6-7000kr mer.

torpis Forummoderator
4 november 2009 · 10 576 Inlägg

simonbb skrev:
jag är ej mekvan.. hade ju tänkt mig det billigaste och bästa alternativet wink vad är det?

byta motor klart billigast!  att renovera motorn så tillkommer massa timmar och dem är dyra.

även om material och motor kvittar ut varandra så är det kanske 20timmars jobb att renovera en motor + bytet, så du slipper 20timmar billigare undan om du bara byter motor rakt av.

Sen är det ju ingen vettig(på garaget florerande) människa som renoverar en motor utan att montera smidda vevstakar. så det blir helt klart dyrare, men bättre.   Går ofta hand i hand.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Lo_row
4 november 2009 · 154 Inlägg

Det går ju att chansa o bara byta vevlager, ingen större kostnad, o inge större arbete heller. Palla upp bilen, bort med tråget sen äre bara byta vevlager o hoppas. men jag skulle alla fall sett till o gjort det på riktigt. smile

Kör automat så är du smart ;)
Equinox Kicka Laddtryck !
4 november 2009 · 319 Inlägg

TurbOla skrev:

Equinox skrev:
Självklart kan du byta vevlager. smile
Traska ner till en auktoriserad volvo verkstad och hör med dem. Finns färdiga OP nummer i tacdis som tar med alla "delar" som behövs vid en viss renovation.
Finns risk att vevaxlen behöver slipas om, då är det isåfall billigare att köpa en begagnad om så skulle vara fallet. smile

Inte för att vara sån, men hittills har jag inte hittat någon som helst hjälp från Volvo om deras vitmotorer.
Det finns långt större kunskap på forum, eller hos hemma-mekare eller specialist-firmor än hos Volvo själva.

Det gäller bara vem som sitter bakom skärmen när man letar i tacdis samt vida, Använder det själv dagligen jag hade inte haft några problem.
Men nu "jobbar" jag dock inte på reservdels sidan heller.

Och kan hålla med dig om att många som är reservdels killar på volvo inte har en aning om vad man snackar om när man frågar dem saker, Beror ju dock på vad man frågar också smile
Vet att det finns många färdiga OP som aldrig används. Då ingen frågar om det samt det blir billigare med bytes motor eller begagnad så känner ingen till dem. Samt det är modelberoende också.  smile
Men vad jag vet så finns det inget "helrenoverings" kit i tacdis eller vida att plocka fram.
Då tanken var att om var motorerna dåliga så skulle dem bytas ut. Så har jag förstått de smile
Med tanke på att där inte finns någon som helst information i VIDA som ens tar upp renovering,

Som till te.x rödblock så finns där en hel uppsjö information under renovering, allt från toleranser till moment.
Men till vitmotorn bara moment på dem olika detaljerna.
Mvh

Senast redigerat av Equinox (4 november 2009)

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Bensinskallen P o r s c h e
4 november 2009 · 1 700 Inlägg

ChristerGustafson skrev:
Lite nyfiken, vad kostar det att slipa veven med lager.

Har en här i stan som slipar veven för 1000 kr


Men iaf... De som behövs är ju packningar+lager samt omslipning, nå mer ska ju inte behövas om du inte har pjöjt hela motorn (!?). Viktigt är dock att de ska vara underdimensionslager om man ska slipa om.

Så ja har lite svårt att se att de skulle kosta så enormt mycke .....

Annars finns de ju försäkringsskotar som säljer fiiina motorer till bra pris. Finns en i västerås, reservdelsbilen eller va den heter, säljer alla motorer för typ 4000 kr eller något ( alla ), och dom har säkert samma motorn som du söker

Senast redigerat av Bensinskallen (4 november 2009)

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
TurbOla Reservdansk
4 november 2009 · 6 271 Inlägg

Equinox skrev:
Det gäller bara vem som sitter bakom skärmen när man letar i tacdis samt vida, Använder det själv dagligen jag hade inte haft några problem.
Men nu "jobbar" jag dock inte på reservdels sidan heller.

Och kan hålla med dig om att många som är reservdels killar på volvo inte har en aning om vad man snackar om när man frågar dem saker, Beror ju dock på vad man frågar också smile
Vet att det finns många färdiga OP som aldrig används. Då ingen frågar om det samt det blir billigare med bytes motor eller begagnad så känner ingen till dem.  smile
Mvh

Nu vet jag inte vad tactis är, men Vida är väl Volvos interna motsvarighet till Vadis?
Jag har inte tillgång till något sådant dock.

Jag beställde en hel renoveringssats till min motor av en reservdelssäljare som jag fick rekommenderad till mig, som skulle vara bra.
Och så vitt jag vet hade han inga som helst "renoveringssatser" att tillgå, utan han plockade ihop alla grejer, en för en.
Jag fick gå igenom varenda grej med honom per telefon, m.m.

Eftersom det var min första renovering av vitmotor, så hade jag bara en lista på ett papper att tillgå, som jag fått av en annan i NordicR som gjort en likadan renovering ett par månader tidigare, men enligt reservdelssäljaren stämde inte listorna alls, eftersom den andre hade en R och jag hade en T-5R.
Och det blev onödigt dyrt förstås. roll

Speciellt nu när jag bytt växellåda, kopplingsdetaljer och hastighetsmätarsignalerna, så blir killarna på reservdelslagret extra förvirrade. roll


Vid andra raset, så lämnade jag alltihop åt en motorbyggare, och det blev inte mycket dyrare än om jag själv skulle ha köpt alla grejerna, och sen pulat ihop det.
Själva monteringen går väl relativt snabbt, men motordelarna ska tvättas, om och om och om igen, lagerspel ska mätas, kolvringsspel, vändkanter ska bort, o.s.v...
Det går snabbt åt en massa tid.
Plus att jag vet att allting är nytt och fräscht, och om något händer så har jag en motorbyggare att tillgå.
Om jag köpt en begagnad motor, hade jag stått där med näsan lång.

Såvida man inte köper en motor begagnad på t.ex. Bildelsbasen, men kolla in deras priser....

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
4 november 2009 · 6 271 Inlägg

Equinox skrev:
Då tanken var att om var motorerna dåliga så skulle dem bytas ut. Så har jag förstått de smile
Med tanke på att där inte finns någon som helst information i VIDA som ens tar upp renovering,

Som till te.x rödblock så finns där en hel uppsjö information under renovering, allt från toleranser till moment.
Men till vitmotorn bara moment på dem olika detaljerna.
Mvh

Ja, till rödblock finns billiga och bra renoveringssatser, lättmekat, finns massa information, massa grejer, och allt annat, men vitmotorer är ett helt annat kapitel. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Equinox Kicka Laddtryck !
4 november 2009 · 319 Inlägg

TurbOla skrev:

Equinox skrev:
Det gäller bara vem som sitter bakom skärmen när man letar i tacdis samt vida, Använder det själv dagligen jag hade inte haft några problem.
Men nu "jobbar" jag dock inte på reservdels sidan heller.

Och kan hålla med dig om att många som är reservdels killar på volvo inte har en aning om vad man snackar om när man frågar dem saker, Beror ju dock på vad man frågar också smile
Vet att det finns många färdiga OP som aldrig används. Då ingen frågar om det samt det blir billigare med bytes motor eller begagnad så känner ingen till dem.  smile
Mvh

Nu vet jag inte vad tactis är, men Vida är väl Volvos interna motsvarighet till Vadis?
Jag har inte tillgång till något sådant dock.

Jag beställde en hel renoveringssats till min motor av en reservdelssäljare som jag fick rekommenderad till mig, som skulle vara bra.
Och så vitt jag vet hade han inga som helst "renoveringssatser" att tillgå, utan han plockade ihop alla grejer, en för en.
Jag fick gå igenom varenda grej med honom per telefon, m.m.

Sista Vadis var verision 2005C om jag inte missminner mig helt, Och Vida är väll vad man kan säga fortsättningen av vadis. Dock mycket bättre. Så vadis är perfekt till om man ska kolla te.x som till 850,X40,740 osv. Dock är det bara att oftast är artikelnumrena ersatta smile

Kollade nu själv på kvittot jag har till X40in, Då  var det enda OP:et jag fick in var "cylinderhuvud bytes"
Och då fick jag in alla packningar med automatik. Dock ej det andra till bottendelen. Så det är modelberoende. Då förmodar jag att det inte heller finns mer till Vit5:an.

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
bilfreak_89
4 november 2009 · 169 Inlägg

byta bara vevlagerna, ta av lagerna kolla hur veven ser ut sen den fin ut så byta bara lagerna, tycker inte du behöver byta elr renovera hela motorn så tycker du ska prova med det först lagerna kostar inte mycke så köp en bok om 850 så blir de billigare.

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
Equinox Kicka Laddtryck !
4 november 2009 · 319 Inlägg

TurbOla skrev:

Equinox skrev:
Då tanken var att om var motorerna dåliga så skulle dem bytas ut. Så har jag förstått de smile
Med tanke på att där inte finns någon som helst information i VIDA som ens tar upp renovering,

Som till te.x rödblock så finns där en hel uppsjö information under renovering, allt från toleranser till moment.
Men till vitmotorn bara moment på dem olika detaljerna.
Mvh

Ja, till rödblock finns billiga och bra renoveringssatser, lättmekat, finns massa information, massa grejer, och allt annat, men vitmotorer är ett helt annat kapitel. wink

Exakt därför är det förbryllande.
Men kortfattat så handlar det om vem man kontaktar i dessa ärenden. Det gäller att reservdels mannen är kunnig och vet vad han gör. Men när man börjar ställa frågorna om te.x färgmarkeringen på ramlagerna och stansningar på vevaxel och gördeln så har man redan tappat bort dem vid färg wink

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
TurbOla Reservdansk
4 november 2009 · 6 271 Inlägg

Equinox skrev:
Exakt därför är det förbryllande.
Men kortfattat så handlar det om vem man kontaktar i dessa ärenden. Det gäller att reservdels mannen är kunnig och vet vad han gör. Men när man börjar ställa frågorna om te.x färgmarkeringen på ramlagerna och stansningar på vevaxel och gördeln så har man redan tappat bort dem vid färg wink

Mvh

Man utgår väl ifrån det som du sa - byt vid ras.
Renovering är tydligen inte lönt längre.
På gamla Volvo-bilar kan man ju t.ex. renovera huvudcylindern till kopplingen - idag står det bara: BYT! i t.ex. Haynes-handboken.

Haha ja, jag har ju bytt till intern slavcylinder och byggt om hastighetsmätarsignalen på min, och när jag skulle ha grejer till den, så ville ju killen på Reservdelslagret ha mitt regnr, men jag sade åt honom att det inte är lönt, för det stämmer inte. big_smile

Stackarn blev helt knäckt, fick ju be honom plocka fram en V70N på dataprogrammet, sen fick jag peka på vad jag ville ha. lol

Har inte hittat någon riktigt bra snubbe på reservdelar än, dom som är där skulle lika gärna kunna jobba på McDonalds - så stor kunskap som de verkar ha.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Equinox Kicka Laddtryck !
4 november 2009 · 319 Inlägg

TurbOla skrev:

Equinox skrev:
Exakt därför är det förbryllande.
Men kortfattat så handlar det om vem man kontaktar i dessa ärenden. Det gäller att reservdels mannen är kunnig och vet vad han gör. Men när man börjar ställa frågorna om te.x färgmarkeringen på ramlagerna och stansningar på vevaxel och gördeln så har man redan tappat bort dem vid färg wink

Mvh

Man utgår väl ifrån det som du sa - byt vid ras.
Renovering är tydligen inte lönt längre.
På gamla Volvo-bilar kan man ju t.ex. renovera huvudcylindern till kopplingen - idag står det bara: BYT! i t.ex. Haynes-handboken.

Haha ja, jag har ju bytt till intern slavcylinder och byggt om hastighetsmätarsignalen på min, och när jag skulle ha grejer till den, så ville ju killen på Reservdelslagret ha mitt regnr, men jag sade åt honom att det inte är lönt, för det stämmer inte. big_smile

Stackarn blev helt knäckt, fick ju be honom plocka fram en V70N på dataprogrammet, sen fick jag peka på vad jag ville ha. lol

Har inte hittat någon riktigt bra snubbe på reservdelar än, dom som är där skulle lika gärna kunna jobba på McDonalds - så stor kunskap som de verkar ha.

Vilka är det du varit i kontakt med ? smile

Tyvär är det så. Det blir dyrare för kunden att renovera än att slänga i en bytesmotor/beggad motor. Så var det ju inte för och det är lite synd i dagens läge att man gör på det viset. men... Money talks smile

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang